پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
مدیریت عالی خراسان رضوی در راستای سیاست‌های کلان دولت تدبیر و امید و با بهره‌گیری از توانمندی‌ها، مزیت‌های نسبی و رقابتی استان تلاش کرده زمینه‌های تحقق اصول و سیاست‌های نظام و دولت را بر مبنای اسناد بالای دستی از جمله سند چشم‌انداز 20 ساله، برنامه پنجم توسعه و آمایش و.. فراهم کند.
شعارسال: در این راهبرد تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بهبود مستمر فضای کسب و کار، مشارکت حداکثری بخش خصوصی و دانشگاهی در توسعه استان، برنامه‌ریزی جذب سرمایه‌گذاران خارجی، توسعه زیربناها، بازارهای صادراتی و کارآفرینی از جمله محورهای عملکردی مسئولان استان بوده است. در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» مبنا بر تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌های مختلف است و دولت یازدهم در تبعیت از منویات و فرامین رهبر معظم انقلاب از رأس تا بدنه دولت بشدت حریص است و بر مبنای تحقق سیاست‌های ابلاغی ایشان حرکت کرده و همچنان هم در این راستا تلاش می‌کند.

در این میان، باید خادمان مردم در قوه مجریه با پرهیز ازغوغاسالاری که برخی به دنبال آن هستند زمینه را برای پیشرفت و توسعه همه جانبه مهیا کنند زیرا شأن خدمت و خدمتگزاری مردم بالاتر از آن است که فرصت خدمت را با چالش با کسانی که در عرصه سیاسی شکست خورده اما حاضر به پذیرش آن و احترام به رأی مردم نیستند، تلف کنند. رهبرمعظم انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که رقابت سیاسی در کشور باید در راستای مسابقه برای خدمت بیشتر به مردم و ارائه راه حل‌های عملی‌تر برای رفع معضلات کشور، جامعه و ملت باشد نه کسب قدرت و البته مشارکت فرهیختگان در اتخاذ راهکارهای علمی و عملی و نقد عملکرد دستگاه‌های اجرایی هم مهم است. ما نیز در عین قبول این امر که به طور قطع در کار اجرایی اشتباهاتی ممکن است باشد، اما هر جایی که اشتباهی صورت گرفته آماده پذیرش نقدهای اصلاحی، منطقی و علمی هستیم و به قول رئیس جمهوری زبان ما برای عذرخواهی از مردم در اشتباه به لکنت نمی‌افتد. در واقع وارد شدن به چالش‌هایی که می‌خواهند در سال آخر دولت یازدهم به آن وارد کنند غیرضروری است و در راستای خدمت تا آخرین لحظه، تا پایان سال در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی اخبار خوبی برای مردم خواهیم داشت. از سال گذشته حدود 70 هزار میلیارد ریال فقط در بخش طرح‌های فولاد در استان سرمایه‌گذاری شده و تا پایان امسال با بهره‌برداری از 3 طرح فولادی در عمل اشتغال و درآمد ثابت و پایدار وضعیت بهتری می‌یابد.

دسترسی از طریق خط ریلی به افغانستان راهبردی است که امیدواریم تا پایان امسال ریل‌گذاری آن در آن سوی مرز عملیاتی شود. در کنار آن موضوع فاینانس قطار مشهد- گلبهار هم حل و قرارداد آن امضا شده و تملک زمین و زیرسازی‌ها و ساخت ابنیه دو قطعه آن انجام و قطعه سوم که در زمینه تملک مشکلاتی داشت هم‌ اکنون در حال رفع شدن است. خراسان رضوی جزو استان‌های پیشرو در تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، از این‌رو این بخش مبنای عمل استان در توسعه و پیشرفت این خطه است و برای امسال هم برنامه‌ریزی‌هایی بر اساس سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی استان در برخی حوزه‌ها انجام شده است. بر این اساس تلاش شده در کنارحفظ فرصت شغلی موجود، ایجاد اشتغال جدید مورد توجه قرار گیرد چنانکه تعداد فرصت‌های شغلی که در این دولت شکل گرفته به نسبت اشتغال ایجاد شده در دولت قبل و درآمدهای آن زمان قابل توجه است، ضمن آنکه نیاز به ایجاد اشتغال جدید در کشور و استان خیلی بیش از میزان محقق شده است. بر اساس بررسی علمی جهاد دانشگاهی، سالانه دراستان نیازمند ایجاد 105 هزار فرصت شغلی جدید هستیم که سال گذشته با وجود تحقق نیافتن درآمدهای نفتی و رکود قابل توجه و تخصیص 37 درصد بودجه عمرانی، 27 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شد.

در زمینه مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی از محل 160 هزار میلیارد ریالی که دولت برای رونق تولید و اشتغال کشوردر نظر گرفته و سهم خراسان رضوی 7 هزار و 600 میلیارد ریال است نیز تاکنون یک هزار 936 واحد صنعتی برای دریافت این تسهیلات در سایت بهین یاب ثبت‌نام کرده‌اند. از این تعداد تاکنون مشکلات 758 واحد با نیاز 9 هزار و 160 میلیارد ریال در کمیته کارشناسی بررسی، تأیید و به بانک‌ها اعلام شده و تلاش آن است در سال اقتصاد مقاومتی از همه ظرفیت‌های قانونی برای رونق تولید و اشتغال استفاده شده و به توسعه اقتصادی دست یابیم. در حوزه کشاورزی هم امسال برای کشاورزان پررونق بود به طوری که در بسیاری از محصولات مثل گندم و جو رشد بالای ٢٥درصدی داشته و به مرز خودکفایی رسیدیم. اما شرایط طبیعی و خشکسالی‌های ممتد، مهاجرت‌های روستائیان و شکل‌گیری جمعیت حاشیه نشین در چند شهر خراسان رضوی طی یکی دو دهه اخیر نیز تشدید شده است. امروز فقط در 8 پهنه و 66 محله حاشیه شهر مشهد یک میلیون و 200 هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد که از جمعیت بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است. دستگاه‌های اجرایی در این مدت اقدام‌های گسترده‌ای برای توسعه خدمات زیر بنایی در حاشیه شهر انجام دادند که بیش از چند 100 میلیارد تومان توسط دستگاه‌های زیر بنایی در آنها هزینه شده است. برای مسأله جلوگیری از مهاجرت و پایدار‌سازی جمعیت روستایی و توسعه اقتصادی در مناطق محروم و روستاها مجموعه اقدام‌هایی پیگیری و دنبال شده که از جمله آنها اختصاص 200 میلیارد ریال از سوی معاونت روستایی معاون اول رئیس جمهوری برای اجرای 19 طرح در روستاهای این استان با همکاری صندوق کارآفرین امید است که نخستین طرح آن در روستای «مرندیز» بجستان اجرایی شده است.

در حوزه تعاونی‌های مرزنشین، بهداشت و درمان بویژه گردشگر درمانی و نیز در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی هم کارهای گسترده‌ای در دست انجام است. شرکت‌های دانش بنیان هم در این مدت افتخارات بزرگی به دست آوردند و قدم‌های خوبی در حوزه تولیدات دانش بنیان در بخش‌های الکترونیک، شیرهای پالایشگاهی و نفتی و دارو و تجهیزات پزشکی برداشتند. در حوزه توسعه عمرانی هم در همه بخش‌ها از توسعه جاده‌ها، راه‌آهن، آبرسانی و گاز هم با وجود محدودیت‌های مالی دولت کارهای اساسی شروع شده است. چنانکه با حمایت وزیرنفت در موضوع توسعه گازرسانی در روستاها، ضریب گازرسانی به مناطق محروم و روستایی این استان از 64 درصد به 87 درصد در آخر امسال می‌رسد. در این میان با همه تنگناهای مالی و اعتباری تلاش شد با همکاری سازمان آب، دستگاه قضایی، فرمانداری و شهرداری مشهد در بحث اصلاح وضعیت رودخانه «کشف رود» که فاضلاب شهر در آن جاری بود و معضلات بهداشتی زیادی را در پی داشت با هماهنگی همه بخش‌ها اقدامی گسترده و مؤثر صورت گرفت. بدین منظور سال گذشته بستر و حریم «کشف رود» در پهنه یک هزار و 200 هکتاری پاکسازی شد که در بیش از 60 هکتار آن با همکاری شهرداری، ایجاد فضای سبز و درختکاری در حال انجام است. ضمن آنکه ظرفیت تصفیه خانه‌های مشهد امسال ١/٦ برابر افزایش پیدا می‌کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از ضمیمه روزنامه ایران، صفحه 128 ، تاریخ انتشار:شنبه 6 شهریور 1395، شمار: ویژه هفته دولت.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین