پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
هر قدر هم که لباس‌های نظامی خاکی رنگ، دستکش‌ها و سربندهای سیاه پوشیده و اسلحه به دست گرفته باشند و مقابل دوربین‌های داعشی ژست کشتن اسرای مستأصل نارنجی پوش داعش را گرفته باشند، در چهره بدون نقابشان معصومیت کودکان 10، 11 ساله موج می‌زند.
شعارسال: کسی چه می‌داند چه رخدادهایی 5 کودک انگلیسی، مصری، تونسی، کرد و ازبک را به شهر رقه سوریه کشانده و وسیله تازه‌ترین جنایت داعش و دستمایه ویدئوی تبلیغاتی این گروه کرده است، اما آنچه مسلم است این کودکان حالا کودک سربازهای داعش هستند که تحت تأثیر آموزش‌های عقیدتی و نظامیای که دیده‌اند، تپانچه را طوری در دست می‌گیرند که گویی تفنگی اسباب بازی را در دست دارند.

آنان پس از آنکه یکی از آنها به زبان عربی شعارهایی را با فریاد بر زبان می‌آورد، یکصدا شعارمی دهند و همزمان گلوله‌ها را در مغز 5 اسیر دست بسته‌ای که پشت به آنها زانو زده‌اند، خالی می‌کنند و جوی خون مقابل آنها بر زمین جاری می‌شود. جدیدترین فیلم وحشت داعش به این ترتیب به پایان می‌رسد و این کودکان یکی از بزرگترین تراژدی‌های قرن حاضر را رقم می‌زنند. داعش در جولای 2015 نیز یک ویدئوی تبلیغاتی از اعدام 25 سرباز سوری به دست کودکان در شهر باستانی پالمیرا منتشر کرده بود اما این بار داعش با انتخاب کودک‌هایی از ملیت‌های گوناگون درصدد القای حضور خود در اقصی نقاط جهان بود. استفاده از یک کودک غربی در این ویدئو که در گذشته سابقه نداشت، جهان غرب را در شوک فرو برد و رسانه‌های غربی را که همواره می‌کوشند خشونت‌ها را به غیراروپایی‌ها بویژه مسلمانان نسبت دهند، به چالش کشید. در این ویدئو 9 دقیقه‌ای پسر بچه‌ای با چشمان آبی و موهای بور دیده می‌شود که هنوز هویت واقعی او شناخته نشده اما از آنجا که در ویدئو ابوعبدالله البریتانی معرفی می‌شود، گمان می‌رود او باید انگلیسی باشد. او همچنین همنام یک داعشی 25 ساله انگلیسی است که سال گذشته در سوریه کشته شد.

* 50 کودک انگلیسی در قلمرو داعش

این مسأله که در جریان تجاوز تروریست‌های داعش به عراق و سوریه بسیاری از افراط گراها از گوشه و کنار جهان از جمله کشورهای غربی با گذشتن از مرزها به داعش پیوستند، یک حقیقت است و مقامهای غربی حتی اگر در ابتدا این واقعیت را انکار می‌کردند، اکنون با توجه به حوادث گوناگون تروریستی که در خاک خود شاهد آن هستند، نمی‌توانند انکار کنند.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در ماه ژانویه سال‌جاری میلادی اقرار کرد که 1500 انگلیسی برای پیوستن به داعش و دیگر سازمان‌های تروریستی در صدد سفر به سوریه بوده‌اند. به گزارش سان، اندیشکده کوئیلیام که نخستین اندیشکده ضد افراط‌ گرایی جهان به شمار می‌رود نیز اعلام کرده است، دست کم 50 کودک انگلیسی در مناطق تحت کنترل داعش هستند که شست و شوی مغزی داده شده و آموزش دیده‌اند تا نسل بعدی اعدام‌کنندگان و بمبگذاران انتحاری را تشکیل دهند. در میان این 50 کودک به نظر می‌رسد جوجو جونز، پسر 11 ساله خانم «سالی جونز» که در سال 2013 به سوریه رفت و به داعش پیوست نیز باشد. شرمینا بگوم، دختر 15 ساله انگلیسی نیز نخستین دختر نوجوانی بود که در سال 2014 به سوریه رفت و پس از پیوستن به داعش شمیمه بگوم، امیره عباده و خدیزه سلطانا را ترغیب کرد به او بپیوندند. به نظر می‌رسد این دختران نوجوان در رقه ساکن باشند بجز خدیزه که در جریان حملات هوایی ماه جاری میلادی به نظر می‌رسد کشته شده باشد.

یوسرا حسین دیگر دختر نوجوان انگلیسی است که در سال 2015 در 15 سالگی خانواده‌اش را در شهر بریستول انگلیس رها کرد و در سوریه به داعش پیوست سپس سمیا دیری 17 ساله به او ملحق شد.

در ژوئن سال گذشته میلادی نیز یک خانواده 12 نفره شامل کودکانی بین یک تا 11 سال به سوریه سفر کرده و به داعش پیوستند. در این خانواده 5 برادر به نام‌های محمد زاید حسین 25 ساله، محمد توفیق حسین 19 ساله، محمد ساکر 31 ساله، محمد صالح حسین 26 ساله و برادر پنجم که هویتش شناخته نشده نیز وجود دارد.

* موج جدید تکفیری‌ها در راه اروپا

این در حالی است که مقام های غربی همواره از بازگشت اتباع افراط گرای خود از سوریه و عراق ابراز نگرانی کرده‌اند و انگلیس بتازگی هشدار داده است موج تازه‌ای از ورود تروریست‌ها به اروپا در راه است زیرا داعش در کمپ‌های پناهندگان در یونان پاسپورت‌های جعلی توزیع کرده است تا هویت اعضایش شناسایی نشود.

به گزارش دیلی میل، راب وینرایت، رئیس اینترپل نیز در این باره در گفت‌و‌گو با «ایوینینگ استاندارد» تصریح کرد، گروه تروریستی داعش «تصمیم استراتژیکی» برای اعزام افراط گراهای خود به قاره اروپا اتخاذ کرده و امیدوار است از این طریق توجه‌ها را از قلمرو خود به دیگر نقاط جهان جلب کند.

همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد رهبران داعش تلاش می‌کنند گرایش‌های افراطی را در پناهجویان ساکن در کمپ‌های یونان و کشورهای حوزه بالکان گسترش دهند.

* داعش برکناری وزیر دفاع عراق را جشن گرفت

در پی رأی پارلمان عراق به برکناری وزیر دفاع این کشور، گروه تروریستی داعش با برگزاری مراسمی در یکی از قهوه‌خانه‌های شهر موصل، برکناری خالد العبیدی را جشن گرفتند.

شادی داعشی‌های ساکن موصل از رأی مثبت پارلمان عراق به استیضاح وزیر دفاع عراق به این دلیل است که در دوره وزارت العبیدی، ارتش در چند رشته عملیات سنگین، خسارات جبران‌ناپذیری به داعش وارد کرد. آزاد‌سازی الرمادی و پس از آن فلوجه به دست ارتش عراق در همین دوره انجام شد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروهای داعش همچنین گمان می‌کنند، برکناری وزیر دفاع به معنای چالش در عملیات آزادسازی موصل و به تأخیر افتادن این عملیات تا زمان توافق احزاب سیاسی برای تعیین وزیر دفاع جدید است. برکناری وزیر دفاع عراق همزمان با پیشروی‌های ارتش این کشور در جبهه‌های جنگ علیه داعش در شهر القیاره در جنوب موصل است.

این در شرایطی است که در آستانه عملیات موصل، ایمن الظواهری (رهبر القاعده) ضمن انتقاد از ابوبکر بغدادی (رهبر داعش) از اهل سنت عراق خواست در مقابل ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی و تسلط آنها بر شهرها تسلیم نشوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 20، تاریخ انتشار: یکشنبه 7 شهریور 1395، شماره: 6297 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین