پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

شعار سال:نه ماسکی زده و نه حتی دستمالی جلو دهانش گرفته است. بی‌ملاحظه در صورت هر مسافری ذرات ریز دستگاه تنفسی‌اش را می‌پراکند و هیچ احساس مسئولیتی هم ندارد که شاید آن مسافر یک کودک، یک سالمند و یا یک نفر با ضعف دستگاه ایمنی باشد و خیلی سریع به آنفلوانزا مبتلا گردد. شاید این بیماری برای او که جوان و سالم است، پیامد چندانی نداشته باشد، اما هیچ می‌دانید برای یک سالمند با پیشینه ضعف دستگاه ایمنی، بیماری‌های قلبی و عروقی و احیانا دیابت، می‌تواند چقدر خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد؟!
علی محمد بیگی یک دانش‌آموز برایمان می‌گوید: «از وقتی که شیوع آنفلوانزا رخ داده، در مدرسه مسئول بهداشتمان دائما تاکید می‌کند که حین رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنیم. اما من وقتی به بابام گفتم: «آنفلوانزا آمده، چند تا ماسک بگیریم و بزنیم.» گفت: «این‌ها همه‌اش خرج بی‌خودی هست. آدم بخواهد ویروس بگیرد، آخرش می‌گیرد!!»
بیشتر ما نسبت به پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها بی‌اعتناییم، حاضریم پول خرج دارو و درمان کنیم، اما حاضر نیستیم با یادگیری و به‌کارگیری چند نکته بهداشتی ساده، خود و خانواده‌مان را از بیماری‌های مهلک شایع مصون بداریم.


ویروس به دنبال افرادی که بهداشت را رعایت نمی‌کنند
صفحه اخبار جهان را در روزنامه که باز کنید، بی‌شک یکی از خبرها مربوط به «کرونا» است.
به گفته مقامات چینی ویروس کرونا در دوره نهفتگی یعنی قبل از بروز نشانه‌های بیماری، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند. البته شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست. این ویروس از کجا آمده است؟ ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند. مثلا منشا ویروس‌های «کرونا» که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود. ویروس «سارس» اول در خفاش بروز کرد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید. از سال ۲۰۱۴ تاکنون که ویروس «مرس» در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود. محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر «ووهان» چین اعلام شده است، با اینکه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند، اما احتمال اینکه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد، بیشتر است.
دکتر محمدرضا حیدری متخصص بیماری‌های داخلی برایمان می‌گوید: «همین امروز یک مرد میانسال با هراس کرونا به من مراجعه کرد. پس از بررسی وضعیت او متوجه شدم که دچار یک سرما خوردگی ساده شده است، اما بیش از اینکه سرماخوردگی حالش را بد کرده باشد، هراس بی‌مورد از کرونا دگرگون و متشنجش کرده بود.»
این پزشک متخصص درباره خطر شیوع بیماری «کرونا» در داخل کشور به ما اطمینان خاطر می‌دهد: «اولا این ویروس از طریق حیواناتی که به هیچ وجه جزو منوی غذایی ما ایرانی‌ها نیستند، منتقل می‌شود. دوما این گونه نیست که هر کس دچار آنفلوانزا و گرفتگی بینی شد، کرونا گرفته باشد. سوما چنانچه کسی مشکوک به کرونا باشد، سریعا قرنطینه می‌شود. اغلب مبتلایان جوان، چون دستگاه ایمنی قوی دارند، درمان می‌شوند. تنها افراد سن بالا که از بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برند، دچار وضعیت بحرانی می‌شوند. بنابراین هموطنان ضمن رعایت نکات بهداشت عمومی، نگران کرونا نباشند.»
از این متخصص در مورد رعایت نکات بهداشتی می‌پرسم، وی پاسخ می‌دهد: «این روزها اگر چه خطر کرونا در داخل کشور ناچیز است، اما دلیل نمی‌شود که رعایت نکات بهداشتی را در برابر خطر شیوع بیماری‌های ویروسی دیگری همچون آنفلوانزا نادیده بگیریم. چندی قبل بیماری که آنفلوانزا داشت، به من مراجعه کرد. ماسک معمولی هم زده بود، اما آن قدر ماسک‌اش چرک و کثیف بود که مشخص بود دست کم یک هفته از آن استفاده کرده است. به شوخی رو به او گفتم: « تو اگر از کرونا نمیری حتما از میکروب و ‌عفونت این ماسکت می‌میری!» هر ماسک با توجه به نوع و مدلش یک مدت مشخصی قابلیت استفاده دارد و در این شرایط روزی دوبار باید تعویض شود.»


خطر مرگ در کمین بیماران با ضعف ایمنی
در میان مبتلایان به آنفلوانزا دو گروه سنی بیشتر از سایر گروه‌ها در معرض مرگ ناشی از این بیماری قرار دارند: کودکان زیر ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال.
مریم حسن‌زاده کارشناس ارشد پرستاری برایمان توضیح می‌دهد: «افرادی که در میان این دو گروه سنی قرار دارند، در صورتی که دچار بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری‌های ریوی، بیماری‌های‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ در مراحل پیشرفته و یا دیابت باشند نیز در معرض خطر مرگ ناشی از آنفلوانزا قرار دارند.»
وی در ادامه می‌گوید: «افرادی که از بیماری‌های قلبی-عروقی رنج می‌برند، در زمان ابتلا به آنفلوانزا ۶ برابر بیشتر از حالت عادی در معرض سکته قلبی قرار می‌گیرند. در زمان ابتلا به آنفلوانزا ممکن است افراد دچار عفونت ثانویه شوند. عفونت ثانویه در کودکان، سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی، بیماری‌های‌ نقص‌ ایمنی‌، سرطان‌ در مراحل پیشرفته و دیابت، به دلیل ضعف سیستم ایمنی ممکن است با خطراتی همراه باشد. در عفونت ثانویه باکتری‌ها به بدن فرد مبتلا به آنفلوانزا ویروسی حمله کرده و با تشدید بیماری و همچنین ایجاد عفونت‌های جدید در حلق، گوش و بینی و همین‌طور ریه، سبب تضعیف بیشتر سیستم ایمنی شده و به دلیل عدم توانایی بدن این افراد در مبارزه با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی ممکن است، جان خود را از دست بدهند.»
وی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «باید به این نکته توجه کرد که درمان آنفلوانزا با آنتی‌بیوتیک امکان‌پذیر نیست، چرا که آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به درمان عفونت‌های ویروسی نیستند. تنها در صورت بروز عفونت‌های ثانویه و بنا به توصیه پزشک باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.
استفاده سرخود و بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند سبب افزایش مقاومت دارویی در افراد شود. مقاومت باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که در دهه‌های آینده مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌تواند عامل مهم مرگ و میر انسان‌ها باشد.»


معجزه سبزیجات، صیفی‌جات و میوه‌ها در بالا بردن ایمنی بدن
در سال ۱۹۱۹ وقتی آنفلوانزا بیش از ۴۰ میلیون نفر را کشته بود، یک پزشک با کمال تعجب متوجه شد در محدوده او تنها یک کشاورز و خانواده‌اش بیمار نشده‌اند!
وقتی پزشک از کشاورز پرسید که چه کاری انجام داده که هیچکدام از خانواده‌اش به آنفلوانزا مبتلا نشده‌اند؟ همسر کشاورز گفت که او هر روز یک پیاز را پوست گرفته و در یک ظرف آب قرار داده و در اتاق خانه می‌گذارد.
پزشک به گفته او اعتقادی نداشت و هرگز تصور نمی‌کرد که بیمار نشدن آنها به دلیل پیازها باشد. به همین دلیل از او خواست که یکی از پیازها را به او بدهد. پس از بررسی میکروسکوپی پیاز، او با کمال تعجب ویروس آنفلوانزا را روی پیاز مشاهده کرد!
پیاز یک آهنربای قوی برای میکروب‌ها و باکتری‌هاست. در مواقع بیماری یک پیاز را برش بزنید و در خانه قرار دهید. به یاد داشته باشد که هرگز پیاز بریده شده‌ای که چند ساعت در یخچال یا فضای باز بوده را نباید بخورید.
در فصول شیوع آنفلوانزا یک لیست از سبزیجات و صیفی‌جات و میوه‌های مفید و موثر که ایمنی بدن شما را در برابر میکروب‌ها بالا می‌برد، تهیه و روزانه به مقدار لازم مصرف کنید.
مهدی محمد زاده یک آشنا به طب سنتی ضمن بیان مطالب بالا، تاکید دارد: «سیر خام میل کنید. با اینکه سیر دهان را می‌سوزاند اما باید بدانید که سوپراستار مواد غذایی ضدآنفلوانزا است. به خاطر اینکه حاوی ترکیباتی مانند «الیسین» می‌باشد. این ترکیبات دمار از روزگار ویروس‌ها در‌می‌آورند و شما را از گزند آنها در امان می‌دارند. اگر تصور می‌کنید در معرض ویروس قرار دارید قبل از اینکه بتوانند وارد بدنتان بشوند و کاری بکنند سیر میل کنید. در این صورت خواهید دید که سیر به راحتی از پس این ویروس‌ها برمی‌آید. برای اینکه بتوانید به طور کامل از خواص سیر بهره‌مند شوید بهتر است هر ۳ تا ۴ ساعت یک حبه سیر بجویید. اگر نمی‌توانید طعم تند آن را تحمل کنید آن را خرد کنید و مانند قرص قورت دهید. مخلوط کردن سیر لِه شده با مقداری عسل نیز معجزه می‌کند. اگر به هیچ عنوان طعم سیر خام را دوست ندارید توصیه می‌کنیم آن را در سوپ یا آش بریزید تا بپزد. در این صورت هم می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. سیر پخته حاوی ترکیبات گوگردی است که خواص ضدمیکروبی دارند.»
وی در مورد خواص پیاز نیز توضیح می‌دهد: «پیاز نیز همانند سیر حاوی ترکیبات ضد میکروبی مانند «الیان» و «الیسین» می‌باشد. برای بهره‌مندی از خواص پیاز توصیه می‌کنیم هر چهار ساعت یک بار مقداری پیاز خام میل کنید. اگر به هر دلیلی نمی‌توانید پیاز خام بخورید یا از طعم آن خوشتان نمی‌آید درنگ نکنید و آن را به غذاهایتان اضافه کنید. سوپ پیاز بهترین گزینه برای بهره‌مندی از خواص پیاز است.»
درمان سخت‌ترین سرماخوردگی‌ها
و گلو دردهای شدید
یکی از بیماری‌هایی که همیشه‌ گریبان‌گیر بشر بوده است، انواع سرماخوردگی‌ها و عفونت‌ها و گلودرد است. متاسفانه برای رهایی از این بیماری‌ها از انواع قرص‌های سرماخوردگی، آنتی هیستامین (آبریزش بینی)، آموکسی‌سیلین (چرک‌خشک‌کن ) و آمپول پنی‌سیلین استفاده می‌شود؛ اما واقعیت امر چیز دیگری است. با استفاده کردن از این قرص‌ها و آمپول‌ها فقط بدن مقاومت خود را از دست می‌دهد و سلول‌های بدن فلج می‌شوند. پس هنگام ابتلا به این نوع بیماری‌ها چه باید کرد؟
قبل از پرداختن به جواب این سؤال، جالب است بدانید که در آزمایشگاه‌های پزشکی برای کشت میکروب (افزایش میکروب) از پنج ماده استفاده می‌شود. یعنی میکروب‌ها (قارچ ـ ویروس ـ باکتری) با خوردن این مواد رشد می‌کنند ، تعدادشان چندین برابر می‌شود.
این مواد عبارتند از:
۱- تمام گوشت‌ها (سوسیس- کالباس- گوشت قرمز- مرغ- تخم مرغ- و..) و فرآوره‌های لبنی (شیرـ پنیرـ خامه).
۲- خون (درقصابی‌ها هنگام چرخ کردن گوشت، آن را نمی‌شویند، چون اگر گوشت شسته شود، خوب چرخ نخواهد شد. پس خون بین بافت‌های آن باقی خواهد ماند.)
۳- قند و شکر
۴- کاکائو و شکلات
۵- آگار (ماده‌ای است که از ترکیب دو جلبک و آب ایجاد می‌شود ) این ماده در شیرینی‌پزی کاربرد دارد. ماده ژله‌ای که در شیرینی دانمارکی است همان آگار است.
پس اگر عفونتی در بدن شما باشد، با استفاده کردن از این مواد، عفونت (ویروس) شروع به خوردن از این مواد می‌کند و مقدارش خیلی زیاد می‌شود و بیماری شما درمان نمی‌گردد.
راهکار رفع سرماخوردگی
برای رفع سرماخوردگی، آنفلوانزا ، سینوزیت، گلودرد چه نخوریم؟
یک رژیم غذایی سه‌روزه می‌تواند سخت‌ترین نوع این بیماری‌ها را درمان کند. در این چند روز، شیر- پنیر- گوشت- تخم مرغ- شکلات-چای- قندو شکر- کاکائو- بیسکوییت به هیچ وجه مصرف نکنید.
برای رفع سرماخوردگی، آنفلوانزا ، سینوزیت، گلودرد چه بخوریم؟
صبحانه یک قاشق عسل را روی نان بمالید و بخورید.
* در طی روز دو بار (آب + عسل + لیمو ترش تازه) میل کنید.
* ناهار و شام سوپ بخورید، اما توجه داشته باشد که سوپ را بدون گوشت تهیه کنید.
* یک مشت پونه کوهی و یک قاشق سیاه دانه را با هم به مدت نیم ساعت بجوشانید و عصاره آن را با یک قاشق عسل مخلوط کرده، یک لیوان بعد از صبحانه و یک لیوان قبل از خواب مصرف کنید.
* در حد توان میوه میل کنید.
* غرغره کردن آب نمک ولرم، از دهان و بینی. قبل از خواب و بعد از بلند شدن از خواب.
علت این درمان این است که به میکروب‌های داخل بدن غذا نمی‌رسد و میکروب‌ها می‌میرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه کیهان، تاریخ انتشار 1 اسفندماه 98، شماره: 182695، www. kayhan.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین