پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۳۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۷
واقعیت افزوده به روشی گفته می‌شود که به واقعیت، امکانات و ویژگی‌های مجازی بیشتری می‌افزاید و سرعت و عمق ارتباط ما با محیط را بیشتر می‌کند. این عملاً پلی ارتباطی بین دنیای واقعی و دنیای مجازی است. این فناوری، در دنیای امروز، کاربردهای گسترده‌ای پیدا می‌کند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازار واقعیت افزوده (Augmented Reality) تا پنج سال آینده بیش از 50 برابر رشد خواهد کرد.

شعار سال: نمایشگاه خودروهای کارخانه MG Motor در منطقه بنگلور هند مکان منحصربه‌فردی است. این واحد کوچک با مساحت 45 متر مربع یکی از معدود نمایشگاه‌های خودرو در هند است که هیچ خودرویی در آن وجود ندارد. این استودیو در عوض از تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality - AR) استفاده می‌کند تا مشتریان احتمالی بتوانند ذهنیتی کلی از خودرو مد نظر خود پیدا کنند. مشتریان همچنین می‌توانند ویژگی‌های فنی نظیر متغیرهای داخلی مثل حجم و ظرفیت موتور، گیربکس و نوع سوخت مصرفی خودرو را آزمایش و حتی ظاهر و احساسی را که از خودرویی با 70 گزینه جانبی به دست می‌آورند معین کنند.

 هفته‌نامه بیزینس تودی در یادداشتی درباره آینده تکنولوژی «واقعیت افزوده» در بازار آینده نوشت، گوراو گوپتا، مدیر تجاری MG Motor هند، می‌گوید: «در شکل سنتی فروش، به دلیل محدودیت‌های فضایی، شخصی‌سازی زیاد امکان‌پذیر نیست.» او با اشاره به تغییراتی که این تکنولوژی اعمال می‌کند می‌افزاید که با کمک «واقعیت افزوده» می‌توان فروش، میزان سود و کارآمدی را افزایش داد. از طرف دیگر، بسیاری از دلال‌های خودرو نیز می‌توانند با حذف فضای نگهداری خودرو، مخارج کاری خود را به حداقل برسانند.

شرکت MG Motor تنها یک نمونه کوچک از یک ترند بسیار بزرگ‌تر است. واقعیت افزوده (AR) در حوزه‌های متنوعی نظیر نفت و گاز (HPCL/GAIL)، بخش صنعت (Schneider Electric)، املاک و مستغلات (Lodha Group) و خرده‌فروشی (Urban Ladder, Pepperfry) برای اجرای کارآمدتر کارخانه‌ها، ساخت/طراحی پروژه‌ها، فروش کالا و حتی انجام کارآمدتر کارهای روتین استفاده می‌شود. واقعیت افزوده همچنین می‌تواند در جراحی‌های پیچیده به پزشکان کمک‌های درمانی برساند.

«واقعیت افزوده» تجربه دیداری را با افزودن محتوای دیجیتالی و کامپیوتری- مانند تصویر، ویدئو یا صدا- به جهان واقعی تغییر می‌دهد. این تصاویر از طریق یک سخت‌افزار نظیر گوشی هوشمند، تبلت و عینک‌ها و کلاه‌های خاص ثبت می‌شود. به گزارش استاتیستا، پیش‌بینی می‌شود بازار جهانی واقعیت افزوده از 3.5 میلیارد دلار در 2017 به 198 میلیارد دلار در 2025 خواهد رسید.

واقعیت تعمیم‌یافته

فناوری واقعیت افزوده (AR) اغلب با واقعیت مجازی (VR) جمع می‌شود و به تدریج به سمت واقعیت تعمیم‌یافته (Extended Reality) توسعه پیدا خواهد کرد. «واقعیت تعمیم‌یافته» تمام اشیای واقعی و مجازی محیط و همچنین تمام تعامل‌های بین انسان و ماشین را در بر خواهد گرفت.

به گفته سوراب بهاتناگار، رئیس شرکت مشاوره‌ای Accenture Strategy: «واقعیت افزوده و واقعیت مجازی- که در اصطلاح واقعیت تعمیم‌یافته تجمیع می‌شوند- ارتباط ما با اطلاعات، تجربه‌ها و همدیگر را تغییر می‌دهد.» با وجود این، واقعیت تعمیم‌یافته به مثابه یک مفهوم، در بسیاری از کشورها، مراحل اولیه خود را طی می‌کند. هرچند به نظر بهاتناگار، این وضعیت به سرعت در حال دگرگونی است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 7اسفند1398 ، کدخبر: 385142: etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین