پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
استاد سرشناس محیط زیست از دولت و وزارت بهداشت خواست تا زباله‌های کرونایی را بسوزاند و آن ها را دفن نکنند.

شعار سال: در روزهای اخیر تعداد زیادی دستکش و ماسک در خیابان‌ها و زباله‌های شهری دیده شده و سازمان پسماند شهرداری تهران عنوان کرد این زباله‌ها همراه دیگر زباله‌ها دفن خواهد شد و قدرت تفکیک وجود ندارد. این در حالی است که این زباله‌ها منبع ویروس هستند و به راحتی می‌توانند کرونا را از جایی به جای دیگر منتقل کنند و در حال حاضر دستورالعمل مشخصی در این رابطه وجود ندارد.

دولت برای زباله‌های کرونایی فکری کند

اسماعیل کهرم، استاد سرشناس محیط زیست، در رابطه با روش‌های امحا زباله‌های کرونایی گفت: برای مقابله با کرونا عنوان می‌شود از ماسک استفاده کنیم این در صورتی است که تاکنون اثبات نشده زدن ماسک باعث ممانعت از انتقال کرونا می‌شود و گفته‌اند به خاطر سلامتی افرادی است که با شما ارتباط دارند که در آن هم شک وجود دارد.

کهرم بیان کرد: روز گذشته در ناصر خسرو حدود 20 نفر ایستاده بودند و دستفروشان ماسک می‌فروختند. یعنی توزیع ماسک مجانی به دانه‌ای 5000 تومان و بیشتر رسیده است.

استاد سرشناس محیط زیست اظهار کرد: در مملکت ما بی‌توجهی می‌شود چراکه علاوه بر این، ماسک‌ها حاوی ویروس است. دولت باید تمهیدات به خرج بدهد تا این زباله‌ها را بسوزاند و می‌گویند گرما این ویروس را از بین می‌برد. از این رو دولت باید برنامه‌اش را در این زمینه بگوید.

او ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست مشغول حال دادن به شکارچی‌هاست تا جواز شکار بدهد و به این کارها کاری ندارد. باز هم از وظایف وزارت بهداشت است که بگوید با این زباله‌ها چه کاری می‌خواهد انجام بدهد؟

کهرم تصریح کرد: باتری‌ها تا چند هزار سال اشعه ساتع می‌کند و جز مواد مضر محسوب می‌شود و باید به طریق خاص آن‌ها را امحا کرد. از سوی دیگر امحا انواع زباله‌ها اعم از بیمارستانی باید از دولت و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انجام شود.

اگر اشکانیان پلاستیک تولید می‌کردند تا الان ما متضرر بودیم

استاد سرشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: باید دستورالعملی از بالا صادر شود. در حال حاضر وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت است که در این زمینه فکر کند.

کهرم افزود: آنگونه که می‌گویند این وسایل پلاستیکی 900 سال در طبیعت می‌ماند یعنی اگر اشکانیان چنین کاری کرده بودند تا الان ما متضرر بودیم. تا مدت زیادی دامن‌گیر ما خواهد بود. طبیعت نمی‌داند با اینها چه کند ولی پلاستیک در طبیعت ویروس و باکتری نیست که از بین برود و این‌ها می‌مانند فلذا راهش سوختن آن‌هاست.

او با بیان اینکه در زوریخ یک دودکش وجود دارد تا زباله‌های شهر سوخته شود و 400 خانه گرم می‌شود، گفت: خوشبختانه این مواد زود آتش می‌گیرند. کافی است که کوره‌هایی داشته باشیم که هم ویروس کشته می‌شوند و هم این زباله‌ها از بین می‌روند چراکه ارزش بازیافت ندارند. این‌ها را نمی‌شود به خاطر میکروب بازیافت کنند. تنها راهش و سریع‌ترین راهش سوزاندن است.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 12اسفند1398 ، کدخبر: 971272: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین