پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
سفیر کشورمان در ترکیه گفت: سازمان دی هشت علاوه بر بر نقش اقتصادی می‌تواند موتور محرک و منشاء تامین صلح، امنیت و رفاه منطقه و کشورهای عضو هم باشد.

شعارسال: محمدابراهیم طاهریان‌فرد، سفیر کشورمان در آنکارا با سیدعلی موسوی، دبیرکل ایرانی دی 8 (گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه) در استانبول دیدار کرد.

در این دیدار سیدعلی موسوی با اشاره به جایگاه و نقش با اهمیت این سازمان در توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و خصوصا توسعه مبادلات و همکاری میان بخش خصوصی کشور های عضو در تجارت درون سازمانی دی ٨ گفت: این سازمان اهداف بزرگی دارد که از جمله رسیدن به حجم مبادلات 500 میلیارد دلاری تجارت دورن منطقه‌یی یکی از اهداف مهم به شمار می‌رود.

او ادامه داد: رهبران دی 8 مصمم هستند با ارتقای سطح مبادلاتی تجاری درون منطقه‌ای، هم‌گرایی بیش‌تر بین کشورهای عضو را محقق کنند.

در این دیدار محمدابراهیم طاهریان‌فرد، سفیر ایران در آنکارا نیز با تشکر از پیگیری‌ها و اقدامات سازنده دبیرکل دی هشت با اشاره به جمعیت بیش از یک میلیاری کشورهای عضو و مجموعه امکانات این سازمان گفت: این سازمان یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی منطقه ماست که می‌تواند با استفاده و بسیج مجموعه ظرفیت‌ها و امکانات درون‌زا و نیز از طریق هم‌افزایی و همکاری جمعی اقدامات بزرگی را برای توسعه پایدار منطقه، کشورهای عضو و در نتیجه رفاه و آسایش ساکنان آن را فراهم کند.

او با بیان این که سازمان دی هشت علاوه بر نقش اقتصادی خود در شرایط کنونی می‌تواند موتور محرک و منشاء تامین صلح، امنیت و رفاه منطقه و کشورهای عضو هم باشد، افزود: امیدواریم با پیگیری‌های مستمر و سازنده دبیرکل دی هشت جایگاه این سازمان در حد انتظار و به شکل قابل قبول ارتقا یافته و مجموعه اعضاء به ویژه دو کشور ایران و ترکیه و سایر کشورهای عضو هر یک به سهم خود برای توسعه مشارکت سازنده در این مجموعه تشویق و فعال شودند.

وی گفت:گروه دی 8 (D-8 or Developing Eight) متشکل از 8 کشور مسلمان در حال توسعه است که به منظور ایجاد روابط مستحکم اقتصادی بین کشورهای در حال توسعه اسلامی و تقویت نفوذ این کشورها در بازارهای جهانی تشکیل شده است. پایه گذار گروه D8 نجم‌الدین اربکان، نخست وزیر فقید و اسلام‌گرای ترکیه بود که با سفر به 8 کشور عضو در تیرماه سال 1375 زمینه تأسیس این گروه را فراهم کرد. نخستین اجلاس سران دی 8، در شهر استانبول در خرداد ماه 1376 برگزار شد. هشت کشور اسلامی ایران، اندونزی، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه عضو دی 8 هستند. دبیرخانه دائمی این سازمان در استانبول قرار دارد و سید علی محمد موسوی از جمهوری اسلامی ایران مدت سه سال است که دبیرکلی دوره ای این سازمان را برعهده دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 7شهریور1395، کدخبر: 95060104622: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین