پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۳۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
با گذشت نزدیک به چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی نگاهی به دستاوردها و مقایسه امروز ایران با دیروز آن، تحولات چند دهه قبل را روشن‌تر و ملموس‌تر خواهد کرد.

شعار سال: مقوله دستاوردشناسی با مسئله کارآمدی در پیوند است؛ بدین گونه که با کارآمد بودن یک نظام سیاسی است که می‌توان از دستاورد و موفقیت سخن گفت. بنابراین برای روی کردن به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران باید ابتدا به کارآمدی آنها پرداخت و با معیارهای اساسی آنها را سنجید.

در طول عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران پیشرفتها و توسعه‌های زیادی در عرصه‌های مختلف هسته‌ای، نانو، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و سلامت، علمی، کشاورزی، صنعت و تجارت و سیاسی در جای جای ایران پهناور اسلامی حاصل شده است که در این میان استان اردبیل نیز تا به امروز بخش اعظمی از این پیشرفتها را به خود دیده و هم اکنون از جایگاه و موقعیت خوبی در حوزه‌های مختلف برخوردار بوده که همه این پیشرفتها تنها در سایه انقلاب سرافراز و دیرنده حاصل آمده است.

اما در این میان دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی شاید فرصت مغتنمی باشد برای بازخوانی، مرور و لمس انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون که خوشبختانه هم اکنون در نقاط مختلف این کشور پهناور اسلامی دستاوردها و توسعه‌های حاصل از پیروزی فرهمند انقلاب کم نیست و شمار آن بسیار بالاتر از سقف اذهان دشمنان و استکبار می‌باشد.

باتوجه به اینکه هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله بگیریم اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردها و آرمانهای ناب انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در تمامی عرصه‌ها بیشتر و بیشتر می‌‌شود، از این روز استان اردبیل نیز پیشرفتها و ترقیهای زیادی را در حوزه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، فرهنگی، صنعت و معدن، ورزشی، عمرانی و از همه مهمتر اقتصادی به خود دیده است که همه این دستاوردها در سایه ظهور انقلابی از جنس نور در ایران اسلامی بود که به برکت همین رویداد عظیم ملی هم‌اکنون استان اردبیل در جایگاهی ویژه ایستاده است.

یکی از بزرگترین خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان اردبیل با استان شدن اردبیل در سال 1372 پس از گذشت 15 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کلید خورد که از آن پس روند رشد و توسعه استان سرعت بیشتری یافت و اجرای هزاران طرح در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری، راههای مواصلاتی، صادرات، مسکن شهری و روستایی، آب، برق و گازرسانی به مناطق محروم، چهره استان اردبیل را متحول ساخت.

دوران قبل از انقلاب اسلامی

دوران قبل از حاکمیت انقلاب اسلامی شاید به تعبیر بسیاری از حاضران آن زمان دوران خفگان و تاریکی بوده باشد که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به تعبیر امام راحل گویا انفجار نور در کشور اتفاق افتاده است.

وقتی پای حرف بسیاری از ریش‌سفیدان شهر می‌نشینیم حقیقت و واقعیت این موضوع به خوبی روشن شده و به اثبات می‌رسد. شاید در جمع‌بندی اوضاع شهر قبل از انقلاب و در دوره پهلوی بتوان گفت که در آن زمان عمدتا مردم ایران در روستاها زندگی می‌کردند که با بحران وضعیت روستانشینی در مقطعی بسیاری از مردم روستاها زندگی در شهر را به زندگی در روستا ترجیح دادند و بعد از آن طولی نکشید که جمعیت شهرنشین بر جمعیت روستانشین غلبه کرد به‌گونه‌ای که در سال 1357 جمعیت شهرنشین ایران به بیش از 20 میلیون رسید.

و با اینکه کشور با سیاست اشتباهی اداره می‌شد همین موضوع کمی خشم مردم را برمی‌انگیخت و عطش مردم برای آمدن امام راحل و رهایی از وضعیت آن زمان لحظه‌شماری می‌کردند.

فقر، محرومیت، نبود امکانات، خدمات بهداشتی و درمانی، راه مناسب، برق، گاز و سایر زیرساختهای اجتماعی و عمرانی زندگی برای بسیاری از روستائیان را مشکل کرده بود.

فاصله از سازندگی تا بالندگی

ایجاد تحولات بنیادی در دوره بعد از انقلاب در سطح کشور یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت و مقبولیت انقلاب اسلامی در نزد مردم کشور می‌باشد که در این زمینه می توان گفت که انقلاب اسلامی در ره 40 ساله خود توانسته به خوبی مسیر سازندگی تا بالندگی را پیموده و هم‌اکنون در نقطه‌ای از اوج بایستد که بسیاری از قدرتهای مطرح جهانی که ادعای برتری دارند نیز به کشور ما غبطه خورده و رشک بورزند.

همچنین عمل‌گرا بودن انقلاب اسلامی و کارآمدی یکی دیگر از دلایل اصلی وحدت و روی‌آوری مردم دوران پهلوی به این انقلاب بوده است.

پس می‌توان گفت که به تبعیت از کل کشور در استان اردبیل نیز رویدادهایی در دوران انقلاب رخ داد که این رویدادها نام استان را به عنوان یکی از موثرترین شهرها در عرصه انقلاب و پیروزی آن ثبت کرد. که در این زمینه از رشادتها و حضور در صحنه مردان و زنان گرفته تا وحدت و انسجام ملی و همگانی که تمامی این مشخصه‌ها در پیروزی پرجلال انقلاب اسلامی بی‌ربط نبوده است.

تولید محصولات کشاورزی در راستای تامین امنیت غذایی در استان اردبیل از 995 هزار تن در قبل از انقلاب به 4.5 میلیون تن در حال‌حاضر رسیده است که این میزان در پایان سال 98 و باتوجه به بهره‌برداری از پایاب خداآفرین به بیش از 6 میلیون تن خواهد رسید.

این در حالی است که در استان اردبیل بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از 107 مورد انواع پروژه‌های آب و خاک در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی به مرحله اجرا رسیده است. همچنین توسعه ضریب مکانیزاسیون استان در راستای بهره‌وری از 0.4 از قبل از انقلاب به 1 و 82 قوه اسب بخار در حال‌حاضر رسیده است که به طور کامل نوسازی و تجهیز ماشین‌آلان و مکانیزاسیون و ناوگان کشاورزی در سطح استان اتفاق افتاده است.

بحث الگوی کشت از دیگر اقدامات مهم حوزه کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی می‌باشد که این موضوع به ویژه در دولت تدبیر و امید مدنظر قرار گرفته است که در طی سالهای اخیر در زمینه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای، ‌گیاهان دارویی، زعفران، پسته و کلزا اقدامات بسیار خوبی به تبع کشور در استان اردبیل نیز انجام گرفته است.

در همین رابطه از دیگر اقدامات حوزه کشاورزی تولید انواع محصولات دامی و پروتئینی بعد از انقلاب می‌باشد که در این زمینه تولید گوشت قرمز از 15 هزار و 540 تن در قبل از انقلاب به 32 هزار تن رسیده و این مقدار افزایش 105 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تولید گوشت مرغ از 4 هزار و 200 تن از قبل از انقلاب هم‌اکنون به 40 هزار تن رسیده است که این مهم نیز 720 درصد افزایش داشته است و دیگر محصولاتی همچون ماهی، عسل، تخم‌مرغ و شیرخام نیز هرکدام به ترتیب 4 هزار و 66 درصد، 914 درصد، 310 درصد و 70 درصد رشد را نشان می‌دهند.

هم‌اکنون استان اردبیل علی‌رغم تولید محصولات کشاورزی با ارزش افزوده بالا و مازاد بر نیاز و مصرف داخل توانسته با تولید محصولات کشاورزی مرغوب و باکیفیت جایگاه خود در صادرات محصولات کشاورزی را هم در داخل کشور و هم در بازارهای جهانی تثبیت کند که این امر نیز در سایه پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورده است.

برداشتن گامی اساسی در راستای توسعه و ترویج سیستم آبیاری نوین در تمامی اراضی استان اردبیل یکی دیگر از دستاوردهایی است که در سایه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی رقم خورده است که در هیمن رابطه تجهیز و نوسازی 3 هزار و 400 هکتار از اراضی کشاورزی، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در 43 هزار و 500 هکتار از اراضی، اجرا و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در 116 هزار هکتار، احداث 915 باب استخر ذخیره آب و سدهای معیشتی از اهم دیگر اقدامات انجام شده در راستای تولید محصولات کشاورزی می‌باشد.

شاید رشد چند درصدی راههای ارتباطی اصلی و فرعی در استان اردبیل را نیز بتوان در زمره دستاوردهای محرز انقلاب اسلامی قرار داد که در این راستا رشد مجموع راههای اصلی و فرعی استان اردبیل از 741 کیلومتر تا سال 57 به یک هزار و 603 کیلومتر از دوران انقلاب تا به امروز نیز نمود بارز این امر است.

ایجاد و راه‌اندازی 131 مورد بزرگراه در سطح استان اردبیل یکی دیگر از گامهای موثر در راهسازی و شهرسازی می‌باشد که در این زمینه افزایش راههای روستایی از 3 هزار و 996 کیلومتر به 5 هزار و 158 کیلومتر نیز دستاورد عظیمی در حوزه راه و شهرسازی می‌باشد.

همچنین یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور در طول سال‌های بعد از انقلاب، مسکن مهر بود که با اجرای آن ساخت تعداد زیادی واحد مسکونی در دستور کار دولت قرار گرفت. این پروژه طیف قابل توجهی از مردم طبقه متوسط جامعه را در برداشت و در استان اردبیل اجرای این پروژه در سالهای اخیر باجدیت ادامه داشته به طوری که هم‌اکنون بسیاری از مردم این استان از خانه و واحد مسکونی بهره‌مند هستند.

دستاوردهای عمران و آبادانی

کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ بسیاری را در حوزه عمران و آبادانی به خود دید که در این میان یکی دو پروژه به عنوان پروژه‌های شاخص شناخته شدند که یکی از این پروژه‌ها مسکن مهر بود که در استان اردبیل نیز به تبع انجام گرفت، پروژه دیگر بحث گازرسانی به روستاها و مناطق محروم بود که هم‌اکنون در استان اردبیل با رشد قابل توجهی در حال اتمام و پوشش صد درصدی می‌باشد، پروژه بعدی برق‌رسانی و برخورداری همه جمعیت کشور از نعمت برق و روشنایی بود که این موضوع نیز به خوبی در سطح استان اردبیل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: هم‌اکنون خوشبختانه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی تمامی 26 شهر استان اردبیل از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که در این زمینه تعداد روستاهای برخوردار از گاز استان نیز به یک هزار و 56 مورد می‌رسد.

فیروز خدایی تصریح کرد: هم‌اکنون در سطح استان اردبیل 99 و 5 درصد از خانوارهای شهری و 88 درصد از خانوارهای روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار می‌باشند .

وی ادامه داد: هم‌اکنون 222 هزار انشعاب در سطح استان اردبیل به ثبت رسیده است و این در حالی است که این آمار در زمان قبل از انقلاب بسیار ناچیز بوده است که یک هزار و 324 مورد تعداد مصرف‌کنندگان صنعتی می‌باشد که تعداد کل مشترکین گاز طبیعی استان نیز 446 هزار مشترک می‌باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل تصریح کرد: تا به امروز 8 هزار و 700 کیلومتر عملیات شبکه‌گذاری در سطح استان اردبیل انجام گرفته است.

حسن محمدی، مدیر توزیع نیروی برق اردبیل گفت: تعداد کل مشترکین برق از 43 هزار و 928 مشترک در قبل از انقلاب به 532 هزار و 655 مشترک در حال‌حاضر افزایش یافته است.

وی با اشاره به انجام عملیات برق‌رسانی به روستاهای استان اردبیل به ویژه روستاهای محروم گفت: تعداد روستاهای برخوردار از نعمت برق در قبل از انقلاب از 20 روستا به یک هزار و 698 روستا در حال‌حاضر رسیده است که در این زمینه پیک بار مصرفی نیز 18 و 8 درصد افزایش را نشان می‌دهد و از 18 مگاوات در قبل از انقلاب به 338 و 46 مگاوات در حال‌حاضر ارتقاء یافته است.

مدیر توزیع نیروی برق اردبیل تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب شاهد تحول عظیمی در حوزه برق‌رسانی به مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم هستیم تا جایی که در بخش روستایی رشد 84 درصدی دیده می‌شود

محمدی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی روشنایی برق در اغلب روستاهای این استان وجود خارجی نداشت، یادآور شد: امروز حتی برق‌رسانی به روستاهای کمتر از 10 خانوار نیز رسیده است و نه تنها تمامی شهرهای استان از نعمت برق برخوردار است بلکه اغلب روستاها برق‌دار شده و امروز تعداد محدودی قشلاقات باقی مانده که با شیوه‌های مختلف در صدد رفع نیاز آن ها هستیموی از راه‌اندازی پنل خورشیدی برای عشایر به منظور برخوردارسازی آنان از نعمت برق نیز خبر داد.

مقام معظم رهبری همانند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف به تبیین و تشریح دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی پرداخته‌اند که به گفته ایشان: انقلاب، رژیم ضد اسلام و دیکتاتور و مستبد را از بین برد و رژیمی اسلامی و مردم سالار بر سر کار آورد. از بین رفتن وابستگی و جایگزینی استقلال همه جانبه، از بین رفتن اختناق نفس‌گیر و حاکمیت فضای آزادی و رهایی از تحقیرشدگی تاریخی و بدست آوردن عزت ملی، از بین رفتن ضعف نفس و خود کم‌بینی و حاکم شدن روحیه اعتماد به نفس ملی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است.

طبق فرموده ایشان: یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب، تبدیل ملت ایران، از ملتی منزوی و بی‌نقش در مسائل سیاسی و کشور، به ملتی آگاهو دارای تحلیل سیاسی و تاثیرگذار در مسایل کشور است. امروز شعارهای انقلاب همان شعارهای اول انقلاب است و این نشان‌دهنده سلامت انقلاب است. نظام اسلامی بر همه توطئه ها و نقشه‌های دشمن از قبیل جنگ، اقدامات تروریستی و تحریم‌ها غلبه کرد. پیشرفت‌های علمی و فناوری یکی دیگر از نقاط قوت بسیار مهم است. بر اساس گزارش‌های مراکز معتبر جهانی، ایران رتبه علمی اول منطقه را دارد. پیشرفت‌های کشور در ایجاد زیر‌ساخت‌های فنی و مهندسی صنعتی، مخابرات، راه‌ها و صنعت از نقاط بسیار قوت نظامی اسلامی است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، توسعه قدرت جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی، افت قدرت نظام سلطه را از واقعیت‌هایی می‌دانند که در پی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و بر این اعتقاد هستند که جهان بر سر یک پیچ تاریخی قرار دارد و هندسه سیاسی جهان در حال تغییر می‌باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 20بهمن 96، کدمطلب: 1651616 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۶
0
0
ای کاش هرچه بیشتر این پیشرفت هارو تو این چهل سال تکرار کنن تا عده ای هی نگن که انقلاب دستاوردی نداشته
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین