پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
انتخابات فدراسیون فوتبال 25 اسفندماه امسال در حالی برگزار می‌شود که تا پایان وقت اداری 20 بهمن حدود 60 نفر برای حضور در پروسه انتخاباتی برای رسیدن به یک صندلی ریاست و هشت صندلی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در این انتخابات ثبت‌نام کردند تا به این ترتیب یک رکورد جدید در این زمینه در فوتبال ایران به ثبت برسد. در بخش ریاست فدراسیون و برای رسیدن به این صندلی، 9 نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند. از مدیران عامل سابق دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا عضو هیات‌مدیره سرخ‌های تهرانی و مدیر سابق فدراسیون محمد دادکان. حتی یک گزینه سیاسی هم به عرصه انتخابات آمد و آن‌هم کسی نیست جز محمدرضا کلائی، شهردار کلانشهر مشهد مقدس که یادآور خاطرات قبلی در انتخابات فدراسیون فوتبال است. از سوی دیگر حدود 50 نفر نیز به‌عنوان کارشناس، نماینده باشگاه‌ها و نماینده هیات‌های استانی برای حضور در انتخابات و رسیدن به جایگاه اعضای هیات‌رئیسه ثبت‌نام کردند.
شعارسال: انتخابات فدراسیون فوتبال 25 اسفندماه امسال در حالی برگزار می‌شود که تا پایان وقت اداری 20 بهمن حدود 60 نفر برای حضور در پروسه انتخاباتی برای رسیدن به یک صندلی ریاست و هشت صندلی هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال در این انتخابات ثبت‌نام کردند تا به این ترتیب یک رکورد جدید در این زمینه در فوتبال ایران به ثبت برسد.  در بخش ریاست فدراسیون و برای رسیدن به این صندلی، 9 نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند. از مدیران عامل سابق دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا عضو هیات‌مدیره سرخ‌های تهرانی و مدیر سابق فدراسیون محمد دادکان. حتی یک گزینه سیاسی هم به عرصه انتخابات آمد و آن‌هم کسی نیست جز محمدرضا کلائی، شهردار کلانشهر مشهد مقدس که یادآور خاطرات قبلی در انتخابات فدراسیون فوتبال است. از سوی دیگر حدود 50 نفر نیز به‌عنوان کارشناس، نماینده باشگاه‌ها و نماینده هیات‌های استانی برای حضور در انتخابات و رسیدن به جایگاه اعضای هیات‌رئیسه ثبت‌نام کردند.
 
  خبری از تعویق انتخابات نیست
 
در حالی که طی چند روز اخیر شایعه‌ای مبنی‌بر تعویق انتخابات فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد، اما ظاهرا قرار نیست این اتفاق رخ دهد. یکی از دست‌اندرکاران این امر در فدراسیون فوتبال در این خصوص به «فرهیختگان» گفت: «چرا باید انتخابات عقب بیفتد؟ تا دیروز می‌گفتند چرا زودتر برگزار نمی‌شود و الان با دلایل خنده‌داری که به آن اشاره می‌کنند، خواستار تعویق مجمع هستند. تا اینجای کار پروسه انتخابات قانونی و بدون حاشیه برگزار شده و طبق خواسته اهالی فوتبال که خواستار تعجیل در برگزاری انتخابات برای تعیین‌تکلیف فدراسیون بودند، این اتفاق در روز 25 اسفند محقق خواهد شد.»  وی ادامه داد: «از دو ماه پیش پروسه برگزاری انتخابات با اطلاع رسانه‌ای به‌موقع آغاز شده و تا الان همه‌چیز روی نظم و روال قرار دارد و دلیلی برای تعویق یا کنسل‌شدن انتخابات وجود ندارد. در این بین هیچ گاف یا خطایی رخ نداده و همه‌چیز شفاف است.»
 
  ممبینی فعلا داوران را نمی‌چیند
 
درخصوص حضور هدایت ممبینی در جمع کاندیداهای ریاست و رایزنی وی برای گرفتن امضا از برخی نماینده باشگاه‌ها، شائبه‌هایی به وجود آمده بود که طبق آخرین اخباری که کسب کردیم، فعلا ممبینی تا روز انتخابات از چیدمان داوری رقابت‌ها منع شده و این کار به دپارتمان داوری واگذار شده است.
 
  جمع 10 امضا برای کاندیداهای ریاست
 
رقابت‌ انتخاباتی برای حضور در راس مهم‌ترین فدراسیون ورزشی کشور از سه‌شنبه، هشتم بهمن با نام‌نویسی از نامزدهایی که قصد ورود به انتخابات فدراسیون فوتبال را داشتند به‌صورت رسمی آغاز شد. با پایان پروسه ثبت‌نام، نامزدهای ریاست باید با 10 امضا از اعضای مجمع ثبت‌نام کنند و نامزدهای هیات‌رئیسه نیاز به پنج امضا دارند تا مقبولیت ابتدایی آنها از سوی اعضای مجمع تایید شود.

در این خصوص اعضای مجمع طی روزهای گذشته فرم‌های کددار مربوط به معرفی نامزدها را دریافت کرده و از حالا رایزنی‌ها برای قرار گرفتن نام نامزدها در این فرم‌ها آغاز شده است. در این راستا پنج فرم با رنگ‌های مختلف به اعضای مجمع داده شده که به ترتیب در هرکدام نام یک کاندیدای ریاست، سه عضو هیات‌رئیسه، یک نماینده باشگاه، یک نماینده هیات‌ها و سه کارشناس نوشته خواهد شد. نکته قابل‌توجه اینکه هیچ اجبار و الزامی برای پر کردن این فرم‌ها از سوی اعضای مجمع وجود ندارد و فقط برخی مذاکرات می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. در این بین و با توجه به تعداد 75 نفره اعضای مجمع، به‌طور قطع نام دو نفر از نامزدهای ریاست از جمع 9 نفره آنها خارج خواهد شد.
 
  مشخص شدن تکلیف بازنشسته‌ها خارج از مجموعه فوتبال
 
در انتخابات پیش‌رو مساله بازنشسته‌ها یکی دیگر از چالش‌هایی خواهد بود که نامزدها با آن روبه‌رو هستند. به‌طور مثال حیدر بهاروند یکی از نفراتی است که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کرده، اما اعلام نکرده در چه پستی ثبت‌نام خواهد کرد که با توجه به حضور فعلی‌اش در فدراسیون به‌عنوان نایب‌رئیس و سرپرست فدراسیون فوتبال، به‌نظر می‌رسد علاقه‌مندی او برای برای پست ریاست باشد هرچند نامش به‌عنوان نایب‌رئیس اکثر کاندیداها نیز قرار گرفته است. با این حال او یکی از نفراتی است که مشکل بازنشستگی دارد و این چالش مقابل او قرار خواهد گرفت.  طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، فقط شرط سنی برای کاندیداها (35 تا 65 سال) وجود داشته و هیچ موردی درخصوص منع حضور بازنشسته‌ها در انتخابات پیش‌رو وجود ندارد. در این خصوص و طی روزهای آینده و در تایید صلاحیت دوم و پایانی، تکلیف بازنشسته‌ها مشخص شده و درنهایت مراجع ذی‌صلاح و بالاتر از فدراسیون فوتبال در این خصوص نظر قطعی و نهایی خود را صادر خواهند کرد.
 
  دور اول تایید صلاحیت‌ها با شکوری، فغان‌پور و سمیعی
 
پس از پایان نام‌نویسی بررسی ابتدایی طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی هیات سه‌نفره با حضور دبیرکل، مسئول امور حقوقی فدراسیون و یک کارشناس به انتخاب هیات‌رئیسه فدراسیون انجام خواهد شد و اسامی نفرات تاییدشده به مراجع ذی‌صلاح داده می‌شود تا صلاحیت‌ها احراز شود.  در همین راستا پنج فرم تحویلی به اعضای مجمع باید تا روز 27 بهمن به فدراسیون ارائه شده و هیات سه‌نفره شامل ابراهیم شکوری، فغان‌پور مسئول حقوقی فدراسیون و سمیعی از حراست وزارت ورزش مرحله اول تایید صلاحیت‌ها را با توجه به آنچه در اساسنامه آمده آغاز خواهند کرد. در این خصوص اگر افراد 10 امضا برای ریاست و پنج امضا برای هیات‌رئیسه را به دست نیاورده باشند، اتوماتیک‌وار از پروسه انتخابات خارج خواهند شد.  در مرحله بعدی نام افرادی که در دور اول تایید صلاحیت شده‌اند به حراست فدراسیون اعلام می‌شود تا نفرات نهایی برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال مشخص شوند. این در حالی است که نفرات رد صلاحیت‌شده می‌توانند در فرصت مقرر تعیین‌شده به کمیته استیناف شکایت و شانس بازگشت پیدا کنند.
 
  شجاعی، استیلی و بنیادی‌فر هم می‌آیند
 
در انتخابات پیش‌روی فدراسیون فوتبال مسعود شجاعی به‌عنوان کاپیتان تیم‌ملی، نماینده بازیکنان خواهد بود و از سوی دیگر با توجه به اینکه سرمربی تیم‌ملی فردی خارجی به شمار می‌رود، حمید استیلی، سرمربی تیم‌ملی امید به‌عنوان نماینده مربیان و موعود بنیادی‌فر در غیاب فغانی به‌عنوان نفر دوم لیست الیت داوری به‌عنوان نماینده داوران در انتخابات شرکت خواهند کرد.
 
  رقابت بین 3 نفر
 
برای جانشینی مهدی تاج که از 18 اردیبهشت‌ماه 95 بر کرسی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زد و هشتم دی‌ماه 98 به دلیل بیماری از سمت خود استعفا کرد، نام‌های زیادی مطرح شده است. افراد نسبتا سرشناسی وارد میدان شده‌اند تا شانس خود را برای رای گرفتن از مجمع 75 نفره امتحان کنند؛ مجمعی که برای برگزاری انتخابات باید حداقل دوسوم آن در جلسه حضور داشته باشند. هر فردی که برای ریاست فدراسیون نامزد می‌شود، باید دوسوم آرای اعضای حاضر را کسب کند در غیر این صورت رای‌گیری به دور دوم کشیده می‌شود و در دور دوم بالاترین آرا سرنوشت انتخابات را مشخص می‌کند. شواهد نشان می‌دهد از بین نفراتی که ثبت‌نام کرده‌اند محمدحسین قریب، مهدی محمدنبی و حبیب کاشانی شانس بالاتری برای پیروزی در انتخابات و گرفتن جای تاج را دارند هرچند شاید یک نفر از این جمع سه‌نفره در روز انتخابات جزء کاندیداهای نهایی نباشد!
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه فرهیختگان   ،تاریخ انتشار: 23  بهمن    1398،کدخبر:  172301  ،www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین