پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
انتخابات فدراسیون فوتبال قرار است 25 اسفند برگزار شود.

شعار سال: انتخابات فدراسیون فوتبال درحالی قرار است 25 اسفند برگزار شود که اخباری مبنی‌بر تعویق آن به گوش می‌رسد، حال اینکه چه کسانی و با چه اهدافی به دنبال تعویق هستند، امری مشخص است، اما اینکه آیا این عده در این برهه زمانی به هدف خود خواهند رسید یا خیر، تقریبا بعید است تا جایی که احتمال آن را مسئولان امر نزدیک به صفر می‌دانند.

  نامه سازمان بازرسی به حراست وزارت ورزش

چند روز قبل بود که سازمان بازرسی با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال انتصاب بازنشسته‌ها در سه پست ریاست، دبیرکلی و خزانه‌داری را ممنوع کرد. پست‌های مهمی که پیش از این نیز بر سر آنها بحث زیادی مطرح بود و حالا با نامه رسمی دیوان عدالت و سازمان بازرسی انتصاب بازنشسته‌ها در این سه پست منتفی است.  سایت «ورزش سه» در این خصوص نوشته است: «گویا سازمان بازرسی که مجری اصلی نظارت بر اجرای قانون عدم منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها نام دارد، به دنبال این است که از حضور افراد بازنشسته در دو صندلی دیگر نیز ممانعت به عمل آورد. دو پست دیگری که موردنظر قرار گرفته، نایب‌رئیسی اول و دوم است. همان پستی که در اسفند سال 1397 علی کفاشیان از ادامه حضور در آن پست منع شد و تا الان نیز نایب‌رئیس اول به‌طور رسمی شناخته نشده است. با توجه به این نامه، انتخابات دچار تغییرات فراوان می‌شود. حیدر بهاروند، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در لیست هفت کاندیدا به‌عنوان نایب‌رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ معرفی شده است. فردی که بازنشسته وزارت نیرو است و با توجه به نامه سازمان بازرسی امکان حضور در انتخابات حتی به‌عنوان نایب‌رئیس را ندارد.»  یکی از مقامات ارشد فدراسیون که اتفاقا در روند برگزاری انتخابات نقش اصلی را دارد، در این خصوص به گفت: «تا امروز چنین نامه‌ای به دست ما نرسیده است.» وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات در موعد مقرر برگزار می‌شود یا خیر، گفت: «در این خصوص نمی‌توانم نظری بدهم.» پیگیری‌های اما نشان می‌دهد که این نامه به حراست وزارت ورزش و جوانان ارسال شده است!

  مشکلی که خیلی هم حاد نیست

با توجه به اینکه مهلت قانونی تکمیل مدارک کاندیداها و اعلام نواب‌رئیس به پایان رسیده، درصورت سماجت سازمان بازرسی برای عدم به‌کارگیری فرد بازنشسته در پست نایب‌رئیسی اول و دوم، اسم حیدر بهاروند از لیست نامزدهای نهایی خط خواهد خورد و سرپرست برای نایب‌رئیس دوم و سازمان لیگ انتخاب می‌شود. با این حال نکته اصلی آنجاست که اگر چنین اتفاقی بیفتد، این موضوع هم روی زمان برگزاری انتخابات نقشی ندارد، چراکه حتی در زمان برگزاری مجمع و با نظر رئیس بعدی فدراسیون می‌توان با تغییر نفرات، نواب‌رئیس بعدی را به رای گذاشت یا حتی بعد از انتخابات نیز، نواب را به صورت سرپرست تعیین و در مجمع بعدی، رای آنها را از اعضا گرفت.»  بنابراین این موضوع اصلا نمی‌تواند دستمایه تعویق انتخابات باشد، مگر اینکه سازمان بازرسی به تمامی اعضای هیات‌رئیسه درخصوص بازنشسته بودن ایراد بگیرد، که چون این امر کمی بعید به نظر می‌رسد پس می‌توان از آن عبور کرده و به فکر یک انتخابات باقدرت در تاریخ 25 اسفند بود.

  فدراسیون و وزارت این‌بار هم همسو و هم‌نظر

درخصوص تعویق انتخابات، با برخی مقامات مسئول در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال به صحبت پرداخته است که تمامی آنها با صراحت نسبت به برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید می‌کنند. این درحالی است که این‌طور عنوان شده بود که موضوع تعویق مورد استقبال مسئولان ارشد فدراسیون فوتبال قرار گرفته، اما وزارت ورزش به‌هیچ‌عنوان به دنبال این کار نیست.

  منطق چه می‌گوید؟

اسفندماه سال 97 بود که علی کفاشیان به دلیل بازنشسته بودن از سمت خود در فدراسیون فوتبال استعفا کرد تا مشخص شود سازمان بازرسی در این خصوص با کسی شوخی ندارد. حال چرا در برهه زمانی جدید دوباره پای نواب‌رئیس بازنشسته به انتخابات باز شده، کمی عجیب به نظر می‌رسد. در این خصوص و طبق منطق قضیه، اگر مانند دوره جاری هر اتفاقی برای رئیس فدراسیون بیفتد که منجر به جدایی وی از سمت خود بشود، طبق قانون باید نواب اول تا سوم وی و طبق اولویت جایگزین وی بشوند که اگر قرار باشد یک‌بار دیگر داستان تاج و بهاروند تکرار شود؛ یک بازنشسته دیگر جایگزین رئیس خواهد شد که باز هم در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نخواهد شد. ضمن اینکه طبق قانون افراد بازنشسته نباید در تصمیمات اجرایی نقش داشته باشند که این موضوع هم درنهایت کار را سخت‌تر از هر زمان دیگری برای باقی ماندن کاندیداهای بازنشسته نواب‌رئیس خواهد کرد.»  بر همین اساس اگر این نامه برای فدراسیون تا قبل از انتخابات ارسال شود، مطمئنا بهاروند و اسلامیان نیز باید از فدراسیون فوتبال برای همیشه خداحافظی کنند.

  خداحافظی زودهنگام 2 کاندیدا

محمدرضا کلایی که چند روز پیش برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌‌نام کرده بود، از حضور در انتخابات انصراف داد. همچنین مسعود هراتیان از حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال کناره‌گیری کرد. طبق اعلام رسانه‌ها، این نفرات نتوانستند 10 امضای مدنظر را بگیرند و درنهایت تصمیم به کناره‌گیری گرفتند. مهلت جمع‌آوری 10 امضا برای شرکت در انتخابات تا ساعت 18 دیروز بود.

  آغاز تایید صلاحیت‌ها از امروز

تا عصر روز گذشته اعضای مجمع مهلت داشتند تا در فرم‌های خود نسبت به تایید صلاحیت اولیه نامزدها اقدام کنند که این اتفاق با وجود اینکه با تمدید زمان تا دیروقت همراه بود، درنهایت و به هر شکلی انجام شده تا کارگروه 3 نفره شامل شکوری، فغان‌پور و سمیعی به‌عنوان دبیرکل و مسئول حقوقی فدراسیون و عضو حراست وزارت ورزش از امروز و به مدت 5 روز کار تایید صلاحیت ابتدایی کاندیداها را طبق قانون آغاز کنند و این درحالی است که اصل اول باقی ماندن تا پایان کار ابتدا کسب 10 امضا از مجمع و سپس داشتن 10 سال سابقه مدیریت برای کاندیداهای ریاست و نیمی از این تعداد و سال برای اعضای هیات‌رئیسه خواهد بود.

بیشترین امضا برای قریب، فقط یک امضا برای کلایی و هراتیان
6
کاندیدا از خوان اول گذشتند

روز گذشته فرصت کاندیداها برای ارائه 10 فرم امضاشده از سوی اعضای مجمع و برداشتن گام نخست به اتمام رسید که درنهایت سه نفر از 9 کاندیدا موفق به عبور از این مرحله نشدند. طبق آخرین خبرهای دریافتی محمدحسین قریب با 15 امضا به همراه حیدر بهاروند، عباس صوفی، حبیب کاشانی، هدایت ممبینی و مهدی محمدنبی که 10 فرم امضاشده را تهیه کرده‌اند توانستند گام اول را بردارند. (البته قریب به خاطر اینکه تعداد امضا‌هایش از حدنصاب عبور کرد، 3 فرم را به دبیرخانه ارسال نکرد!) رضا جلالی با 5 و محمدرضا کلایی و امیرمسعود هراتیان با یک امضا از گردونه رقابت خارج شدند. 3 فرم مخدوش نیز به دبیرخانه ارسال شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ 28 بهمن 98، کد مطلب: 1042481: www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین