پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۷۴۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
«مدارس مگر اجازه دارند برای کلاس‌های آنلاین خود شهریه دریافت کنند؟ چرا مدیران مدارس شهریه فوق برنامه‌ها را به‌جای آموزش آنلاین با خانواده‌ها حساب می‌کنند؟

شعار سال: مگر بچه‌های ما چند ماه مدرسه رفتند که حالا مجبوریم همه شهریه را کامل پرداخت کنیم؟ ما شهریه را برای آموزش حضوری دانش‌آموزان پرداخت کرده‌ایم چرا تفاوتی بین آموزش مجازی و آموزش آنلاین درنظر نمی‌گیرند؟ چرا توجهی به شرایط مالی خانواده‌ها نمی‌شود؟ مگر مدیران این اجازه را دارند که از حالا برای سال تحصیلی آینده از خانواده‌ها چک دریافت کنند؟ چند هفته‌ای به خاطرآلودگی هوا مدرسه‌ها را تعطیل کردند و بعدش هم که کرونا آمد، چرا مسئولان در زمینه شهریه‌های نجومی مدارس غیردولتی تصمیم نمی‌گیرند؟ این‌ها بخشی از سؤالات والدینی است که دانش‌آموزانشان در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند.

خواسته اصلی والدین دانش‌آموزان این است که مدارس نصف شهریه‌ای را که برای کلاس‌های حضوری دریافت کرده‌اند برگرداند یا این پول برای سال تحصیلی آینده فرزندانشان ذخیره شود. این درخواست خانواده‌ها در حالی مطرح می‌شود که از نظر آن‌ها امسال دانش‌آموزان سال تحصیلی متفاوت‌تری را پشت سر گذاشته‌اند و مدارس تعطیلات زیادی را از آلودگی هوا تا بحث کرونا تجربه کرده‌اند. خانواده دانش‌آموزانی که شهریه پرداخت می‌کنند معتقدند امسال، مدارس غیرانتفاعی آموزش خاصی نداشتند و بیشتر بار تحصیلی دانش‌آموزان بر دوش خانواده‌ها بوده است.

علی طاهری پدر یکی از دانش‌آموزان در این باره می‌گوید: دخترم امسال کلاس یازدهم ریاضی است حدود ١٨میلیون تومان شهریه پرداخت کردم و برای فوق برنامه هم ٢میلیون و٥٠٠ هزار تومان دادم. زمان ثبت‌نام قرار بود در عید مدرسه بابت کنکور کلاس‌های فوق‌برنامه برگزار کند که به‌خاطر تعطیلی ناشی از کرونا این کلاس‌ها برگزار نشد، البته قبل از عید هم برای سال تحصیلی آینده از ما ٢٣ میلیون تومان چک گرفتند مگر چه آموزشی ارائه دادند، اصلاً ما این پول را برای آموزش حضوری پرداخت کردیم، به مدرسه مراجعه کردم گفتند ما آموزش مجازی داشتیم. فوق‌برنامه‌ها را هم در آنلاین ارائه کردیم. مدرسه پولی را که بابت فوق‌برنامه گرفت به ما عودت نداد.

مدیران مدارس غیرانتفاعی هم در این باره می‌گویند: مثل روز‌هایی که دانش‌آموز سر کلاس درس بوده کلاس‌های آنلاین هم برگزارشده است، آن‌ها کیفیت کلاس‌های مجازی را همچون آموزش‌های حضوری می‌دانند. اما خانواده‌ها از آموزش مجازی مدارس هم رضایت لازم را ندارند و می‌خواهند بخشی از هزینه‌ها برگشت داده شود. مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: مدارس حق گرفتن شهریه بابت آموزش‌های آنلاین خود را ندارند و اگر مدرسه‌ای تحت این عنوان از خانواده هزینه‌ای دریافت کرده است با این مدرسه برخورد می‌شود. با این حال کار آموزش در مدارس غیردولتی تعطیل نشده است و مدارس موظفند که از طریق شبکه شاد آموزش‌های لازم را انجام دهند.

مدارس هزینه فوق‌برنامه‌ها را برگردانند

شهریه مدارس غیردولتی در دو بخش گرفته می‌شود؛ شهریه ثابت، شهریه فوق‌برنامه درسی. شهریه ثابت شامل خدمات آموزشی دربازه زمانی ۷و نیم صبح تا ۱۲ و نیم ظهر است و شهریه فعالیت‌های فوق‌برنامه آموزشی از ١٢/٣٠ تا ساعت ۲ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر است. این شهریه‌ها متناسب با برنامه‌هایی است که از سوی مدرسه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و هزینه آن هم مدرسه به مدرسه فرق دارد. اما میانگین این فوق‌برنامه‌ها معمولاً بین یک میلیون و ٥٠٠ تا دو میلیون و ٥٠٠ هزار تومان است. فوق‌برنامه‌ها معمولاً شامل ربوکاپ، المپیاد، استخر، اردو، موسیقی خاص، آموزش زبانی غیر از انگلیسی، ورزش‌های خاص و کلاس‌های کنکور است. زینی‌وند درباره بازگشت شهریه‌های فوق‌برنامه می‌گوید: شهریه‌های غیرآموزشی مانند غذا، سرویس، ورزش، اردو، کلاس المپیاد یا کنکور باید به خانواده‌ها برگردانده شود. این موضوع در سازمان مدارس غیرانتفاعی مصوب شده است و بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم بسیاری از مدارس شهریه فوق‌برنامه‌ها را یا برگردانده‌اند یا برای سال تحصیلی آینده ذخیره کرده‌اند. در نظر بگیرید بسیاری از مدارس غیردولتی قسطی شهریه را دریافت می‌کنند و ما هم از مدارس خواستیم با توجه به شرایط مالی خانواده‌ها شهریه فوق‌برنامه‌ها را برگردانند.

شکایت خانواده‌ها بررسی می‌شود

مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش هم از مردم می‌خواهد تخلف مدارس غیردولتی و البته دولتی را گزارش کنند. زهرا مظفر در این باره می‌گوید: مدارس بابت آموزش مجازی که ارائه داده‌اند حق دریافت شهریه را ندارند، اگر مدرسه‌ای این موارد را از خانواده‌ها طلب کرده است والدین می‌توانند به سایت وزارت آموزش و پرورش مراجعه کنند و در بخش شکایت مردمی مشکلات خود را مطرح کنند. روند رسیدگی به شکایات ثبت شده تا ٧ روز بررسی می‌شود. به اولیا اطمینان می‌دهیم که شکایت‌ها رسیدگی می‌شود.

او در پاسخ به اینکه اغلب خانواده‌ها تصور می‌کنند شکایت کردن از مدارس غیردولتی بیهوده است و تأثیری در عملکرد مدارس متخلف غیردولتی ندارد، می‌گوید: ما موضوع شهریه‌های مدارس را در طول سال بررسی می‌کنیم، البته خود سازمان مدارس غیردولتی دارای شورای نظارتی در منطقه، استان و ستاد است و تخلفات دریافتی را به آن‌ها ارجاع می‌دهیم تا موارد در شورای نظارت بررسی شود. این‌گونه نیست که تخلفات این مدارس نادیده گرفته شود. مظفر تأکید می‌کند: موضوع بازگشت شهریه را با مدیران غیردولتی مطرح کردیم، بر این اساس هزینه سرویس مدارس و غذا باید برگردانده شود و اگر مدرسه‌ای دولتی و غیردولتی پولی بابت خدماتی خاص از خانواده‌ها گرفته است و آن خدمت را ارائه نکرده مدیرمدرسه موظف است که این هزینه را به خانواده‌ها برگرداند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار 18 اردیبهشت    99، کد خبر:    1061738، www.pana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین