پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۱۷۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
حالا مشخص مى‌شود که نامه معاون رئیس‌جمهور به ستاد تحریم و دعوت از شستا براى ورود به این تنگنا، رمز عبور موقت تاج از این بحران بود. هرچند قرارداد شگفت‌انگیز با ویلموتس آنقدر حاشیه‌ساز و پردردسر بود که بعد از شستا کارى از صدتا و هزارتا هم براى نجات رئیس فدراسیون برنمى‌آمد و در نهایت منجر به استعفا به‌بهانه آن عارضه عجیب قلبى شد.

شعار سال:هجدهم اردیبهشت‌ماه ١٣٩٥، روزى که مهدى تاج با چهره‌اى خندان در کنار همراهانش مقابل دوربین‌ها ژست پیروزى مى‌گرفت، کمتر کسى عاقبت تلخ فدراسیون فوتبال در اردیبهشت ٩٩ را تصور مى‌کرد. در همان روز حرف و حدیث‌هایى پیرامون دخالت یا حمایت‌هاى برخى شخصیت‌هاى سیاسى از نامزد پیروز انتخابات فوتبال مطرح بود. رسیدن به‌نام اسحاق جهانگیرى درجمع حامیان مهدى تاج چندان عجیب و غیرمنتظره به‌نظر نمى‌رسید هرچند دوطرف درطول این چهارسال هرگز وجود چنین ارتباطى را تایید نکردند.

بازگشت به تاریخچه آشنایى مدیران سیاسى و صنعتى استان اصفهان در دهه 70 مى‌تواند از این ارتباط کهنه رمزگشایى کند. اسحاق جهانگیرى، استاندار اصفهان در نیمه نخست دهه 70 و پس از آن وزیر معادن و فلزات در تعامل و همکارى مستمر با على‌اکبر ترکان، محمود اسلامیان و البته مهدى تاج؛ مربعى که به‌واسطه یک آشنایى قدیمى سال‌ها بعد به‌شکلى در سرنوشت فوتبال کشور تاثیرگذار بودند.

فدراسیون فوتبال در این دوره چهارساله تا حدی از ارتباطات سیاسى کهنه منتفع شد و آخرین مصداق آن کمک قابل‌توجه دولت در پرداخت مبلغ قرارداد سرمربى ناکام تیم‌ملى بود آن‌هم در زمانى که وزارت ورزش رابطه حسنه‌اى با فدراسیون فوتبال نداشت اما آشنایى قدیمى براى پرداخت بدهى دومیلیون دلارى به‌کار آمد.

در روزهایى که فدراسیون فوتبال امیدى به تامین منابع براى پرداخت این مبلغ را نداشت، شرکت سرمایه‌گذارى تامین اجتماعى «شستا» که ریاست هیات‌مدیره آن برعهده على‌اکبر ترکان است وارد میدان شد و تاوان یکى از تلخ‌ترین قراردادهاى تاریخ فوتبال ایران را داد؛ تاوانى که البته به‌عنوان وام پرداخت شده و قرار است مرجوع شود و موعد بازپرداخت پول هم گذشته است.

تا اینجاى کار با وجود اعتراضاتى که به این حمایت عجیب ازسوى مجلس و حتى ذی‌نفعان و برخى کارکنان تامین اجتماعى وجود داشت، ردپایى از معاون رئیس‌جمهور و حامى قدیمى تاج دیده نمى‌شد.

روز گذشته اما مصاحبه‌هاى همیشه حاشیه‌ساز صادق درودگر بازهم نکات تازه‌اى به‌همراه داشت. رئیس سازمان اقتصادى فدراسیون فوتبال درخصوص بازپس‌دادن وام شستا گفت: «آقای جهانگیری یک نامه به ستاد تحریم نوشتند و قرار است همان اجرا شود. شرکت شستا 68 شرکت دارد که با شروع مسابقات در زمینه تبلیغاتی به نفع‌شان می‌شود.»

حالا مشخص مى‌شود که نامه معاون رئیس‌جمهور به ستاد تحریم و دعوت از شستا براى ورود به این تنگنا، رمز عبور موقت تاج از این بحران بود. هرچند قرارداد شگفت‌انگیز با ویلموتس آنقدر حاشیه‌ساز و پردردسر بود که بعد از شستا کارى از صدتا و هزارتا هم براى نجات رئیس فدراسیون برنمى‌آمد و در نهایت منجر به استعفا به‌بهانه آن عارضه عجیب قلبى شد. تاج از کشور خارج شده و کسی نمی‌داند چه زمانی قرار است بازگردد، می‌گویند هنوز تسویه هم نکرده و خودروی مربوط به رئیس فدراسیون را هم پس نداده است. ویلموتس هم با دو باخت به عراق و بحرین و قرار دادن ایران در موقعیت حذف از مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی با دریافت مبلغی قابل‌توجه از ایران رفته و درخواست غرامت سنگین هم کرده است. جهانگیری هم در آخرین صحبتش گفته است: «مدیری که بداند در زیرمجموعه‌اش فساد اتفاق افتاده و برخورد نکند در خوش‌بینانه‌ترین حالت بی‌عرضه و در بدبینانه‌ترین حالت خود همراه با فساد است.»

شعار سال، با اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ 1 اردیبهشت 1399، کد خبر:39765،www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین