پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۶۵۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۴
عضو کانون زنان بازرگان ایران گفت: افزایش واردات در شرایطی که همه کشورها درگیر ویروس کرونا هستند این پیام را می‌دهد که همسایه‌ها و طرف‌های تجاری ما تا چه حد در قبال ورود کالای ایرانی سختگیری می‌کنند اما در مقابل شرایط ما برای واردات نسبت به آنها بسیار سهل‌تر است، این یعنی رایزنی و دیپلماسی اقتصادی ما در پایین‌ترین سطح ممکن است.

شعار سال: لیلا فتحی در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر روی صادرات به کشورهای همسایه گفت: با توجه به شیوع و گسترش این ویروس در یک ماه اخیر ما شاهد کاهش ۳۰ درصدی صادرات از نظر ارزش و کاهش ۲۰ درصدی از نظر وزنی بودیم در حالی‌که در همین مدت واردات افزایش داشته است.

وی ادامه داد: افزایش واردات در شرایطی که همه کشورها درگیر ویروس کرونا هستند این پیام را می‌دهد که همسایه‌ها و طرف‌های تجاری ما تا چه حد در قبال ورود کالای ایرانی سختگیری می‌کنند اما در مقابل شرایط ما برای واردات نسبت به آنها بسیار سهل‌تر است، این یعنی رایزنی و دیپلماسی اقتصادی ما در پایین‌ترین سطح ممکن است و همین امر باعث شده که بازارهای صادراتی را یک به یک از دست بدهیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: ما باید بسیار پیش از این تمهیداتی برای این روزها می‌اندیشیدیم و رایزنی‌هایی توسط سفارتخانه‌ها در کشورهای صادراتی ما صورت می‌گرفت؛ ما خیلی راحت می‌توانستیم با انعقاد تفاهم نامه‌های مشترک بهداشتی این مشکل را حل کنیم و اکنون مشکلی برای صادرات کالاهای ایرانی نداشته باشیم.

فتحی تصریح کرد: ایجاد تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در مرزها و ایجاد مناطق قرنطینه به مراتب هزینه کمتری نسبت به از دست رفتن بازارهای صادراتی داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران در خصوص آخرین وضعیت بازارهای صادراتی ایران گفت: با توجه به اینکه مرزهای شمالی عراق باز است اما به دلیل ترافیک بالا و خواب زیاد ماشین‌ها عبور و مرور به کندی صورت ‌می‌گیرد و همین امر باعث شده که هزینه صادرات بالاتر رود.

وی افزود: مرزهای افغانستان نیز باز است اما آنقدر ترافیک در آنجا بالا است که کمتر راننده‌ای حاضر است که باری به مقصد مرزهای افغانستان قبول کند.

وی با اشاره به اهمیت پیش بینی وضع موجود گفت :وقتی کرونا در سایر کشورها شیوع پیدا کرد باید این آمادگی را از قبل می‌داشتیم که بالاخره به ایران نیز خواهد رسید و کشورهای منطقه درگیر خواهند شد پس باید رایزنی‌ها و مکاتبات خود را با کشورهای همسایه انجام می‌دادیم تا غافلگیر نشویم و بازارهای خود را از دست ندهیم. ضدعفونی کردن و گندزدایی کالاها و ماشین ها کار سختی نیست اما ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم. در بازار امروز وقتی دو ماه نتوانیم کالا را به مشتری تحویل دهیم عملاً رقبا جای ما را خواهند گرفت و برای گرفتن آن بازار دوباره باید از صفر هزینه کنیم.

فتحی با اشاره به تبادلات تجاری دیگر کشورها گفت: این ویروس جهانی شده است اما تبادلات تجاری و صادرات و واردات کالاها همچنان ادامه دارد این یعنی کشورها با تعاملات و مذاکرات توانستند به یک استاندارد مشترک برسند ما نیز باید پروتکل‌ها و استانداردهای کشورهای همسایه خود را بدست می‌آوردیم و نیاز آنها را برطرف می‌کردیم تا اکنون مشکلی نداشته باشیم. به طور مثال یک کشور حاضر است پس از ۱۰ روز قرنطینه یک کانتینر آن را بپذیرد و یا یک دستورالعمل بهداشتی اگر اجرا شود مشکلی با واردات کالا ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید قبل از رسیدن کرونا این دستورالعمل‌ها و گواهینامه‌ها را از کشورها می‌گرفتیم به طور مثال پیش از شیوع ویروس کرونا چینی‌ها برای پالت‌های چوبی مخصوص صادرات سنگ یک گواهی بهداشتی می‌خواستند که ما آن را اجرا ‌کردیم و سپس کالا را می‌فرستادیم و آنها نیز هیچ مشکلی نداشتند اکنون نیز باید اتاق‌های بازرگانی مشترک و رایزنان اقتصادی هر چه زودتر این مسائ

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ 21 اسفند 98، کد مطلب: 884351: www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین