پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵
کاندیداهایی که در انتخابات خبرگان سال 94 در رقابت با لیست موسوم به «خبرگان هاشمی» نتوانستند به این مجلس راه پیدا کنند، امروز بر کرسی خبرگان خواهند نشست؛ هرچند که تعداد آرای این کاندیداها نسبت به انتخابات 98 بسیار کاهش دارد.
شعارسال: کاندیداهایی که در انتخابات خبرگان سال 94 در رقابت با لیست موسوم به «خبرگان هاشمی» نتوانستند به این مجلس راه پیدا کنند، امروز بر کرسی خبرگان خواهند نشست.
 
 کاندیداهایی که در انتخابات خبرگان سال 94 در رقابت با لیست موسوم به «خبرگان هاشمی» نتوانستند به این مجلس راه پیدا کنند، امروز بر کرسی خبرگان خواهند نشست؛ هرچند که تعداد آرای این کاندیداها نسبت به انتخابات 98 بسیار کاهش دارد.
 
انتخابات خبرگان پنجم، هفتم اسفند 94 همراه با انتخابات مجلس دهم برگزار شده بود. آن سال اصلاح طلبان و اعتدالیون برای هر دو انتخابات لیست هایی در تهران و شهرستان ها تهیه کردند و از طرفداران خود خواستند به هردو لیست به صورت کامل رای دهند. لیست خبرگان شامل 16 نفر به سرلیستی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که گفته می شد وی آن را تهیه کرده است.

 نتیجه انتخابات خبرگان پنجم در تهران آن شد 15 نفر از اعضای لیست به خبرگان راه یافتند. در لیست رقیب نیز چهره هایی مانند آیات احمد جنتی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی بودند که از میان آنها جنتی به عنوان نفر شانزدهم تهران به خبرگان راه یافت و دو نفر دیگر بعد از سالها عضویت در مجلس خبرگان از ورود به این مجلس بازماندند.
 
 کرسی هایی که خالی شد
 
اما بعد از گذشت هفت ماه از تشکیل خبرگان پنجم در خرداد ماه 95، «آیت الله هاشمی رفسنجانی» که با دو میلیون و 300 هزار رای نفر اول تهران در خبرگان شده بود درگذشت.
 
«آیت‎الله نصرالله‎ شاه‌آبادی» و «آیت الله سید ابوالفضل میرمحمدی» از دیگر اعضای لیست خبرگان تهران نیز در اسفند ماه 96 و آذر 98 دار فانی را وداع گفتند. به این ترتیب سه کرسی مجلس خبرگان در تهران خالی شد و فرصت برای رقبالی چهار سال گذشته لیست اصلاح طلبان فراهم شد تا بار دیگر عزم ورود به این مجلس کنند. با این حال نه آیت الله مصباح یزدی از تهران کاندیدا شد و نه آیت الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان.
 
 یزدی ترجیح داد بر صندلی آیت مرحوم محمد مومن عضو سابق شورای نگهبان که از قم به خبرگان راه یافته بود و دوم اسفند 97 درگذشت بنشیند. وی در انتخابات هفتم اسفند سرلیست جامعه روحانیت مبارز بود و در دوره چهارم خبرگان رهبری ریاست این مجلس را به عهده داشت.
 
آیت الله یزدی چهار سال پیش یک میلیون و 250 هزار رای آورده و نفر هفدهم در تهران شد، با این حال در میان دوره از استان قم 249هزار و 130 رای آورد.
 
 مصباح یزدی با کمترین آراء از منطقه شاگردانش به خبرگان رفت
 
آیت الله مصباح یزدی نیز کاندیداتوری استان خراسان رضوی را برگزید که آب و هوایش برای شاگردان او نیز حاصل خیز بوده است. شاگردان او توانسته اند خراسان رضوی به ویژه مشهد را پایتخت سیاسی خود کنند. برای انتخابات میان دوره خبرگان آیت الله مصباح نیز تصمیم گرفت در کنار شاگردانش کاندیدا شود و عزم نشستن بر کرسی مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در خبرگان کند.
 
مصباح یزدی چهار سال پیش در تهران یک میلیون و 20 هزار رای آورده بود. وی در انتخابات میان دوره جمعه گذشته در خراسان رضوی 193 هزار و 400 رأی به خود اختصاص داد که میزان رأی او در بین هفت منتخب میان دوره از همه پایین تر است.
 
 مصباحی مقدم با کمتر از آرای قبلی اش به خبرگان رفت
 
در این میان «غلامرضا مصباحی مقدم»، «علی مومن‌پور» و «عباسعلی اختری» که در انتخابات هفتم اسفند از استان تهران کاندیدا شده بودند اما نتوانستند به خبرگان راه پیدا کنند از استان تهران کاندیدا شده و به خبرگان راه پیدا کردند.
 
مصباحی مقدم که در اسفند چهار سال پیش، با 949 هزار رای آورده بود در این دوره با 708 هزار و 774 رای به خبرگان راه پیدا کرد.
 
همچنین «علی مومن‌پور» که اسفند 94، حدود 971 هزار رای آورده بود، در انتخابات میان دوره ای توانست ۹۶۳ هزار و ۶۰۵ رأی را کسب کند.
 
عباسعلی اختری نیز در سال 94، 911 هزار رأی آورده بود و در میان دوره 961 هزار و 773 رای آورد. به این ترتیب فقط اختری است که آرایش نسبت به انتخابات گذشته با افزایش رو به رو بوده است.
 
 دژکام در خبرگان هم جایگزین ایمانی شد
 
در استان فارس نیز آیت الله «لطف‌الله دژکام» به ‌جای آیت الله «اسدالله ایمانی» امام جمعه شیراز، نماینده ولی فقیه در استان فارس که اردیبهشت 97 دار فانی را وداع گفت به خبرگان راه یافت. دژکام پس از درگذشت مرحوم ایمانی به امامت جمعه شیراز منصوب شده بود و حالا با 919 هزار و 688 جانشین وی در خبرگان شده است.
 
 شاگرد مصباح در خراسان شمالی
 
«غلامرضا فیاضی»، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی نیز به جای آیت الله «حبیب‌الله مهمان‌نواز» از خراسان شمالی به خبرگان رفت. مرحوم مهمان نواز نیز اردیهشت سال گذشته از دنیا رفت. فیاضی 186 هزار و 689 رای به دست آورده است.
 

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبر فوری  ،تاریخ انتشار:  5 اسفند 1398،کدخبر: 1698826   ،www.khabarfoori.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین