پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۴۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
افزایش سطح زندگی روستاییان از اهداف اصلی برنامه‌های توسعه‌ای کشور به‌ شمار می‌رود که گسترش شبکه‌های آب و برق و گاز و توسعه راه‌ها از مهم‌ترین زیر ساخت‌های این توسعه است. برخورداری روستاییان از این شاخصه‌های رفاهی علاوه بر توسعه روستاها می‌تواند از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها جلوگیری کند.

شعار سال: همدان یکی از استان‌های سردسیر غرب کشور است که آب وهوای آن به‌دلیل وجود کوه، رودخانه، چشمه سارهای فراوان و پرآب و پستی وبلندی‌های زیاد، متغیر است، به گونه‌ای که آب و هوای دره‌های شمالی کوه الوند، سرد وهوای دره‌های بخش مرکزی ملایم است.
همدان استان سردسیر
«مجتبی روستایی» کارشناس آمار اداره هواشناسی همدان گفت: همدان استان سردسیری است، به‌گونه‌ای که در خود شهر همدان در سال 61 دمای هوا 32.8 درجه سانتیگراد زیر صفر و در سال 86 در ایستگاه هواشناسی آن دمای هوا 31.1 درجه زیر صفر ثبت شده است.
وی افزود: با وجود اینکه در سه ساله اخیر روند افزایش دمای هوا را در استان داشتیم، میانگین کمینه دمای هوا در مرکز استان منفی 17.5 درجه بوده که این کمینه در دشت‌ها و ارتفاعات کوهستانی که روستاها بیشتر در این مکان‌ها واقع است حتی تا چند درجه سردترهم بوده است. در مجموع زمستان‌های این استان سرد و پربرف وباران است، از این‌رو برخورداری روستاهای این استان از گاز طبیعی علاوه بر ایجاد رفاه و آسایش برای روستاییان می‌تواند ازاستفاده بی‌رویه روستاییان از چوب درختان برای تأمین انرژی جلوگیری کند.

گاز دار شدن همه روستاها
«عبدالله فیاض» مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نیز تصریح کرد: در این استان یکهزار و 82 روستا وجود دارد که 58 روستای آن در حال حاضر زیر 20 خانوار جمعیت وخالی از سکنه است، اما در دیگر روستاها که در مجموع یکهزار و 25 روستا را شامل می‌شود تاکنون یکهزار و 13 روستا گازرسانی شده، چهار روستا در دست اقدام است و هشت روستا نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است. سال گذشته (96) نیز 26روستای استان همدان گازدار شد.
وی با اشاره به اینکه درصد ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان همدان در سال 96 معادل 99/9 درصد بود، تأکید کرد: در سال 97 ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان به صددرصد می‌رسد و ما تا قبل از رسیدن فصل سرما جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت استان (روستاهای واجد شرایط گازرسانی) را به‌عنوان نخستین استان در کشور برگزار می‌کنیم.
جالب است بدانید استان همدان همچنین نخستین استانی بوده که جشن پایان گازرسانی به شهرها را در سال 88 برگزار کرده است. استان همدان نه شهرستان و 29 شهر دارد.
فیاض تصریح کرد: امسال بالغ بر 12میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی روستایی و توسعه در استان همدان گرفته شده است. سال گذشته نیز 11 میلیارد تومان اعتبار برای گازرسانی روستایی در نظر گرفته شده بود که صد درصد آن محقق شد.
به گفته وی شرکت گاز هزینه گازرسانی تا در منزل روستاییان را تقبل می‌کند، اما گازکشی داخلی واحدهای روستایی برعهده خود روستاییان و با هماهنگی سازمان نظام مهندسی است. در دولت تدبیر و امید و از سال 92 تا 96، 286 روستای استان همدان از گاز طبیعی بهره‌مند شد و در واقع در پنج سال اخیر به طور متوسط سالانه به 57 روستا گازرسانی شده است.

پرداخت یارانه به صنایع گاز سوز
استان همدان به‌ طور متوسط روزانه 90 میلیون و 700 هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کند که نیروگاه شهید مفتح همدان و سه کارخانه سیمان استان از مصرف‌کنندگان عمده گاز هستند، اما هنوز صنایعی در این استان وجود دارد که از سوخت مازوت برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند و این مسأله می‌تواند به آلودگی زیست محیطی استان بینجامد.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: در حال حاضر 690 صنعت بزرگ و کوچک استان متقاضی گاز‌رسانی است که در برنامه اجرایی امسال لحاظ شده است. به‌گفته وی در سال 96 نیز287کارخانه یا بنگاه اقتصادی استان گاز دار شده بود. برای تشویق این صنایع جهت استفاده از گاز طبیعی در بخش اجرای شبکه گازرسانی و بر اساس میزان مصرف سوخت تا نهایت 240 میلیون تومان به آنها یارانه برای گازرسانی پرداخت می‌کنیم که به‌نظر می‌رسد مشوق خوبی باشد. خوشبختانه استان همدان مشکل افت فشار در ماه‌های سرد سال و بروز برودت سرما ندارد، اما در چهار ماه محدودیت مصرف فقط در صنایع عمده اعمال می‌شود و به اجبار صنایع فوق سوخت دوم که مازوت است مصرف می‌کنند تا در اوج مصرف افت احتمالی نیز به وجود نیاید.
مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: مطالبات معوق این شرکت در بخش تجاری و خانگی و صنایع بالغ بر 186 میلیارد تومان است.
شرکت گاز استان همدان 592 هزار و 988 مشترک را تحت پوشش قرار داده است.

برش
استان همدان تا قبل از رسیدن فصل سرما، جشن پایان گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت را به‌عنوان نخستین استان در کشور برگزار می‌کند
صنایعی که از گاز طبیعی استفاده کنند برحسب میزان مصرف سوخت تا حداکثر سقف 240میلیون تومان یارانه دریافت می‌کنند
در دولت تدبیر و امید و از سال 92 تا 96، 286 روستای استان همدان از گاز طبیعی بهره‌مند شد و در واقع در پنج سال اخیر به طور متوسط سالانه به 57 روستا گازرسانی شده است
درحال حاضر 690 صنعت بزرگ و کوچک استان همدان متقاضی گاز‌رسانی هستند

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 471136


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین