پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۷۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
بیش از ۷۰‌هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و شمار کشته‌شدگان از مرز ۱۷‌هزار نفر هم عبور کرده است با این حال خبری از شیوع آن در ایران گزارش نشده است، اما مسعود مردانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی همچنان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و فردی مردم هشدار داده و می‌گوید اگر چه شیوع این ویروس وارد دوره سکون شده است، اما احتمال ابتلا به آن همچنان وجود دارد.
شعار سال: بیش از ۷۰‌هزار نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و شمار کشته‌شدگان از مرز ۱۷‌هزار نفر هم عبور کرده است با این حال خبری از شیوع آن در ایران گزارش نشده است، اما مسعود مردانی فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی همچنان نسبت به رعایت مسائل بهداشتی و فردی مردم هشدار داده و می‌گوید اگر چه شیوع این ویروس وارد دوره سکون شده است، اما احتمال ابتلا به آن همچنان وجود دارد.

بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونای جدید در سراسر جهان می‌گذرد و این روز‌ها اوضاع کمی آرام‌تر شده است. گواهی سلامت تمامی دانشجویان ایرانی ساکن ووهان که در چهارده روز گذشته در قرنطینه تهران بودند صادر شده و امروز از قرنطینه خارج می‌شوند. در تمام روز‌های قرنطینه تمام این ۵۷‌نفر از هموطنان‌مان روزانه دو مرتبه توسط تیم پزشکی معاینه می‌شدند و آزمایش‌PCR هم از این افراد انجام می‌شد. در نهایت، اما با توجه به نرمال بودن جواب آزمایشات کرونا ویروس و همچنین علایم عمومی مطلوب و حال عمومی مناسب، دیروز گواهی سلامت همه آن‌ها صادر و تحویل آن‌ها داده شد.

کرونا ویروس؛ بیماری‌ای که با ظهور نوع جدید آن از ووهان چین، بار دیگر موجب نگرانی بین‌المللی شده است و بر همین اساس سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطرار جهانی برای این بیماری اعلام کرد. ظن بالینی به کرونا ویروس جدید بر مبنای مجموعه‌ای از علائم بالینی و سابقه مسافرت یا تماس با مورد محتمل یا قطعی بیماری، ایجاد و براساس نمونه‌گیری از بیماران و تأیید آزمایشگاهی قطعی می‌شود. ویروس کرونا تا عصر روز گذشته بیش از ۷۱‌هزار نفر را در جهان آلوده کرده است، بیشتر مبتلایان به این ویروس در کشور چین هستند. از این بین ۱۷۷۵‌نفر کشته شده که پنج نفر از آن‌ها در خارج از کشور چین بوده‌اند. در روز‌های اخیر خبر شیوع این ویروس در یک کشتی مسافرتی نیز منتشر شده؛ روز گذشته خبر رسید که ۹۹‌مورد دیگر نیز در کشتی مسافرتی الماس پرنسس در ژاپن تأیید شده است که ساکنان این کشتی همچنان در همان محل به قرنطینه خود ادامه می‌دهند. البته دولت آمریکا بیش از ۳۰۰‌آمریکایی را از کشتی زلزله‌زده تخلیه کرده است و کانادا، ایتالیا و هنگ‌کنگ نیز در حال فرستادن پرواز‌های تخلیه برای شهروندان خود هستند. در این بین مرگ اولین فرد مبتلا به ویروس کرونا در اروپا نیز به نگرانی‌ها افزود. مقامات بهداشت در اروپا روز شنبه تأیید کردند که نخستین مرگ در اروپا مربوط به یک توریست چینی بود که در فرانسه درگذشته است. با این حال سازمان بهداشت جهانی از اینکه چین موفق شده شمار مبتلایان را به‌تدریج کاهش داده و بیماری را در استان هوبی، کانون شیوع آن در مرکز چین مهار کند، ابراز خرسندی کرده است. چراکه در حدود ۱۰‌روز گذشته فقط ۲‌هزار نفر مبتلا به ویروس در چین درمان شده بودند و در سه روز گذشته روزانه بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰‌نفر بر شمار معالجه‌شدگان افزوده شده است. با این حال چین برای پیشگیری و کنترل کامل ویروس کرونا و جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان در خارج از استان خوبی در مرکز این کشور و کانون شیوع ویروس، تدابیر محدود‌کننده فزاینده اتخاذ کرد.
با این وجود چین برای پیشگیری و کنترل کامل ویروس کرونا و جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان در خارج از کانون شیوع ویروس، تدابیر محدود‌کننده مختلفی را در نظر گرفته است. با وجود شیوع این ویروس در سراسر دنیا، اما خوشبختانه گزارشی از ویروس در ایران اعلام نشده است. با این حال برخی‌ها سعی در ملتهب کردن فضا دارند به‌طوری که طی روز‌های اخیر چندین نفر به جرم تشویش اذهان عمومی و اعلام اینکه چندین نفر مبتلا به کرونا شده‌اند، دستگیر شده‌اند. حتی در دو روز گذشته نامه‌ای جعلی از سوی وزارت بهداشت به دفتر ریاست جمهوری درباره شیوع این ویروس در ایران خبرساز شد. نامه‌ای که خیلی زود معلوم شد با نرم‌افزار‌های کامپیوتری درست شده که وزارت بهداشت و درمان آن را تکذیب کرد. معلوم نیست چه کسانی و با چه هدفی اقدام به انتشار این‌گونه اخبار کذب کرده بودند.

راهکار چیست؟

دکتر مسعود مردانی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی گفت: «مردم حتماً باید همچنان مسائل بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند؛ درست است که ویروس در کشور ما شیوع نداشته است، اما امکان ابتلا وجود دارد به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و عمومی و بهداشت اجتماعی بسیار مهم است و این را باید در نظر گرفت که این بیماری در حداقل بیش از ۳۰‌کشور دنیا گزارش شده است که اغلب کشور‌های توسعه یافته بودند، آن کشور‌هایی هم که گزارش نداشتند یا فقیر هستند یا آنقدر گرفتاری دارند که این مسأله فراموش می‌شود وگرنه اگر روش‌های تشخیص در این کشور‌ها سهل می‌شد آن‌ها هم به احتمال زیاد گزارشی از شیوع این ویروس در کشورشان داشتند.» وی ادامه داد: «متاسفانه این بیماری به سمت فراگیری رفته است و سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر خبر از شیوع این ویروس می‌دهد که نشانه‌های خوبی نیست، اما تنها نشانه خوب این است که بروز موارد جدید کرونا به مرحله سکون رسیده است و افزایش پلکانی با شیب تند را ندارد. سه هفته پیش به طرز برق‌آسایی شیوع کرونا افزایش پیدا کرد، اما الان به مرحله سکون رسیده است.» این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: «بیماری ویروس کرونا همچنان وجود دارد، اما نه به آن سرعت سابق، در ایران هم مسلماً اگر موارد تیپ جدید و موارد مشکوک گزارش شود ممکن است ابتلا به این بیماری را داشته باشیم، اما تا کنون مواردی که منجر به فوت باشد نداشته‌ایم.» مردانی درباره ساخت واکسن ویروس کرونا گفت: «اولین کشور‌هایی که در حوزه ساخت واکسن خوب کار کرده‌اند فرانسه و آلمان و پس از آن آمریکاست که ادعای تولید سه ماهه واکسن کرونا را داشته‌اند، اما به‌دلیل جهش‌های کروموزومی که در ویروس این بیماری وجود دارد رسماً اعلام کردند که تا ۱۵‌ماه دیگر نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم، چون ویروس جهش کروموزمی دارد و ویروسی که در حال حاضر وجود دارد ممکن است با ویروس چند ماه آینده متفاوت باشد.» جالب است بدانید در دو ماه اخیر کشور آمریکا از شیوع این ویروس در کشور چین حداکثر استفاده را به نفع خود کرد و با شانتاژ رسانه‌ای سعی در وخیم گزارش کردن اوضاع چین داشته تا اقتصاد این کشور را درگیر کند. با این حال روز گذشته رییس‌جمهوری کشور چین نسبت به این موضوع به آمریکا هشدار داد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار: 29 بهمن 1398، کدخبر: 35927 ، www.sobhe-no.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین