پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۶۳۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
بانک مرکزی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص را به بانک ها ابلاغ کرد که طبق آن از این پس حساب های اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک ها تفکیک شده و سقف و ضوابط تراکنش ها بر این اساس تغییر خواهد کرد.

شعار سال:بانک مرکزی دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص را به بانک ها ابلاغ کرد که طبق آن از این پس حساب های اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک ها تفکیک شده و سقف و ضوابط تراکنش ها بر این اساس تغییر خواهد کرد.
به موجب این دستورالعمل، مقرر شده است تا از این پس حساب های سپرده تجاری از سپرده شخصی در شبکه بانکی کشور تفکیک شود. در این زمینه، درگاه های پرداخت یا ابزارهای پذیرش، باید به مشتریان حقوقی واجد شرایط و مشتریان حقیقی دارای حساب تجاری و شناسه اقتصادی مورد تایید سازمان مالیاتی کشور تعلق گیرد.
طبق این دستورالعمل، در کلیه نقل و انتقالات وجوه بالاتر از «10 میلیارد ریال» درون بانکی و بین بانکی مشتری حقوقی و مشتری حقیقی دارای حساب سپرده تجاری و نیز نقل و انتقال وجوه بالاتر از «2 میلیارد ریال» درون بانکی و بین بانکی روزانه مشتری حقیقی دارای حساب سپرده شخصی، انتقال وجه منوط به تکمیل قسمت «بابت» در فرم های مربوط و ارائه اسناد دلالت کننده بر انجام معامله یا علت انتقال وجه است.
همچنین آستانه مجاز «مجموع مبالغ برداشت» از طریق درگاه های پرداخت حضوری و غیر حضوری، از کلیه حساب های سپرده متعلق به مشتری حقوقی، مشتری حقیقی داری سپرده تجاری و مشتری حقیقی دارای سپرده شخصی و نیز اشخاص کمتر از 18 سال به آستانه های تعیین شده در این دستورالعمل محدود شده است. بر اساس دستورالعمل یادشده، کلیه عملیات بانکی مبتنی بر حساب، در موسسه اعتباری برای مشتری، مستلزم دریافت شناسه «شهاب» از طریق سامانه «نهاب» است.
در مشروح این دستورالعمل، در فصل مربوط به مقررات نقل و انتقالات وجوه مشتری و در ماده 7 آمده است: موسسه اعتباری با استفاده از اطلاعات دریافتی از مشتری و با توجه به سطح فعالیت مورد انتظار وی، مکلف به بررسی تناسب بین موضوع مندرج در شرح «بابت» و تراکنش های انجام شده بوده و در صورت مشاهده نبود تناسب یا مغایرت اطلاعات مذکور و نیز انجام هرگونه معاملات و عملیات مشکوک دیگر در این زمینه، مراتب را بدون اطلاع مشتری به عنوان گزارش معاملات و عملیات مشکوک به مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پول شویی ارسال کند.طبق فصل چهارم این دستورالعمل آستانه تراکنش های برداشت از حساب های سپرده مشتریان به صورت جدول زیر تعیین شده است:
طبق این دستورالعمل، شرکت های خدمات پرداخت موظف هستند پس ا ز گذشت شش ماه از لازم الاجرا شدن این ضوابط، پایانه‌های فروش اشخاص حقیقی را که فاقد شناسه اقتصادی بوده و به معرفی حساب تجاری خود به موسسه اعتباری اقدام نکرده باشند، غیر فعال کنند.

گام جدید بانک مرکزی برای مبارزه با پول شویی

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان،تاریخ انتشار:12اسفند1398،کد خبر:690172،www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین