پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
11 سال است که در مشهد کنسرت موسیقی اجرا نمی‌شود و ما خواستیم این کنسرت‌ها را برگزار کنیم اما امام جمعه مشهد مانع اصلی در این زمینه است
شعارسال: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر استانی‌اش به اردبیل ضمن بازدید از مراکز فرهنگی و طرح‌های عمرانی این استان در خصوص عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران به مباحث گوناگونی از جمله لغو کنسرت‌ها، ساخت سالن تئاتر و سینما و... اشاره کرد.

او در خصوص مشکل برخی کنسرت‌ها گفت: بنده با مقام های قضایی صحبت‌های متعدد و نامه نگاری داشتم تا مشکل برخی کنسرت‌ها رفع شود البته مقام های قضایی این طور اظهار داشتند که در برخی کنسرت‌ها رعایت مسائل اخلاقی نمی‌شود به طوری که تماشاچیانی داشتیم که در این مراسم پایکوبی داشتند و بر این اساس ما به دنبال ساماندهی و بهبود وضعیت برگزاری کنسرت‌ها هستیم. وزیر ارشاد تصریح کرد: از سوی دیگر همه هنرمندان باید فرصت عرضه تولیدات خود را داشته باشند و در عین حال کنسرت‌ها فرصت رشد نشاط اجتماعی و فردی را برای شهروندان فراهم سازند. جنتی در مورد لغو کنسرت‌ها برای همیشه در مشهد گفت: 11 سال است که در مشهد کنسرت موسیقی اجرا نمی‌شود و ما خواستیم این کنسرت‌ها را برگزار کنیم اما امام جمعه مشهد مانع اصلی در این زمینه است. وی اظهار کرد: امام جمعه مشهد معتقد است که همه این شهر مکان متبرکه امام رضا(ع) است در حالی که ما معتقدیم شرایط غیر از این وضعیت بوده و باید اجازه برگزاری کنسرت‌ها داده شود که در این زمینه با دستگاه قضایی مکاتباتی را انجام دادیم تا اجازه بدهند حداقل در سایر شهرهای خراسان رضوی کنسرت‌ها برگزار شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: جالب است بعد از 11 سال لغو کنسرت‌ها در مشهد حتی امام جمعه این شهر اجازه نمی‌دهد در سایر شهرهای خراسان رضوی همچون سبزوار، نیشابور و چناران کنسرت‌ها برگزار شود در حالی که ما بهترین خوانندگان همچون قربانی، سالار عقیلی، شهرام ناظری و کلهر را که در اجرای برنامه‌های موسیقی سنتی پیشتاز هستند و علاقه‌مند به اجرای کنسرت، در این شهرها داریم. جنتی افزود: به هیچ‌وجه قصد عقب‌نشینی از مواضع خود را نداریم و با رئیس قوه قضائیه مکاتباتی را انجام داده ایم تا موانع هر چه سریع‌تر از پیش‌ رو برداشته شود.

* ارائه قانون حمایت مالکیت معنوی به مجلس

وزیر ارشاد گفت: به منظور حمایت از تولیدات هنرمندان ،قانون حمایت از مالکیت فکری و معنوی تدوین و جهت بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. هر چند در وضعیت فعلی قانون حمایت مالکیت معنوی را داریم با وجود این، این قانون نواقصی داشت. وی افزود: دفتر حقوقی وزارت ارشاد نسبت به بررسی این قانون اقدام کرده و دستاورد بررسی‌ها به مجلس ارائه شده است. وزیر ارشاد تأکید کرد: در این قانون حتی زمینه‌های جدید رسانه‌ای از جمله رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی لحاظ شده تا بسیاری از مشکلات آنها در سایه این قوانین حل و فصل شود.

* ساخت دو پردیس تئاتر

جنتی در عین حال با تأکید بر اینکه حوزه تئاتر در کشور جزو مظلوم‌ترین حوزه‌ها محسوب می‌شود، ادامه داد: این حوزه به لحاظ فضا و اعتبارات با محدودیت مواجه است. وی متذکر شد: در عین حال از شهرداری‌ها کمک گرفته شده است تا دو مجموعه پردیس تئاتر در کشور ساخته شود؛ این دو طرح در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

* فیلم شیخ صفی‌الدین اردبیلی ساخته شود

وی با بیان اینکه پیشنهاد ثبت روز اردبیل با این عنوان در صحن شورای فرهنگ عمومی احتمالاً رد می‌شود، تأکید کرد: در این صورت، امکان دارد که تمام استان‌ها خواستار روز استان خود شوند، ما پیشنهاد دادیم روزی برای بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی نامگذاری شود که هم نام اردبیل در آن هست و هم می‌توانیم بزرگداشت شخصیت برجسته‌ای که نقش اساسی در توسعه و ترویج تشیع داشته را گرامی بداریم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ساخت فیلم سینمایی در بحث شیخ صفی‌الدین اردبیلی اضافه کرد: در صورت وجود فیلمنامه قوی و جذاب، ما حمایت و کمک خواهیم کرد. البته تأکید ما روی فیلمنامه خوب است. اگر سریالی هم برای نمایش خانگی باشد و جذاب هم باشد مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

* درآمد ۶۰۰ میلیارد ریالی سینماها

به گفته وزیر ارشاد در سه ماهه نخست سال‌جاری ۸ میلیون نفر در ایران به سینما رفته‌اند و درآمد سینماها در این ایام ۶۰۰ میلیارد ریال بوده است؛ به طوری که در ۱۳ روز عید برخی سینماها فعالیت شبانه روزی داشتند. او متذکر شد: روند فعلی باید در تئاتر و موسیقی نیز دنبال و زمینه‌ای فراهم شود تا گروه‌های موسیقی جهت اجرا به خارج از کشور بروند. وی افزود: حضور گروه‌های موسیقی در کشورهای دیگر علاوه بر انتقال فرهنگ و تمدن ایرانی و مقابله با ایران هراسی می‌تواند گروه‌ها را به درآمدهای قابل توجه برساند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 22 ، تاریخ انتشار: شنبه 6 شهریور 1395، شماره: 6296 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین