پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۲۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ۲۹۲۲ نفر است که ۹۲ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند و ۵۵۲ نفر نیز بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

شعار سال:آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور تا ظهر روز گذشته (چهارشنبه) ۲۹۲۲ نفر است که ۹۲ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند و ۵۵۲ نفر نیز بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور ۲۹۲۲ نفر است که ۹۲ نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند و ۵۵۲ نفر نیز بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. به گفته «احمدرضا بهره‌مند» عضو هیئت علمی انستیتو پاستور، انتقال ویروس از فرد بهبود یافته به دیگران در صورتی که عطسه و سرفه نداشته باشد، حتی اگر ویروس همچنان در بدن فرد باشد، بسیار کم است. وی همچنین تنها راه تشخیص قطعی کووید ۱۹ را انجام تست ژنتیک می‌داند و معتقد است؛ وقتی میزان اکسیژن موجود در خون فردی از حد مشخص پایین‌تر نباشد به معنای عدم ابتلای آن فرد نیست و از طرفی می‌گوید؛ ۸۰ درصد افراد ممکن است، بدون دارا بودن علائم حاد به کرونا مبتلا شوند و بهبود پیدا کنند.

سامانه خود ارزیابی الکترونیکی کرونا راه اندازی شد

علیرضا رئیسی گفت: در سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا پس از ورود و پاسخ به پرسش‌های موجود، چنانچه فردی مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شود، پیگیری مراقبتی از طریق واحدهای بهداشتی و درمانی متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای وی انجام خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: هموطنان پس از ورود به سامانه به نشانی salamat.gov.ir و تکمیل پرسشنامه مربوطه و ورود شماره تلفن همراه، پیامکی در مورد وضعیت سلامتی خود دریافت خواهند کرد.

رئیسی افزود: در مورد افرادی که مشکوک به این بیماری باشند پیامک ارسالی راهنمایی لازم را ارائه خواهد کرد.

وی در پایان اظهارداشت: از همه هموطنان عزیز تقاضا می‌شود ضمن مراجعه به سامانه مذکور در این غربالگری الکترونیکی شرکت نمایند.

افرادی که در مقابله با بحران کرونا پیش‌قدم می‌شوند، مستحق امتیاز هستند

«مریم حضرتی» معاون مراقبت پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در شرح راه‌اندازی سامانه بکارگیری پرستاران داوطلب به منظور مقابله ملی با کووید ۱۹، گفت: وزارت بهداشت در سایت معاونت پرستاری، سامانه‌‌ای را جهت جذب نیروهای داوطلب برای مقابله با کرونا راه‌اندازی کرده است. پرستارانی که داوطلب هستند که وزارت بهداشت و مردم را در این شرایط یاری کنند، می‌توانند نامزدی خود را در این سامانه اعلام کنند.

وی در ادامه بیان کرد: تاکنون ۳۶۲ پرستار اعلام آمادگی کردند که مایلند در مقابله با کووید ۱۹، به بیماران کمک کنند. البته این جدای فراخوان دانشگاه‌هایی علوم پزشکی و داوطلبانی است که آنها جذب کرده‌‌اند. لیست پرستاران داوطلب، به معاونت درمان تحویل داده شد و بزودی پرستاران در حوزه‌های مورد نیاز مستقر خواهند شد.

حضرتی تاکید کرد: این موجب فخر ماست که می‌بینیم داوطلبان از تمام رده‌های سنی از بازنشستگان تا دانشجویان ترم‌های آخر پرستاری با اشتیاق برای خدمت به مردمشان پیش‌قدم می‌شوند. در حال حاضر، تعداد زیادی پرستار طرحی، قراردادی یا شرکتی داریم که با سابقه قریب به ۱۲ سال مشغول خدمت هستند.

وی افزود: پیش از بحران کرونا، طبق دستور مقام عالی وزارت، استخدام پرستار را در برنامه داشتیم. بنابراین، یک امتیاز برای پرستارانی که در روزهای سخت ما را یاری می‌کنند، اولویت جذب خواهد بود. افرادی که در مقابله با بحران کرونا پیش‌قدم می‌شوند، مستحق این امتیاز خواهند بود.

معاونت پرستاری در ادامه اظهار کرد: افرادی که در این شرایط به ما کمک می‌کنند، باید بدانند که زحمات آنها به عنوان یک فرد مسئول دیده می‌شود. برای ما زحمات پرستارانی که در این شرایط مسئولیت می‌پذیرند و با دل‌ و جان کار می‌کند، ارجمند است. به لحاظ این مسئولیت‌پذیری ما اقدام آن‌ها را در جذب پرستار لحاظ می‌کنیم.

وی تاکید کرد: البته این به معنای حذف دیگر پرستاران نیست. ما درک می‌کنیم، بسیاری از افراد معذوریت‌های خاصی دارند. شرایط افراد درنظر گرفته می‌شود، اینگونه نخواهد بود که دیگران در جذب پرستار جایی نداشته باشند. این حق برای تمام پرستارانی است که در تمام حوزه‌ها ما را یاری می‌کنند.

سامانه ۴۰۳۰ برای آموزش نیاز به پرستار دارد

حضرتی با اشاره با سامانه جدید معاونت پرستاری بیان کرد: ما به تفکیک در این سامانه‌ حوزه‌ها و نیازهایمان را مشخص کرده‌ایم. برای مشاوره، ما به اعضای هیئت علمی، پرستاران باتجربه، دانشجویان پرستاری و ... نیاز داریم.

معاون پرستاری در پاسخ به این پرسش که آیا بکارگیری پرستاران بازنشسته، با توجه به این موضوع که کووید ۱۹ برای افراد مسن‌تر خطرناک‌ محسوب می‌شود، تصمیمی سنجیده است؟ گفت: ما هر بازنشسته‌ای را برای حوزه بیمارستانی‌ استفاده نمی‌کنیم. بازنشسته‌هایی که بالای ۶۵ سال هستند، یا آنهائی که ریسک بالای آسیب‌پذیری دارند، در بیمارستان‌ها به کار گرفته نمی‌شوند.

وی افزود: در دستور کار ما، پذیرش پرستاران بازنشسته‌ای است که با ۴۵ سال سن بازنشست شده‌اند یا هنوز در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. بازنشسته‌هایی که بیماری برای آن‌ها عامل خطر محسوب می‌شود، در مشاوره و آموزش بکارگرفته می‌شوند. حتی ما در سامانه ۴۰۳۰ برای آموزش نیاز به پرستار داریم. آنها می‌توانند در این حوزه‌ها کمک‌رسانی کنند.

همه کشور بسیج شده‌اند تا لوازم لازم را فراهم کنند

معاون پرستاری وزیر بهداشت در واکنش به نگرانی پرستاران در خارج از بیمارستان‌های معین، مبنی بر اینکه از لوازم ایمنی لازم برخوردار نیستند و خطر ابتلا آن‌ها را تهدید می‌کند، گفت: پرستاران دروس اصول مراقبت از خود را پاس کرده‌اند. باید بدانند و می‌دانند که باید چگونه رفتار کنند تا دچار ابتلا نشوند.

وی تاکید کرد: ما تا جائی که امکان دارد پوشش و تجهیزات را فراهم می‌کنیم. در واقع این شرایط بحرانی است و شرایطی که تجربه می‌شود، خاصه‌ی ایران نیز نیست. الان بسیاری از کشورهای دنیا، حتی اروپا و آمریکا هم که امکانات بسیار بیشتری از ما دارند، این کمبودها را تجربه می‌کنند. اولویت همه کشورها خط مقدم مقابله با بیماری است.

حضرتی گفت: همه کشور بسیج شده‌اند که این لوازم و مایحتاج در کشور فراهم شود. شخص بنده، مسئول توزیع و تولید این وسایل نیستم، اما با احساس مسئولیت تام پیگیر فراهم کردن این تجهیزات هستم. باور کنید ما تمام تلاشمان را می‌کنیم. اینطور نیست که لوازم باشد و ما در اختیار آن‌ها قرار ندهیم.

معاونت مراقبت پرستاری وزارت بهداشت، در پایان گفت: امروز، تمام ارگان‌ها از ارتش، سپاه، وزارت بهداشت و ... بسیج شده‌اند تا تجهیزات و لوازم را تهیه کنند. اینکه یک بحران آمده باشد و با کمبود لوازم روبرو شده‌ایم، برای همه محرز است. نیازی به بازگوئی و تکرار آن نیست. آیا کسی هست که نداند؟ اگر ما حداکثر تلاشمان را نکردیم، به ما خرده بگیرید.

تدبیر دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ارائه دروس عملی در آموزش‌های مجازی

«غلامرضا کیانی» معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، درباره آموزش‌های مجازی این دانشگاه گفت: برنامه آموزش مجازی را در فاز یک برای درس‌های نظری آغاز کرده‌ایم. علاوه بر این تمام مجموعه ۱۷۶ دانشکده ما اقدامات اولیه و بارگزاری درس‌ها را در قالب نرم‌افزارهای مختلف و به شکل آنلاین و آفلاین شروع کرده‌اند. اکنون در حال بررسی هستیم که امروز با همکاری دانشگاه پیام نور حدود ۳۰ عنوان درس نظری را به صورت کشوری و به شکل درس‌های مجازی ارائه کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین بررسی می‌کنیم تا بتوانیم آزمون متمرکز کشوری دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای را برای تعدادی به صورت مجازی و برای تعدادی دیگر نیز به صورت حضوری برگزار کنیم. منظور از آزمون متمرکز نهایی همان آزمون پایان ترم است و با توجه به اینکه بنا داریم درس‌های نظری را به شکل متمرکز و کشوری برگزاری کنیم، طبعا آزمون آن نیز به شکل متمرکز کشوری خواهد بود.

کیانی اضافه کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به شرایطی که کشور اکنون با آن مواجه شده مصمم است، اقدمات خوبی را جلو ببرد.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: کلاس‌های مجازی کشوری با یک عنوان، سرفصل و استاد مشخص شده‌اند و آزمون آن نیز بر همین اساس خواهد بود، در حال حاضر هر کدام از دانشگاه‌های ما کار خاص خودشان را انجام می‌دهند، ولی بحث آموزش متمرکز کشوری را احتمالا در بستر امکانات دانشگاه پیام نور انجام خواهیم داد که به زودی اخبار تکمیلی آن ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای دروس عملی نیازمند کارگاه چیست؟ گفت: برنامه‌های دروس عملی در فاز یک در دستور کار ما نیست، اما به دنبال نگاه شبیه‌سازی هستیم و برخی از دانشگاه‌های ما نیز این کار را آغاز کرده‌اند، ولی در حال حاضر این مساله به قطعیت نرسیده و در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: ما از همان روزهای اول خبر شیوع کرونا ویروس، بخشنامه آموزش مجازی را ارسال کردیم و دانشکده‌‌های ما از همان روزهای اول آغاز به کار کردند. در حال حاضر نیز آموزش برخی دروس در دانشکده‌های مختلف شروع شده است. به عنوان مثال در سایت دانشکده تبریز و همچنین سایت دانشکده چمران گیلان عنوان دروس و اساتید برای دریافت مطالب درسی وجود دارد.

درگذشت عضو هیات رییسه فدراسیون شنا به علت ابتلا به کرونا

​روابط عمومی فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو اعلام کرد: جواد کریمی از مدیران کارآمد و دلسوزان کشور در سنگرهای مختلف و عضو هیات رییسه فدراسیون شنا به دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان به جان آفرین تسلیم کرد.

محسن رضوانی رییس فدراسیون شنا به نمایندگی از خانواده ورزش‌های آبی کشور و اعضای هیات رییسه فدراسیون، طی پیامی درگذشت این مرد بزرگ را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و اناالیه راجعون

باور درگذشت یکی از مخلص ترین مدیران کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی و یکی از ستون های هیات رییسه فدراسیون شنا بسیار سخت و دشوار است. درگذشت این مرد بزرگ و برادر دوست داشتنی را به خانواده محترم و همه بستگان آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

بازارتهران ضدعفونی و گندزدایی شد

در ساعات اولیه صبح امروز مأموران سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با همکاری مأموران خدمات شهری شهرداری منطقه ۱۲ شهرداری بازار بزرگ تهران را ضدعفونی و گندزدایی کردند.

سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا راه‌اندازی شد

پاکسازی و گندزدایی به‌صورت مستمر در بازار تهران که یکی از پرترددترین مکان‌های شهری است، انجام خواهد شد.

سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا راه‌اندازی شد

سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا راه‌اندازی شد

سامانه خودارزیابی الکترونیکی کرونا راه‌اندازی شد

جزییات برنامه بسیج ملی مقابله با کرونا

وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در نشست بررسی اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در ستاد وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از دستاوردهای کشور در مورد بیماری کووید۱۹ این است که فاصله مرگ و میرها با موارد ابتلا و شناسایی شده، به شدت در حال افزایش است و تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند و بهبود می‌یابند، به مراتب بیشتر از افرادی است که جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند.

سعید نمکی افزود: در یکی دو روز اخیر بنده و همکارانم اعلام کردیم که قرار است بسیج ملی مبارزه با کرونا را در قالب یک همکاری بین بخشی در کشور آغاز کنیم. در کل کشور، بیش از ۱۷ هزار خانه بهداشت و بیش از ۹ هزار مرکز بهداشتی و درمانی یا مرکز جامع خدمات سلامت در شهرها، حاشیه شهرها و روستاهای بزرگ داریم و مقرر شد که در کنار بسیج و بسیج جامعه پزشکی، سازمان نظام پرستاری و سازمان‌های مردم نهاد سلامت، یک کار سازمان یافته را آغاز کنیم و در مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بسیج در کنار همدیگر قرار بگیریم.

وی ادامه داد: در قالب این طرح، از طریق سامانه‌ها و تماس تلفنی با خانواده‌ها، موارد مشکوک یا مبتلا به کووید۱۹ را به مراکزی که در نظر گرفته‌ایم، دعوت می‌کنیم و در این مراکز که پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی حضور دارند، این موارد بررسی و آزمایش شوند و موارد مثبت داروهای خود را دریافت کنند و به منزل برگردند و با آموزش‌هایی که می‌بینند، تحت قرنطینه قرار بگیرند و اطرافیان این افراد نیز آموزش‌های لازم را فراگیرند و نیروهای ما از طریق تماس تلفنی و سامانه‌های سیب، ناب و سینا با آنها در تماس باشند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر بعد از چندین روز، افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا در منزل، نیازمند بستری بودند با معرفی نامه‌ای که به آنها داده‌ایم مستقیما می‌توانند به مراکز درمانی بیمارستانی که به آنها اعلام می‌شود، مراجعه می‌کنند و اگر مواردی باشند که البته تعدادشان بسیار اندک است که نیاز باشد همکاران ما بنا به درخواست خانواده‌ها یا به دلیل مشکل در انتقال بیماران دارند، به منازل آنها مراجعه کنند، همکاران ما با حفاظ، ماسک و پوشش ایمنی کامل برای مراجعه و انتقال آنها به بیمارستان‌ها، گندزدایی و سم پاشی منازل و ایزوله کردن سایر افراد خانواده، مراجعه خواهند کرد اما مراجعه ما به منازل ممکن است در موارد بسیار نادر و با هماهنگی قبلی و با ضرورت کامل باشد.

نمکی خاطرنشان کرد: ارتباط ما با افراد مشکوک یا مبتلا به کرونا از طریق سامانه‌های وزارت بهداشت از جمله سیب، ناب و سینا و همچنین تماس تلفنی خواهد بود. افرادی که در بسیج ملی مقابله با کرونا حضور دارند، مواردی ازجمله بهداشت محیط فضاهای محله، گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا، گلوگاه‌های شهرهای آلوده به کروناویروس برای رفت و آمد و محدودیت در تردد افراد آلوده یا مشکوک، کنترل می‌شوند و افراد مشکوک یا مبتلا به کروناویروس، به مراکز قرنطینه اعزام می‌شوند. با لطف خدا و پشتیبانی ارگانها و نهادهایی مانند بسیج، از روز پنجشنبه این طرح در ۳ یا ۴ نقطه که بیشترین میزان آلودگی به کروناویروس داشته‌اند، آغاز می‌شود تا بتوانیم بعد از چندین روز بگوییم که در این مناطق، دیگر خانه و خانواده‌ای نداریم که آلوده به کروناویروس باشند و ما ندانیم.

وزیر بهداشت گفت: در روزهای آینده طرح بسیج ملی مقابله با کرونا در سایر استانها آغاز می‌شود و در جلسه ویدیو کنفرانس مشترک بین مسئولان سازمان بسیج و همکاران ما در وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد، جزییات اجرای طرح تشریح می‌شود و از امروز (پنجشنبه) این طرح آغاز می‌شود و در روزهای آینده با رفع کاستی‌ها، توسعه پیدا می‌کند.

نمکی اظهار داشت: در تمام مراکز و بیمارستان‌های ارجاعی و پذیرنده بیماران مبتلا به کروناویروس (کووید۱۹)، امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کرده‌ایم و امیدوارم که با همدلی، وفاق، همکاری تنگاتنگ و مشترک بتوانیم در اسرع وقت، خبر خوش مهار این بیماری در سراسر کشور را به مردم اعلام کنیم.

شیوع کرونا یک مسئله امنیتی نیست

از آغاز جدیت موضوع را برای مردم روشن نکردند

وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد

آمریکایی‌ها یا آمار نمی‌دهند یا علت مرگ را آنفولانزا اعلام می‌کنند

ابوالفضل حسن‌بیگی (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی) در پاسخ به این پرسش که شیوع کرونا تا چه میزان باید موضوعی امنیت ملی تلقی شود؟، گفت: مسئولین باید توجه کنند که با این ویروس مرموز نمی‌شود شوخی کرد. اگر بخواهیم مماشات کنیم و در برخی از موارد، تعصب خشک‌مذهبی نشان دهیم، مشخصا با گسترش بیماری در سطح کشور روبه‌رو خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: اگر پیشگیری ما با سرعت انجام شود هزینه‌های آتی که به دوش مردم کشور است، کم خواهد بود. شاید دنیا هم ناراحت نباشد که جمهوری اسلامی ایران، همه‌گیری بیماری را در سطح کشور تجربه کند. آنها فکر می‌کنند اگر بحران از یک مقطع عبور کند، ناچاریم از بیگانگان درخواست کمک کنیم یا هزینه‌های گزاف و سنگینی را پرداخت کنیم.

شیوع کووید ۱۹ یک مسئله امنیتی نیست

نماینده مردم دامغان، بیان کرد: اگر اصل قضیه گفته می‌شد، آن جمعیت کثیر از قم به شهرهای دیگر یا از تهران به شمال نمی‌رفتند. هزینه‌‌ها برای مردم و عبور از بحران بسیار کمتر می‌شد. بنده مشاهده می‌کنم که بعضا شبکه‌هایی در تلویزیون قضیه را به مثابه یک شوخی عنوان می‌کنند.

حسن‌بیگی اظهار کرد: مجلس می‌تواند امروز باز باشد، متاسفانه قریب به ۹ نفر گرفتار این بیماری شده‌اند. اگر ما یک هفته قرنطینه انجام می‌دادیم، قطعا این بیماری به استان‌های دیگر نمی‌رفت. به‌طور مثال در شهر دامغان که من نماینده آن هستم، دو نفر رفتند قم و آمدند و نزدیک به ۱۲ نفر را گرفتار کردند و یک نفر هم فوت کرد.

این نماینده مجلس بیان کرد: شیوع کرونا ویروس، یک مسئله امنیتی نیست، یک مسئله همگانی، بهداشتی و درمانی است. مگر کرونا داعش، طالبان و النصره است که به کشور نفوذ کرده باشد. یک بیماری است که اگر درست با آن مقابله شود مانند آنفولانزا می‌گذرد. اما به نظر من هنوز هم مماشات می‌شود.

حسن‌بیگی با تاکید بر اینکه باید از مسافرت افراد به شهر جلوگیری می‌شد، گفت: این ویروس به دامغان وارد شد اما چرا باید به روستاهای دامغان می‌رسید. کار بسیار خوبی انجام دادند که نمازجمعه‌ها را تعطیل کردند اما جلوی رفت‌ و آمد بین شهر و روستا را نگرفتند. می‌توانست تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و غیره به تهران و قم محدود شود اما امروز کل شهرهای کشور درگیر شده‌ است.

عضو شورای امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: امروز متاسفانه دنیا دروغ می‌گوید. به نظر می‌آید که بیش از ۶۰ کشور درگیر بیماری باشند. یا حتی آمریکایی‌ها که در رابطه با آنفولانزا ۱۸ هزار نفر مرگ‌و میر داشتند، شاید در این‌باره نیز شرایط شدیدتری را تجربه کنند. آنها یا آمار را نمی‌گویند یا اگر بگویند علت مرگ را آنفولانزا اعلام می‌کنند. ما یک کشور مستقل اسلامی هستیم و باید ورود و خروج به کشورهای خارجی را قطع می‌کردیم چرا که فقط دست شستن پیشگیری نیست.

نماینده مردم دامغان، در پاسخ به این پرسش که شاهد بودیم با تعطیلی مدارس مردم اقدام به سفر به شمال کشور یا دیگر مناطق کردند که بحران را جدی‌تر کرد. آیا این اتفاق را نباید قصور مردم بدانیم؟، بیان کرد: نه هرگز، زیرا جدیت موضوع را برای مردم روشن نکردند. این قصور مردم نیست بلکه قصور وزارت بهداشت است که دیر عمل کرد. اگر وزارت بهداشت مماشات نمی‌کرد، مردم سفر نمی‌رفتند.

وقتی تعطیل کردید به مردم گفتید که گیلان آلوده‌ترین استان است؟

وی در ادامه افزود: چرا از زمانی که با صراحت و با جرات اعلام کردند، مردم سفر نکردند؟ با قضیه شوخی می‌کنند؟ اینکه یک معاون وزیری دو شب یا سه شب بی‌خوابی کشیده، چه شباهتی به تجربه جنگ و چه همانندی با شهید باکری دارد؟ شهید باکری هشت سال شب و روز بیدار بود. وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد، می‌دانید چه حجمی از هزینه‌های گزاف را به گردن مردم گذاشته است؟

حاجی‌بیگی گفت: ما هروقت به مردم گفتیم، مردم گوش دادند. چرا این‌بار را به گردن مردم می‌گذارید؟ وقتی تعطیل کردید آیا به مردم گفتید که گیلان آلوده‌ترین استان است؟ یا قوه قضائیه امروز روز کارش است و باید ورود کند و با محتکران برخورد کند نه اینکه مدام اطلاعیه صادر کند. به‌جای آن می‌بینیم که سخنگوی تعزیرات در برنامه‌ای تلویزیونی مردم را ارشاد می‌کند.

وی در ادامه گفت: مشکل با تعریف و تمجید شبکه‌های مختلف از یکدیگر حل نمی‌شود. معاون وزیر به محض اینکه متوجه شرایط شد نباید از وزارتخانه خارج شود. بعد با مقایسه و تعریف و تمجید از هم، تمام قضایا را لوث می‌کنند. اینها متوجه نیستند که شوشتری و باکری، هشت‌سال زندگی خود را گذاشتند تا دشمن شکست بخورد و انقلاب نجات پیدا کند. جریان کرونا دخلی به آن اوضاع ندارد.

اعتقاد ندارم آمار در ایران غیرصحیح ارائه می‌شود

باید از رفت‌و آمد بین شهرها و به روستاها جلوگیری کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به اظهار برخی کارشناسان مبنی بر اینکه "نه تنها ایران، بلکه بسیاری از کشورهای دیگر که با معضل کرونا درگیر شده‌اند اما برای آنکه جامعه دچار تنش نشود، باید آمار را قطره‌ چکانی اعلام کنند." بیان کرد: بنده دلیلی ندارم که آمار ما از آنچه اعلام می‌شود، خیلی بالاتر باشد. به نظر در رابطه با آمار صادق هستند. پنهان‌کاری هم نمی‌شود کرد چراکه در شهرهای کوچکتر اگر کسی مبتلا شود، به سرعت همه متوجه می‌شوند.

وی افزود: آمار در ایران پنهان نمانده است. ممکن است شبکه‌های خارجی بی‌بی‌سی و صدای آمریکا سعی کنند نشان دهند که آمار جابه‌جا اعلام می‌شود اما تا آنجا که بنده می‌دانم، آمار درست اعلام می‌شود. بنده وقتی از کم‌کاری یا سهل‌انگاری صحبت می‌کنم، منظور آن است که وزارت بهداشت، باید در ابتدای امر و با شیوع بیماری در قم و تهران، سریعا ابعاد بیماری را توضیح می‌داد و از جابه‌جا شدن مردم به شهرهای دیگر جلوگیری می‌کرد.

تکذیب جمع‌آوری کمک مالی برای بیماران کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد: برخی سودجویان با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه هموطنان با معرفی شماره حساب و انتشار پیامی جعلی در فضای مجازی اقدام به جمع آوری کمک‌های مالی برای کمک به بیمارستان دکتر مسیح دانشوری کرده‌اند، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صحت این پیام‌ها را تکذیب کرده و رسیدگی به آن را از طریق مجاری قانونی و قضایی پیگیری خواهد کرد. اخبار، فراخوان‌ها و هرگونه اطلاعات درباره دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه تنها در سایت، صفحات و کانال رسمی دانشگاه اعلام می‌شود.

متوقف شدن اسکان فرهنگیان به دلیل کاهش شیوع کرونا ویروس

گودرز کریمی‌فر (مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش)، درباره لغو اسکان فرهنگیان به علت کاهش شیوع کرونا ویروس گفت: کلیه مدارس که برای اسکان فرهنگیان در نظر گرفته شده و شامل ۱۱ هزار مدرسه و ۱۰۸ هزار کلاس درس می‌شدند و پیش‌بینی‌ می‌کردیم ۱۲ میلیون نفر از فرهنگیان را در آنها اسکان دهیم؛ به دلیل مبارزه با شیوع کرونا ویروس و در راستای رعایت بهداشت و سلامت فردی همه همکاران شاغل و بازنشسته امسال این برنامه متوقف شده است.

وی افزود: در این میان، خانه‌های معلم و مراکز رفاهی که ۳۹۸ مرکز هستند هر روز ایزوله، ضدعفونی، گندزدایی شده و توسط کاورهای یک بار مصرف پوشش داده می‌شوند. این مراکز با ۱۶ هزار و ۵۰۰ تختخواب در سطح هتل‌های کشور هستند و با توجه به وضع موجود آمادگی پذیرش از فرهنگیان را دارند. اما ما تابع هرگونه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم.

مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر ستاد ملی مقابله با کرونا در وزارت بهداشت تصمیم بگیرد که فعالیت هتل‌ها را متوقف و تعطیل کند، خانه‌های معلم نیز قطعا تابع این تصمیم خواهند بود. فعلا مراکز رفاهی ما مثل هتل‌ها آماده پذیرش از فرهنگیان هستند.

کریمی فر در پایان تاکید کرد: به طور کل توصیه و پیشنهاد ما این است که همکاران فرهنگی تحت هر شرایطی تلاش کنند در خانه بمانند و مقابله و مبارزه با کرونا را جدی بگیرند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:15اسفند1398،کد خبر: 881427،www.ilna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین