پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
هیات رسانه ای روزهای 11 تا 13 آبان ماه برای بازدید از مراکز بیمه ای و رسانه ای و اجرای آزمایشی طرح نسخه الکترونیکی در سازمان تامین اجتماعی به استان یزد سفر کردند که حاشیه های جالبی از جمله معاینه سرپایی بیماران توسط دکتر سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین را داشت.

شعارسال :در جریان این بازدید هیات رسانه ای، بازدید از شعبه یک تامین اجتماعی که در یک مکان بسیار زیبا و به سبک تاریخی احداث شده، بازدید از بخش های مختلف بیمارستان شهدای کارگر و نشست خبری با سید تقی نوربخش مدیرکل تامین اجتماعی و مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد از جمله برنامه های روز اول بود.

گفت و گوی صمیمی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هنگام بازدید از بیمارستان شهدای کارگر از دیگر برنامه های این دیدار بود که نوربخش که خود پزشک فوق تخصص زانو است، در حین گفت و گو، به معاینه زانوی یکی از مستمری بگیران تامین اجتماعی استان یزد پرداخت و حتی تشخیص داد که علت درد پایش، مشکل کمری وی است.

این مستمری بگیر اهل شهر یزد که بیمه شده تامین اجتماعی بود، از مشکلات خود گفت که حداقل حقوق را می گیرد که پس از چند دقیقه صحبت شدن مشخص شد که وی از خدمات بازنشستگی استفاده می کند و چون راننده بوده و تنها 10 سال حق بیمه پرداخت کرده و 60 سال سن داشته است، حداقل حقوق را دریافت می کند.

وی از خدمات سازمان تامین اجتماعی به ویژه در حوزه بیمه ای راضی بود اما حقوقش رضایت چندانی نداشت.

سوال از نوربخش که چرا مرخصی زایمان از 6 به 9 ماه تغییر نمی کند و پاسخ وی که این موضوع به تامین اعتبار از سوی دولت برمی گردد و ما مشکلی در راستای اجرای این طرح نداریم از دیگر مشکلاتی بود که مراجعان در بیمارستان شهدای کارگر در جریان گفت و گو با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مطرح کردند.

* عیادت از سه نوزاد 700 و 800 گرمی

هیات رسانه ای هنگام بازدید از بیمارستان شهدای کارگر به بخش «ان آی سی یو» یا همان بخش مراقبت های ویژه نوزادان رفتیم که در این بخش سه نوزاد با وزن 700 تا 800 گرمی را مشاهده کردیم.
یکی از این نوزادان که پس از 22 هفته به دنیا آمده بود فقط 740 گرم وزن داشت و به دلیل مشکل مادرش خیلی زودتر از موعد پای به این دنیا گذاشته بود و هزینه ای که این بیمارستان برای این نوزاد انجام می دهد شبانه حدود یک تا یک میلیون و 500 هزار تومان است، اما عمر این نوزاد فقط دو سه روز بیشتر نبود و به دلیل نارس بودن و کامل نشدن ریه، این نوزاد پس از چند روز فوت کرد.

روی دو تخت مراقبت های ویژه نیز دو خواهر دوقلو با وزن های 790 و 840 گرمی در حال تلاش برای ورود به این دنیا بودند که این دو نوزاد نیز 28 هفته از عمرشان در شکم مادرشان می گذشت که پای به این دنیا گذاشته بودند.

یکی از مسئولان بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهدای کارگر به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: امکان زنده ماندن این دو نوزاد وجود دارد و ما تمام تلاش خودمان را برای رسیدگی و بهبود وضعیت آنها انجام می دهیم.
محمدحسین توحیدی فر مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا امکان بازگشت این نوزادان به آغوش گرم خانواده وجود دارد یا نه گفت: حدود پنج یا شش سال پیش نوزادی 700 گرمی در این بیمارستان متولد شد که مسئولان بیمارستان تلاش جدی برای برگشت این نوزاد انجام دادند و خوشبختانه این تلاش ها بی نتیجه نماند و اکنون این کودک بدون هیچ مشکلی در حال زندگی کردن در کنار خانواده اش است.

اگرچه وی تلاش جدی داشت که این کودک را در جمع هیات رسانه ای بیاورد اما امکانش وجود نداشت و نتوانست این کودک را پیدا کند.

بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان شهدای کارگر تامین اجتماعی یزد در حال حاضر 12 تخت دارد که به گفته یکی از مسئولان این بخش به دلیل وجود این گونه نوزادان باید تعداد تخت ها افزایش یابد.

** یادآوری خاطرات مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی

نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی که در سال های 72 تا 76 به عنوان رئیس بیمارستان شهدای کارگر و مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد فعالیت داشته است، از خاطرات آن دوران گفت که در آن سال ها بیمارستان شهدای کارگر امکانات بسیار کم و تجهیزات نامناسبی داشت و ما با این خدمات کم محبور به ارائه خدمت به بیماران بودیم.

نوربخش ادامه داد: زمانی که من در این بیمارستان فعالیت داشتم تنها 30 تخت بیمارستانی داشت و در یک مکان بیابانی بدون امکانات در سال 65 عملیات اجرایی آن آغاز شده بود و در سال 74 به بهره برداری کامل رسید و اکنون این بیمارستان 256 تخت بیمارستانی دارد.

وی همچنین از کاشت تمامی درختان این بیمارستان به دست خودش اشاره کرد و افزود: تمام تلاش ما در آن زمان خدمت به مردم بود و با وجود کمبود امکانات، فعالیت هایی را انجام دادیم که امروز ماندگار شده است و از این وضعیت بسیار خوشحالیم.

هنگام بازدید از بیمارستان با حضور نوربخش، خیلی از مسئولان بیمارستان مشتاق دیدار با رئیس سابقشان بودند و با هرکسی که در خصوص زمان فعالیت وی در این بیمارستان صحبت می کردیم همه از رفتار و کردار وی ابراز رضایت داشتند و حتی یکی از آنها دوست داشت که بار دیگر دکتر نوربخش به این بیمارستان به عنوان رئیس برگردد.

* یک سوم بیماران بیمارستان شهدای کارگر از استان های مختلف هستند

هنگام بازدید از این بیمارستان به مراجعان مختلفی برخورد کردیم که برخی از آنها از جیرفت، خاش، استان های خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، اصفهان، فارس و دیگر استان های شرقی و جنوب شرقی می آمدم که در این زمینه دکتر نوربخش گفت که یک سوم بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهدای کارگر از استان های مختلف هستند.

وی ادامه داد: از آنجا که این بیماران اعتماد زیادی به پزشکان یزد دارند استقبال از این بیمارستان بسیار زیاد است

* تجویز نسخه الکترونیکی برای یکی از خبرنگاران

پس از بازدید از بیمارستان شهدای کارگر، نشست مشترک هیات رسانه ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و مسئولان بیمه ای و درمانی برای بررسی پیشرفت سیستم نسخه الکترونیکی در استان یزد برگزار شد چون استان یزد به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده بود.
هنگام رونمایی از سیستم نسخه الکترونیکی به صورت آزمایشی، می بایست حتما اطلاعات یک نفر از افراد حاضر در نشست داده می شد تا می توانستند از این سیستم رونمایی کنند که دکتر نوربخش گفت یکی از خبرنگاران اطلاعاتش را بدهد تا ما بتوانیم وی را ویزیت کرده و دارو برایش تجویز کنیم.
در این میان پس از دادن اطلاعات که اصل آن داشتن کد ملی از سوی یکی از خبرنگاران، برای وی به صورت نمایشی دارو تجویز شد، در قالب این طرح پس از تجویز دارو آن فرد می تواند به هر یک از داروخانه های سطح کشور برای دریافت داروی خود اقدام کند و در این زمینه فقط باید کارت ملی خودش را به همراه داشته باشد.

با اجرای سیستم نسخه الکترونیکی که به صورت آزمایشی برای بیماران خاص در استان یزد آغاز شده است، دیگر نیازی به داشتن دفترچه درمانی تامین اجتماعی وجود ندارد اما تا زمانی که زیرساخت های لازم آن از جمله مشکل اینترنتی آن حل نشود به طور کامل در کشور اجرا نمی شود.
در راستای اجرای این طرح قرار است سیستم نسخه نویسی به صورت الکترونیکی اجرا شود که در مرحله اول، بیماران خاص از نسخه الکترونیکی در استان یزد به صورت پایلوت بهره مند می شوند؛ همچنین در راستای اجرای این طرح علاوه بر اینکه دفترچه حذف می شود کنترل هزینه ها برای سازمان تامین اجتماعی نیز امکان پذیر می شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در آیین رونمایی از سیستم نسخه الکترونیکی گفت: نسخه الکترونیکی ویژه بیماران خاص در استان یزد به صورت پایلوت آغاز شده است؛ اما تا رفع مشکلات اصلی این سیستم از دفترچه های بیمه درمانی نیز برای این افراد استفاده می شود.

نوربخش، افزود: از ماه ها قبل نیز تلاش کرده ایم ، یک سیستم، جایگزین دفترچه تامین اجتماعی شود اما مشکل جدی در کشور ما این است که زیرساخت های فناوری اطلاعات اجازه ارایه خدمات درمانی به بیماران بدون قطع اینترنت را نمی دهد؛ چرا که در حوزه درمان حتی پنج دقیقه قطعی اینترنت قابل پذیرش نیست.
به گفته مدیرعامل تامین اجتماعی، این سازمان نیاز به یک سیستم آفلاین و آنلاین دارد که برای این موضوع اقداماتی در حال انجام است.

نوربخش ادامه داد: بر اساس این سیستم جدید با توجه به این که اطلاعات تمام 40 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی را داریم، فقط با دادن کد ملی توسط بیمار می توان نسخه الکترونیکی برای آنان تجویز کرد و پزشک، زمانی که در سیستم نسخه را تجویز می کند بیمار می تواند در هر جایی داروهای مورد نظر خودش را دریافت کند.

نوربخش، خاطرنشان کرد: اجرای نسخه الکترونیکی در دو نوبت در سال های گذشته انجام شد؛ اما موفقیت آمیز نبود و حتی برای اجرای این طرح در کشور هزینه هایی شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار شنبه 16 آبان 1394 ، کد مطلب : 81827966 (4971913) : www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین