پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۵۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
دستاوردهای انقلاب اسلامی در بخش عمران و آبادانی از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار است که با وضعیت پیش از انقلاب به هیچ وجه قابل قیاس نیست.در طی ۴ دهه صلابت از عمر با برکت انقلاب اسلامی شبکه‌های تامین آب آشامیدنی در شهر‌ها و روستا‌ها با گستردگی قابل توجهی روبه‌رو شده است به گونه‌ای که امروز بیش از ۶۴ میلیون نفر از جمعیت کشور از شبکه لوله‌کشی آب آشامیدنی بهره‌مند هستند و بیش از ۴۵ درصد از منابع جمعیتی زیر پوشش طرح‌های بهداشتی و فاضلاب قرار دارند.

شعار سالدستاورد‌های انقلاب اسلامی در بخش عمران و آبادانی از سطح توسعه، گستردگی و تنوع بالایی برخوردار است که با وضعیت پیش از انقلاب هرگز قابل قیاس نبوده به طوری که رشد دولت‌ها بعد از انقلاب به قدری سریع اتفاق افتاد که این مهم در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دیگر در منطقه دستاورد‌های جهشی متکی بر ایمان و اراده انقلابی فراوانی به ارمغان آورده است که صاحب نظران و کارشناسان بین‌المللی نیز بر این موضوع در ادوار مختلف اذعان داشته‌اند.

در این راستا پیشرفت و ترقی در حوزه آبرسانی و برخوردار کردن مردم از این نعمت طبیعی و ارزشمند از اصلی‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی بوده که این مهم در قیاس با دوره پهلوی در نوع خود بی‌نظیر بوده است.

به طوری که تا پیش از پیروزیانقلاب اسلامیتنها ۵۱ درصد از مردم به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته‌اند و تنها ۱۵ شهر با ۲ هزار و ۸۰۰ مشترک از سیستم فاضلاب برخوردار بوده‌اند و در این میان فقط ۱۱ و ۸ درصد از مردم روستانشین کشور می‌توانستند از نعمت آب استفاده کنند.

در کنار این موضوع زیرساخت‌های خدماتی و بهداشتی در مراکز شهری و روستایی اسف‌بار بود. در همین حاشیه پایتخت زاغه‌نشینان برای تامین مقدار آب شرب با مشکل مواجه بودند و عمده مراکز شهری در ایران آب مورد نیاز خود را از چشمه‌ها و قنات‌ها تامین می‌کردند.

در طی ۴ دهه صلابت از عمر با برکت انقلاب اسلامی شبکه‌های تامین آب آشامیدنی در شهر‌ها و روستا‌ها با گستردگی قابل توجهی روبه‌رو شده است به گونه‌ای که امروز بیش از ۶۴ میلیون نفر از جمعیت کشور از شبکه لوله‌کشی آب آشامیدنی بهره‌مند هستند و بیش از ۴۵ درصد از منابع جمعیتی زیر پوشش طرح‌های بهداشتی و فاضلاب قرار دارند.

اما در این میان استان اردبیل نیز از این دستاورد‌ها جدا و به دور نبوده به طوری که تعداد کل آحاد انشعاب آب در این استان در طول ۴ دهه بعد از پیروزی انقلاب از تعداد ۸۶ هزار و ۵۴۷ به حدود ۲۷۴ هزار و ۸۸۲ فقره ارتقا یافته است.

دستاورد‌های انقلاب اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری همانند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف به تبیین و تشریح دستاورد‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی پرداخته‌اند که به گفته ایشان: انقلاب، رژیم ضد اسلام و دیکتاتور و مستبد را از بین برد و رژیمی اسلامی و مردم سالار بر سر کار آورد. از بین رفتن وابستگی و جایگزینی استقلال همه جانبه، از بین رفتن اختناق نفس‌گیر و حاکمیت فضای آزادی و رهایی از تحقیرشدگی تاریخی و بدست آوردن عزت ملی، از بین رفتن ضعف نفس و خود کم‌بینی و حاکم شدن روحیه اعتماد به نفس ملی از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی است.

طبق فرموده ایشان: یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب، تبدیل ملت ایران، از ملتی منزوی و بی‌نقش در مسائل سیاسی و کشور، به ملتی آگاه و دارای تحلیل سیاسی و تاثیرگذار در مسایل کشور است. امروز شعار‌های انقلاب همان شعار‌های اول انقلاب است و این نشان‌دهنده سلامت انقلاب است. نظام اسلامی بر همه توطئه‌ها و نقشه‌های دشمن از قبیل: جنگ، اقدامات تروریستی و تحریم‌ها غلبه کرد.

پیشرفت‌های علمی و فناوری یکی دیگر از نقاط قوت بسیار مهم است. بر اساس گزارش‌های مراکز معتبر جهانی، ایران رتبه علمی اول منطقه را دارد. پیشرفت‌های کشور در ایجاد زیر‌ساخت‌های فنی و مهندسی صنعتی، مخابرات، راه‌ها و صنعت از نقاط بسیار قوت نظامی اسلامی است.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، توسعه قدرت جمهوری اسلامی، بیداری اسلامی، افت قدرت نظام سلطه را از واقعیت‌هایی می‌دانند که در پی انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته و بر این اعتقاد هستند که جهان بر سر یک پیچ تاریخی قرار دارد و هندسه سیاسی جهان در حال تغییر می‌باشد.

انقلاب اسلامی و محرومیت‌زدایی، رخداد انقلاب آبی در اردبیل/تحول در صنعت سدسازی با براندازی مشکلات ریز و درشت

رخداد انقلاب آب در اردبیل

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری اردبیل در تشریح دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه آب شهری در اردبیل گفت: هم اکنون ۱۰۰ درصد جمعیت شهری اردبیل تحت پوشش خدمات آبی هستند که این مهم قبل از انقلاب تنها شامل ۷۰ درصد مردم استان بود.

یحیی سیف‌اللهی با بیان اینکه در کنار رشد ۳۰ درصدی جمعیت مشمولان طرح آبرسانی شهری خدمات ارزنده‌ای در راستای افزایش خطوط انتقال آب و افزایش تعداد مشترکین انشعاب‌دار انجام شده است، افزود: قبل از رخداد انقلاب هیچ مشترکی در بخش فاضلاب شهری تحت پوشش نبودند که هم‌اکنون خوشبختانه بیش از ۵۱ و ۶ درصد از جمعیت کل استان تحت پوشش فاضلاب شهری قرار دارند که این مهم ۱۷۶ هزا رو ۲۵۳ مورد انشعاب را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر توسعه و پیشرفت تصفیه‌خانه‌های مجاز در سطح استان نیز اظهار داشت: هم‌اکنون در سطح استان ۸ مورد تصفیه‌خانه آب شهری در دست اقدام و بهره‌برداری است که این مهم پیش از انقلاب مطرح نبود همچنین هم‌اکنون تعداد ۴ باب تصفیه‌خانه فاضلاب در دست بهره‌برداری و ۶ مورد نیز در دست ساخت و اقدام می‌باشد.

به گفته سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری استان طول شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سطح استان پیش از انقلاب به میزان ناچیزی بوده است که هم‌اکنون یک هزار و ۲۲۸ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری در استان انجام شده است.

انقلاب اسلامی و محرومیت‌زدایی؛ رخداد انقلاب آبی در اردبیل/تحول در صنعت سدسازی با براندازی مشکلات ریز و درشت

برخورداری ۷۵ درصد جمعیت روستایی از آب شرب سالم

فرامرز به‌نژاد، سرپرست شرکت آبفار اردبیل در خصوص آبرسانی روستایی در سطح استان اردبیل و وضعیت این مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در حال‌حاضر تعداد ۱۱۹ هزار و ۷۹۲ مشترک در تعداد ۹۷۱ روستای اردبیل از آب شرب سالم بهره‌مند هستند.

وی با بیان اینکه این تعداد انشعاب جمعیت ۳۲۱ هزاری روستایی را در بر می‌گیرد، اضافه کرد: در این رابطه ۹۵ هزار و ۷۸۰ خانوار روستایی تحت پوشش بوده و در مجموع ۷۵ و ۴۱ درصد جمعیت روستایی استان اردبیل از آب شرب سالم برخوردار می‌باشند.

وی ادامه داد: طول خط انتقال آب روستایی در استان ۲ هزار و ۴۲۱ کیلومتر بوده که حجم مخازن به کار گرفته شده در این رابطه نیز در حال‌حاضر طبق آخرین برآورد‌های در دست حدود ۱۰۲ هزار و ۵۸۴ مترمکعب است.

سرپرست شرکت آبفار اردبیل از ساخت و بهره‌برداری تعداد ۷ تصفیه‌خانه آب شرب روستایی در استان خبر داد و یادآور شد: تعداد تصفیه‌خانه فاضلاب نیز ۲ مورد بوده که در این زمینه برنامه‌هایی نیز برای آینده به منظور افزایش تعداد مشترکین تحت پوشش در مناطق روستایی و محروم مدنظر می‌باشد.



انقلاب اسلامی و محرومیت‌زدایی؛ رخداد انقلاب آبی در اردبیل/تحول در صنعت سدسازی با براندازی مشکلات ریز و درشت

تحول در صنعت سدسازی با براندازی مشکلات ریز و درشت

یکی از حوزه‌هایی که بعد از انقلاب شاید به ندرت به اذهان عمومی خطور می‌کرد که بتواند به وضعیت کنونی خود برسد بحثسدسازیو تولید آب سالم در منطقه بود که خوشبختانه هم‌اکنون نه تنها در سطح جزئی بلکه شاهد اجرای صد‌ها طرح سدسازی و آبرسانی در سطح استان اردبیل بعد از انقلاب و این پیروزی شکوهمند و پربرکت هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با اشاره به شاخص طرح‌های حوزه آب و سدسازی در اردبیل اظهار کرد: ساخت سد‌های مخزنی، ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن مطابق با آخرین متد‌ها و تغییرات روز و احداث تصفیه‌خانه‌های آب شرب و بهداشتی در سطح استان اردبیل از جمله اقدامات شاخصی است که بعد از انقلاب اسلامی با جدیت در منطقه انجام گرفته است.

اصغر سلیمان‌زاده با بیان اینکه با وقوع انقلاب تحول وصف‌ناپذیری در عرصه سدسازی استان اردبیل ایجاد شد، اضافه کرد: هم‌اکنون تعداد سد‌های مخزنی در دست اقدام و ساخت ۷ مورد بوده که حجم این مخازن ۳۰۳ و ۹۹ میلیون مترمکعب می‌باشد که در این رابطه تعداد ۴۸ سد مخزنی با حجمی بالغ بر ۳۰۳ میلیون مترمکعب در دست بهره‌برداری و استفاده است.

وی با بیان اینکه دردوره پهلوی و پیش از وقوع انقلاب هیچ سدی در سطح استان ساخته نشده و مورد استفاده عموم نبوده است، گفت: در عوض پس از پیروزی انقلاب طرح‌های بزرگی در سطح استان انجام گرفت که از طرح‌های مهم سدسازی که هم اکنون در استان یا در دست اجرا یا در دست بهره‌برداری بوده و اعتبارات خوبی از ردیف بودجه ملی به آن‌ها اختصاص یافته است می‌توان به سد بفراجرد، سد عمارت، پایاب اراضی خداآفرین، سد تازه کند و سد احمدبیگلو در استان اشاره داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل تصریح کرد: پیش از انقلاب در استان اردبیل ۷۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شده بود که این میزان پس از پیروزی انقاب اسلامی حدود ۹ هزار و ۲۵ هکتار بوده است که هم‌اکنون نیز ۶ شبکه دیگر به وسعت ۸۹ هزار و ۷۹۰ هکتار در دست اقدام و ساخت می‌باشد.

سلیمان‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون ۶ مورد تصفیه خانه آب شرب و بهداشتی در احداث شده که ۵ مورد از آن در دست بهره‌برداری و تنها یک مورد در حال احداث و راه‌اندازی است.

وی با اشاره به تحول عظیم در بخش آب‌های گرم معدنی استان بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی اظهار داشت: درحالی که قبل از انقلاب اکثر آب‌های معدنی استان به شکل کاملا سنتی اداره می‌شد، اما به برکت انقلاب در حال‌حاضر ۲۰ مجتمع آبدرمانی در قالب بخش خصوصی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۱۰ میلیارد ریال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بهروز ندایی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای فنی استان اردبیل اظهار داشت: بررسی و تعیین تکلیف پروژه‌های در دست اجرا باید جزو اولویت‌های دستگاه‌های مرتبط با این موضوع قرار گیرد و در این زمینه اقدامات و پیگیری‌های لازم و اساسی انجام شود.


ضرورت انتقال شکل صحیح دستاورد‌های انقلاب به نسل جدید

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در خصوص تبیین صحیح و درستدستاورد‌های انقلاب اسلامیدر اردبیل اظهار داشت: انقلاب اسلامی با پشت سر نهادن ۴ دهه با صلابت و استواری به عمر خود ادامه می‌دهد که در این زمینه مسئله‌ای که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد پرداخت مناسب به این دستاورد‌ها و انتقال آن در گستره وسیع اجتماعی به نسل جدید می‌باشد.

انقلاب اسلامی و محرومیت‌زدایی؛ رخداد انقلاب آبی در اردبیل/تحول در صنعت سدسازی با براندازی مشکلات ریز و درشت

بهروز ندایی با بیان اینکه یکی از این دستاوردها برخورداری از آب سالم و بهداشتی حتی در دورترین نقاط محروم و روستایی می‌باشد، افزود: امروزه باید روش صحیح استفاده از تمامی امکانات به ویژه آب کهبحرانآن زمینه‌ساز بسیاری از مشکلات خواهد بود، ضرورت دارد که در این زمینه نیاز است تا استفاده صحیح و صرفه‌جویی در نحوه استفاده از آب شرب و مصرفی به همگان معرفی و فراگیری شود.

به گفته وی در صورت نبود آب کافی در بخش اجتماعی و حتی اقتصادی مشکلات زیادی گریبان‌گیر نظام و ملت خواهد بود که در این زمینه بخش کشاورزی بیش از سایر بخش‌ها متحمل فشار و رکود خواهد بود.

و اما کلام آخر؛

  • شاید نتوان در دوره کوتاه و محدود چند روزه به صورت اکمل دستاوردهای حاصل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را بیان و اطلاع‌رسانی کرد اما خوشبختانه این امر هم‌اکنون بر هیچ کس پوشیده نیست که دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف به ویژه عمران و آبادانی، اقتصاد و اشتغال رشد قابل توجهی داشته و همچنان در حال توسعه و تعالی است و هیچگاه نیز متوقف نخواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته باشگاه خبرنگاران جوان تاریخ انتشار 29 دی 97، کدخبر: 6794432، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین