پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۹۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰
قضاوت روز پایانی رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریو به‌قدری مسئله‌دار شد که اتحادیه جهانی کشتی را هم بلافاصله مجبور به برخورد با این قضیه کرد. این مسابقات یکشنبه‌شب در اوزان ٦٥ و ٩٧ کیلوگرم در حالی برگزار شد که داوران و اعضای هیأت ژوری حاضر، آشکارا قضاوت ناعادلانه‌ای در رقابت‌های هر دو وزن انجام دادند.
شعارسال: این ناداوری ابتدا در مورد کشتی رضا یزدانی، قهرمان وزن ٩٦ کیلوگرم کشورمان، صورت گرفت. دارنده دو مدال طلای جهان در دومین مبارزه خود به مصاف ختاک گازیموف از آذربایجان رفت که با ناداوری مغلوب حریف خود شد. یزدانی که یک امتیاز از گازیموف عقب بود، موفق شد با بالاآوردن پای کشتی‌گیر آذربایجان، زانوی او را روی تشک برساند، درحالی‌که داور وسط دو امتیاز به یزدانی داد، اما رئیس تشک در کمال ناباوری پس از بازبینی فیلم، از دادن امتیاز به یزدانی خودداری کرد و به‌واسطه ردشدن اعتراض یزدانی، یک امتیاز دیگر به گازیموف داده شد تا کشتی با همین نتیجه به پایان برسد. این اقدام رئیس تشک با اعتراض شدید رسول خادم، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران، همراه شد که متأسفانه نتیجه‌ای دربر نداشت. خادم اما خیلی زود در نامه‌ای رسمی به نناد لالویچ، رئیس اتحادیه فیلا، نسبت به این موضوع اعتراض کرد تا بررسی‌های لازم صورت گیرد، اما دقایقی بعد از حق‌خوری پلنگ جویبار، این‌بار کشتی وزن ٦٥ کیلوگرم، بین «فرانکلین گومس» از پورتوریکو و «اختیار نوروزف» از ازبکستان در مرحله یک‌چهارم نهایی حواشی بیشتری را به‌دنبال داشت؛ طوری که در موقعیتی بدتر از کشتی یزدانی، نماینده پورتوریکو را با نتیجه ٨ بر ٥ بازنده میدان معرفی کردند و دو امتیاز مسلمی که باید به فرانکلین می‌دادند را به کشتی‌گیر ازبک بخشیدند. قضاوت‌های مشکوک داوران و هیأت ژوری به‌نفع کشتی‌گیر ازبک اما تمامی نداشت و وقتی که نوروزف در دیدار رده‌بندی برابر «مانداخ ناران گارزونیج» از مغولستان برای کسب مدال برنز روی تشک رفت که باز هم با داوری یک‌طرفه به‌نفع ازبکستان، مبارزه٨ بر ٧ تمام شد. بعد از بازنده‌شدن کشتی‌گیر مغول، مربیان مغولستانی که به‌شدت از ناداوری انجام‌شده علیه کشتی‌گیرشان عصبانی بودند تصمیم گرفتند مقابل هیأت ژوری لباس‌های خود را از تن دربیاورند و اعتراض خود را به رأی‌ ناعادلانه هیأت ژوری به این شکل اعلام کنند. کشتی‌گیر مغولی نیز بعد از پایان مسابقه با رقیبش دست داد، ولی به سمت داور مسابقه نرفت و به‌این‌ترتیب داور هم نتوانست دست رقیب ازبک را در کنار حریف مغول بالا ببرد تا به‌این‌ترتیب پرونده این کشتی جنجالی با دخالت هیأت ژوری به سود ازبکستان به پایان برسد و باز هم ناداوری در رقابت‌های کشتی المپیک خودنمایی کند. رقابت «طغرل عسگروف» آذربایجانی با «فرانک چامیزو» از ایتالیا در وزن ٦٥ کیلوگرم از دیگر مسابقات روز پایانی بود که با حق‌خوری به سود آذربایجانی‌ها تمام شد. سایت رسمی اتحادیه جهانی کشتی (UWW) اما دیروز در پی حواشی به‌وجودآمده و نارضایتی تیم‌ها از برگزاری ناعادلانه این رقابت‌ها، با داوران مربوطه برخورد کرد. براین‌اساس آنتونیو سیلوستری، رئیس کمیته اخلاق این اتحادیه، داوران رقابت کشتی وزن ٦٥ کیلوگرم بین نمایندگان پورتوریکو و ازبکستان را به‌دلیل قضاوت‌های مشکوک با محرومیت مواجه کرد. تمو کازارشویلی از گرجستان، تونگ‌کیون هونگ از کره‌جنوبی و سرگئی نوواکوسکی از روسیه نفراتی هستند که در شرایط فعلی از داوری محروم هستند و بررسی‌ها برای مجازات بیشتر آنها در جریان است. این کمیته همچنان خبر داد که تمامی مسابقات کشتی برگزارشده در سی‌و‌یکمین دوره المپیک و حواشی‌های مربوط به آنها را به‌دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و نتایج بررسی‌های خود را در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد کرد.

*****

* اعتراض سلیمی رد شد

بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد ایران، از دیگر ورزشکاران حاضر کاروان ایران در المپیک ریو بود که بدون اینکه دستش به مدال برسد، از دور رقابت‌ها حذف شد. مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری معتقدند هیأت ژوری در حق این وزنه‌بردار نیز ناداوری کرد که نتوانست روی سکو برود. پس از این اتفاق هیأت ایرانی حاضر در المپیک ریو برای احقاق حق پایمال‌شده به دادگاه حکمیت ورزش شکایت کردند، اما این نهاد پس از بررسی ماجرا، اعتراض ایران را وارد ندانست.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شرق، صفحه 18، تاریخ انتشار: سه شنبه 2 شهریور 1395، شماره: 2663 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین