پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۶۸۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
قیمت نفت به طور سراسیمه ای افت پیدا کرده است تا جایی که به لحاظ هزینه فایده دیگر فروش نفت سود اقتصادی ندارد در این میان بعضی از کشورها مبادرت به فروش نفت خود کمتز از هزینه تولید کرده اند که موجب تعجب جامعه جهانی شده است.

شعار سال :قیمت نفت به طور سراسیمه ای افت پیدا کرده است تا جایی که به لحاظ هزینه فایده دیگر فروش نفت سود اقتصادی ندارد در این میان بعضی از کشورها مبادرت به فروش نفت خود کمتز از هزینه تولید کرده اند که موجب تعجب جامعه جهانی شده است.

از همین منظر نفت ایران هم از این پیامدها بی نصیب نمانده است و بعضی از بشکه های نفتی ایران ارزشش به 15 دلار رسیده است. این در حالی است که هزینه تولید و فرآوری برای هر بشکه نفت ایران 10 دلار تخمین زده می شود که با توجه به شرایط تحریمی، این کشور مجبور است تا این محصول خود را پایین تر از ارزش واقعی خود یعنی 15 دلار با ارائه تخفیف بفروشد حال این وسال پیش می آید که چرا فروشندگان حاضر به تحمل چنین ضرری هستند؟

در همین زمینه سایت خبری یاهو فایننس نوشته است: در بعضی از کشورها، قیمت این ماده خام منفی شد؛ تولیدکنندگان حاضرند به خریدار بابت بردن این فرآورده خام پول هم بدهند در حال حاضر این مشکل در آمریکای شمالی مشهود تر از سایر نقاط دیگر دنیا است.

اولین چاه نفتی که قیمت آن منفی شد نفت شور آسفالت وایومینگ بود. از این ماده غلیظ بیشتر برای تولید قیر در روسازی راه‌ها استفاده می‌شود. گروه تجاری انرژی مرکوریا برای خرید این نفت در اواسط مارس قیمت منفی ۱۹ سنت را ثبت کرده است و در واقع از تولیدکننده خواسته است برای این که از سر تولید خود خلاص شود به این شرکت پول بدهد.

الیزابت مورفی، تحلیل‌گر شرکت مشاور اسای انرژی، می‌گوید: این‌ها نفت خام احاطه شده با زمین (بدون راه دریایی) و بدون خریدار هستند.

او ادامه داد: در مناطقی که انبارها به سرعت در حال پر شدن هستند، قیمت‌ها می‌توانند منفی شوند و احتمال دارد ظرفیت فعال این چاه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

قیمت نفت خام برنت و تگزاس در حال حاضر در محدوده هر بشکه ۲۰ دلار قرار دارد، اما در بازار فیزیکی این ماده خام، با سقوط تقاضا به علت محدودیت‌ها و قرنطینه‌های وضع شده با شیوع ویروس کرونا، تولیدکنندگان نفت خام قیمت‌های خیلی کمتری دریافت می‌کنند.

تاجران نفتی معتقدند سایر تولیدکنندگان نفت خام هم به زودی شاهد قیمت‌های منفی در سر چاه خواهند بود، چراکه با کاهش تولید پالایشگاه‌ها بسیاری از چاه‌های نفت خام که به دریا دسترسی ندارند و دسترسی آنها به خطوط لوله ساده نیست، گرفتار می‌شوند.

شبکه خبری سی ان ان هم اعلام کرد: فرانسیسکو بلانش، تحلیلگر ارشد بانک آمریکا پیش‌بینی کرده که با ادامه شیوع ویروس کرونا و برقراری جنگ قیمتی میان کشورها روسیه و عربستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، جهان با مازاد عرضه ۹۰۰ میلیون بشکه مواجه خواهد شد. این در شرایطی خواهد بود که به اعتقاد او کشورها ی جهان در حال حاضر در مجموع ۱.۵ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارند.

برخی از درجه‌های نفت خام در شمال آمریکا همین حالا هم قیمت تک رقمی پیدا کرده‌اند و فشار بازارها بخشی از تولید فعال آنها را دست نخورده باقی گذاشته است. روز جمعه، «کانادین وسترن سلکت»، قیمت نفت برای صنایع عظیم ماسه‌های نفتی کانادا (نوعی نفت سنگین شور برای تولید قیر)، به بشکه ۵.۰۶ دلار سقوط کرد. نفت خام «سوز گرین کانیون» در مکزیک به هر بشکه ۱۱.۵۱ دلار رسید. نفت خام شور اوکلاهاما در هر بشکه ۵.۷۵ دلار معامله شد. قیمت هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین نبراسکا به ۸ دلار رسید، در حالی که نفت خام شیرین وایومینگ در هر بشکه ۳ دلار معامله شد.

با اینحال یکی از اصلی‌ترین دلایلی که کشورها حاضر به پذیرش این ضرر هستند آن که نمیخواهند بازار موجود خود را از دست دهند تا چنانچه قیمت این ماده به روزهای خوب خود برگشت بتوانند از بازارها و مشتری های سابق خود نهایت بهره و سود را ببرند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نبض بازار،تاریخ انتشار:1فروردین1399،کد خبر: 53788،nabzebaazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین