پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۶۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
پسته همانند فرش از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران بوده است، اما این روز‌ها درست مثل فرش حال و روز خوبی ندارد. کاهش صادرات پسته نگران‌کننده است، چون مستقیماً روی وضعیت معیشتی کشاورزان تاثیر می‌گذارد. گفته می‌شود که حدود سه‌چهارم پسته تولیدی سال گذشته هنوز در انبار‌ها مانده است.
شعارسال:رئیس اتحادیه پسته کرمان: می‌گویند کرمان باید به سمت صنعتی شدن حرکت کند. ۵۰ درصد ظرفیت تولید پسته در استان کاهش یافته و ممکن است به سرنوشت پسته دچار شود.
 
وضعیت تولید پسته در کشور چگونه است؟ آیا بارش‌های خوبی که در چند سال اخیر داشته‌ایم به افزایش تولید منجر شده است؟ و از همه مهم‌تر مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی کشاورزان چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالات با رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پسته کرمان به گفتگو نشستیم.

پسته همانند فرش از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران بوده است اما این روزها درست مثل فرش حال و روز خوبی ندارد. کاهش صادرات پسته نگران‌کننده است چون مستقیماً روی وضعیت معیشتی کشاورزان تاثیر می‌گذارد. گفته می‌شود که حدود سه‌چهارم پسته تولیدی سال گذشته هنوز در انبارها مانده است.
 
خشکسالی و افزایش هزینه تولید
 
شهرام مظهری، رئیس اتحادیه پسته کرمان در ارتباط با کم و کیفت وضعیت تولید پسته اظهار داشت: «خشکسالی‌های اخیر کشت پسته در کرمان را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. از طرف دیگر هزینه بسیاری از موارد افزایش یافته است. در این شرایط شاهد افزایش هزینه‌های مربوط به دستمزد کارگر، سم، کود و اقلام دیگر هستیم و رغبتی برای تولید باقی نمانده است. تعداد زیادی از تولیدکنندگان، باغات را رها کرده‌اند. بعضی از باغدارانی هم که استطاعت مالی دارند به واسطه خشکسالی، مثل سابق به باغات خود رسیدگی نمی‌کنند. به‌این‌ترتیب تولیدکنندگانی مثل من نمی‌توانند از عهده ۵۰ درصد مخارج باغ خود برآیند.».
 
خشکسالی ۱۵ ساله
 
در چند سال اخیر مقدار بارش‌ها مناسب بوده است، در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که چرا باغات پسته کرمان از خشکسالی رنج می‌برند؟ رئیس اتحادیه پسته کرمان در پاسخ این سوال اظهار داشت: «باید توجه داشت که خشکسالی کرمانی نتیجه کمبود بارش در حدود ۱۵ سال گذشته است. به اعتقاد کارشناسان و متخصصان یک یا دو سال بارش خوب، کافی نیست؛ به چند سال بارش مستمر نیاز است تا خشکسالی‌ ۱۵ ساله جبران شود. از طرف دیگر حفر چاه‌های غیرمجاز باعث تخلیه آب‌های زیرزمینی شده است. سطح آب پایین رفته است. البته وضعیت همه شهرها و مناطق مثل هم نیست، شهرهایی مثل سیرجان وضعیت بهتری دارند اما وضعیت ذخیره آب در شهرهایی مثل رفسنجان و کویرات، بحرانی‌تر است. با خشک شدن چاه‌ها، بسیاری از خانوارها باغ خود را رها کرده‌اند».
 
گفتند کرمان باید صنعتی شود
 
به نظر می‌رسد که در روند سیاست‌گذاری استان کرمان، بخش کشاورزی قربانی صنعت می‌شود. وضعیت کشاورزی در کرمان خوب نبوده و در آینده هم چشم‌انداز خوبی برای آن قابل‌تصور نیست. رئیس اتحادیه پسته کرمان ضمن بیان این مطلب افزود: «۷ سال قبل در خصوص تامین آب کشاورزان، وعده‌هایی داده شد. قرار بوده پساب بعد از تصفیه در اختیار کشاورزان قرار گیرد. مدتی بعد گفته شد که اختصاص آب به کشاورزان باعث ایجاد حقابه می‌شود و کشاورزی استان هم آن‌قدر ارزشمند نیست که آب صرف آن شود. به‌این‌ترتیب آب به صنعت اختصاص یافت. در حال حاضر آبی که قرار بود به کشاورزان داده شود با صرف هزینه‌های بسیار به زرند می‌رود تا در کارخانه فولاد استفاده شود. گفته شد که کشاورزی استان، ارزش سرمایه‌گذاری ندارد و باید به سمت صنعتی شدن حرکت کرد. قبلاً فرش کرمان نابود شد و اکنون پسته استان هم تا ۵۰ درصد از میان رفته است».
 
کشاورزی نقشی در قیمت‌‌گذاری ندارد
 
شهرام مظهری در ادامه افزود: «قیمت پسته یکی از مشکلات همیشگی تولیدکنندگان و کشاورزان بوده است. کشاورز نقشی در قیمت‌گذاری ندارد. چند دلال، قیمت پسته کرمان را مشخص می‌کنند. پسته خریداری‌شده از باغدار به چند برابر قیمت، روانه بازار می‌شود. وضعیت مالکان خرده‌پا به مراتب بدتر است. آنها بخشی از محصول خود را در ابتدای فصل پیش‌فروش می‌کنند. پسته صادراتی است و خریدار دارد اما سود اصلی نصیب دلال می‌شود».
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری گسترش نیوز  ،تاریخ انتشار: 1 اردیبهشت 1399،کدخبر: 94593 ،www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین