پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۲۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
«مجید خدابخش»، استاندار اردبیل با ارائه گزارش عملکرد 3 ساله دولت یازدهم و اقدام‌های صورت گرفته برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف، گفت و بیان داشت که ، توجه و اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های مغفول استان اردبیل، موجب شد منطقه آزاد تجاری اردبیل در شمال این استان به تصویب هیأت وزیران برسد.
شعارسال: «مجید خدابخش»، استاندار اردبیل با ارائه گزارش عملکرد

3 ساله دولت یازدهم و اقدام‌های صورت گرفته برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان در زمینه‌های مختلف، گفت: طرح پایاب سد خداآفرین سال 83 آغاز و تا سال 92 تنها یک‌هزار و 600 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته بود که‌ برای تکمیل، 30 هزار میلیارد ریال نیاز داشت.این طرح در سفر رئیس جمهوری به استان اردبیل در سال 93 مورد توجه قرار گرفت و یک میلیارد دلار در قالب مهار آب‌های مرزی از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافت تا طی 4 سال 50 هزار هکتار در شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار، گرمی و مشگین شهر از دیم به کشت آبی تبدیل شود. طی 3 سال گذشته، 3هزار و 500 میلیارد ریال برای این طرح هزینه شد و امسال نیز 3 هزار و 500 میلیارد ریال تأمین شده و جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در حال اجرای آن هستند.

* افزایــش درآمــد مــردم در گــرو تغییــر سیمای اقتصادی استان

خدابخش سرانه درآمد در این استان را نصف میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: برای افزایش درآمد مردم باید در راه تغییر سیمای اقتصادی استان و الگوی کشت و حرکت به سوی تولید محصولات استاندارد گام برداریم. در این راستا کشت محصول پسته در «رضی»، بادام زمینی در «برندق»، زعفران در «کلور» و«نمین»آغاز شد و ازجمله 470 میلیارد ریال در قالب تعاونی به 4هزار نفر برای کشت زعفران در«انگوت» از سوی صندوق کارآفرینی «مهرامید» پرداخت شده و 130 میلیارد ریال تسهیلات نیز برای تولید زعفران دربخش موران گرمی اختصاص یافت.

وی با اشاره به واردات 60 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از سوی روسیه، گفت: منابع آب مناسب، زمین حاصلخیز و وجود گمرک در شمال استان ظرفیت‌هایی است که با بهره‌برداری درست از آنها می‌توان به بازار کشور روسیه دست یافت. با این نگاه راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری اردبیل در شمال استان در جریان سفر دکتر «روحانی» به اردبیل بررسی شد و به تصویب هیأت وزیران رسید که بزرگترین دستاورد دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود. با همکاری وهمدلی نمایندگان استان یک فوریت لایحه منطقه آزاد تصویب شد و کلیات آن به تأیید کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسید که امید می‌رود با تلاش نمایندگان برای اقناع مخالفان، در صحن علنی نیز به تصویب برسد.

* صادرات محصولات کشاورزی استان با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری

خدابخش بیان کرد: با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و تکمیل طرح مهار آب‌های مرزی در شمال استان، با راه‌اندازی کشت و صنعت‌های بزرگ و کوچک می‌توان نسبت به صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه قفقاز و از جمله روسیه اقدام کرد.

وی به بی‌توجهی نسبت به 4 پهنه معدنی استان اردبیل در گذشته اشاره کرد و از آغاز مطالعات آنها توسط بخش غیردولتی خبر داد وتشریح کرد: ساخت هرگونه واحدی نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما بر اساس اصل 44 ابلاغی رهبر معظم انقلاب، دولت از سرمایه‌گذاری منع شده و تنها وظیفه تأمین زیرساخت‌ها را برعهده دارد و تنها راه مقابله با بیکاری خوداشتغالی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

* کمک سرمایه‌گذاران غیردولتی در قالب تسهیلات بانکی ارزان

استاندار اردبیل به کمک سرمایه‌گذاران غیردولتی در قالب تسهیلات بانکی ارزان از سوی دولت اشاره و اضافه کرد: در این راستا کارخانه‌ای در «نیر» توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد که دولت تأمین زیرساخت‌هایی مانند راه را برای گسترش فعالیت‌های این واحد تولیدی برعهده گرفته است.

وی با اشاره به تولید سالانه 800 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل، گفت: سردخانه‌های موجود تنها ظرفیت نگهداری 50 هزار تن سیب زمینی را دارد و در این راستا یک سردخانه در «نمین» ساخته می‌شود که ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد.

خدابخش از بهره‌برداری ازکارخانه فرآوری سیب زمینی با ظرفیت 100هزار تن همزمان با دهه فجرخبر داد و بیان کرد: همچنین یک واحد کشتارگاه مرغ صادرات محور با سرمایه‌گذاری 400 میلیارد ریالی بخش خصوصی در اردبیل ساخته می‌شود که منجر به اشتغال و رونق صادرات است.

* تأثیـر سـرمایـه‌گذاری بخـش خصوصـی در جذب گردشگر

وی اضافه کرد: بخش خصوصی در یک متل در حاشیه شورابیل با هزینه کردن 15 میلیارد ریال، مجموعه را استاندارد و با آموزش خدمه نسبت به ارائه خدمات مناسب اقدام کرد؛ هم‌اکنون همه تخت‌های مجموعه تا آبان ماه رزرو شده است. برای رونق گردشگری باید این الگو دنبال شود تا مسافران چادرنشین با استانداردسازی خدمات و مجموعه‌های میهمان پذیر جهت ایجاد اشتغال و رونق صنعت گردشگری گام بردارند. خدابخش بر توجه و توسعه گردشگری ورزشی با توجه به ظرفیت‌ها و شرایط اقلیمی استان تأکید کرد وافزود: در این راستا باید نسبت به میزبانی رویدادهای ورزشی کشوری و جهانی اقدام شود، البته گام‌‌هایی نیز در این زمینه برداشته شده، از جمله اینکه 2 هفته پیش اردبیل با برگزاری مسابقات کاراته پذیرای یک‌هزار و 200 نفر میهمان بود که به طور قطع در رونق اقتصاد استان اثر‌گذار خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 19، تاریخ انتشار: یکشنبه 7 شهریور 1395، شماره: 6297 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین