پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۷۵۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
شبکه آموزش شاد، سامانه جامعی برای آموزش کلیه مقاطع در وزارت آموزش و پرورش است که در زمان کرونا، کلاسهای مجازی دانش آموزان در آن برگزار شد.نکته اینجاست استفاده از این شبکه به حدی رونق گرفت و نتایج آن مورد تایید مسئولان و کارشناسان آموزشی بود که در نهایت، تصمیم بر این گرفته شده است از شبکه شاد به صورت دائمی در کنار آموزش فیزیکی برای افزایش سطح کیفیت آموزش دانش آموزان استفاده شود.

شعار سال:شبکه شاد با وجود اشکالاتی که در ابتدای راه داشت، حالا تبدیل به سامانه ای قابل اتکا برای آموزش مجازی در کشور شده است، به شکلی که احتمال می رود پس از بحران کرونا هم از این شبکه برای آموزش دانش آموزان دست کم برای آموزشهای زبان خارجی استفاده شود و حضور فیزیکی بچه ها در مدرسه کمتر از گذشته باشد.


شبکه آموزش شاد، سامانه جامعی برای آموزش کلیه مقاطع در وزارت آموزش و پرورش است که در زمان کرونا، کلاسهای مجازی دانش آموزان در آن برگزار شد.
نکته اینجاست استفاده از این شبکه به حدی رونق گرفت و نتایج آن مورد تایید مسئولان و کارشناسان آموزشی بود که در نهایت، تصمیم بر این گرفته شده است از شبکه شاد به صورت دائمی در کنار آموزش فیزیکی برای افزایش سطح کیفیت آموزش دانش آموزان استفاده شود.
دکتر روحانی، رئیس جمهور کشورمان اخیرا درباره دستاوردهای این شبکه اعلام کرد آموزش مجازی به عنوان یک کار بزرگ در دوره قرنطینه خانگی مورد توجه قرار گرفت.


احتمال تداوم آموزش غیرحضوری با شاد
ظاهرا دستاوردهای شبکه شاد باعث شده مسئولان ارشد کشور به این نتیجه برسند کیفیت آموزش مجازی در منزل آنقدر قابل قبول است که بخشی از دوره آموزشی کل دانش آموزان را بتوان به شبکه شاد محول کرد.
رئیس جمهوری درباره احتمال تداوم آموزش مجازی با این شبکه اعلام کرد: سامانه شاد که الان وجود دارد امیدوارم که کارش مورد توجه قرار گیرد و به مسئولان فضای مجازی و مرکز فتا دستور دادیم که هم امنیت این شبکه تامین و هم نواقص آن برطرف شود. ضمن اینکه باید معلمان هم بگویند که کار این شبکه چطور بوده است.
به گفته رئیس جمهور ممکن است به این نتیجه برسیم که سه روز در هفته یا یک روز در هفته بیشتر لازم نیست که دانش آموزان به مدرسه بروند. البته برای قضاوت در این زمینه زود است اما باید به این موضوع توجه داشته باشیم.
وی افزود: اصلا وقتی که مدارس هم باز شود باز ما به داشتن این سامانه نیازمند هستیم و ممکن است از آن برای پیام هایی که آموزش و پرورش می خواهد ارائه دهد استفاده شود. پس به غیر از حفظ این سامانه و اصلاح و تکمیل آن ممکن است روزی به این نتیجه برسیم که بخشی از تحصیل را می‏توان به این شکل ادامه داد و این در تغییر شکل کار آموزش ما تاثیر می‌گذارد. روحانی گفت: به نظر می‌رسد یک زبان خارجی و یادگیری آن بسیار لازم است و شاید در دوره دبستان آغاز آموزش آن بهتر است که حالا الان در راهنمایی انجام می‌شود که باید در زمینه بهتر بودن زمان آغاز آموزش آن متخصصان صحبت کنند.
رئیس جمهوری گفت: باید اینطور باشد که وقتی کسی دوران آموزش را در مدارس تمام می‌کند بتواند به یک یا دو زبان دیگر به راحتی و در حد رفع نیازها صحبت کند. همچنین داشتن یک تخصص در پایان این دوره و فراگیری زبان مجازی هم بسیار لازم است.
اهمیت این شبکه به حدی است که ربیعی، سخنگوی دولت از آن به عنوان یک دستاوردی ملی یاد کرد و در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: اجرای این طرح آموزشی یک دستاورد در سطح ملی به شمار می رود و همه دانش آموزان در تمامی مقاطع می توانند در تمام طول سال تحصیلی از آن استفاده کنند.
جالب اینجاست منتقدان دولت هم قانع شده اند استفاده از شبکه شاد، فرصت تازه ای در مقابل دستگاه آموزشی کشور قرار داده است.
آنها می‏گویند موفقیت یک روزه به دست نمی‌آید. برنامه شاد هم در ابتدای راه است. شاید چند صباحی باید برای آن صبر کرد تا به نتیجه مطلوب برسد. برخی برای برنامه‌های و جنس‌های خارجی صبر می‌کنند و تمام اشتباهات آن‌ها را می‌پذیرند، اما وقتی نوبت به داخلی‌ها می‌رسد، مثل کسانی که شش ماه به دنیا آمده‌اند، نتیجه‏ گیری کرده و حکم صادر می‌کنند.
منتقدانی که حالا تبدیل به موافقان شاد شده ‏اند، معتقدند: امروز تمام برنامه سازان بزرگ دنیا بعد از طراحی یک برنامه و یا اپلیکیشن از مخاطبان خود می‌خواهند که اشکالات و باگ‌های کار را به آن‌ها بگویند و بعد از آپدیت‌های مختلف، سرانجام نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.
به گفته آنها امروز ۱۰ میلیون دانش ‏آموز و یک میلیون معلم در حال استفاده از برنامه شاد هستند. برنامه‌ای که به بخشی از جامعه دانش ‏آموزی کشور کمک کرده است که در عصر کرونا از درس عقب نمانند و مسیر تحصیل خود را ادامه دهند.
همانطور که رییس جمهور روحانی گفت این برنامه می‌تواند دوران پسا کرونا هم مورد استفاده قرار بگیرد و به سیستم آموزشی کشور کمک کند.
اینطور است که بتوان نتیجه گرفت شبکه شاد می‌تواند تبدیل به یک شبکه اجتماعی امن برای دانش ‏آموزان کشور شود. آن‌ها به راحتی بدون می‌توانند در فضای امن شاد حضور داشته باشند و فضای اینترنت استفاده کنند و خانواده‌ها هم نگران برنامه‌ها و گروه‌های غیراخلاقی نباشند.


افزایش کاربردهای شاد
وزیر آموزش و پرورش هم در برنامه تلویزیونی درباره نحوه بارم بندی نمرات آخر ترم دانش آموزان و تاثیر حضور آنها در شبکه شاد توضیح داد و گفت: در سامانه ‏شاد‏ حضور غیاب دانش‏ آموزان و آزمون غیر حضوری تعبیه شده و ارزیابی دوره ابتدایی توصیفی است.
حاجی میرزایی پیش از این درباره شبکه شاد گفته بود: طبق مصوبه شورای عالی از سال۱۳۹۰ باید آموزش و پرورش به سمت راه اندازی شبکه‌ای برای آموزش در بستر فضای مجازی می‌رفت ولی فرصت کار در این زمینه فراهم نشده بود و امروز با توجه به شرایط اضطرار کشور باید سامانه‌ای راه اندازی می‌شد که این تعامل دوسویه را پشتیبانی کند. بنابراین تصمیم به راه اندازی برنامه اختصاصی آموزش و پرورش با نام سامانه شاد گرفتیم و با علم به این موضوع که هم اکنون این سامانه با مشکلات و مسائلی روبه‏رو است که باید برطرف شود خوشبختانه شاهد استقبال خوب معلمان و دانش آموزان از آن هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون نفر از دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده‌اند که بیش از ۷ میلیون روزانه فعال هستند و در سامانه شاد فعالیت می‌کنند.


حقی از دانش آموزان محروم ضایع نمی شود
یکی از نگرانی های همیشگی در استفاده از این شبکه، عدم دسترسی برخی دانش آموزان محروم به اینترنت و گوشی هوشمند بود. همچنین نمره بندی فعالیت دانش‏آموزان در شبکه شاد یکی دیگر از مسائلی بود که مسئولان آموزش و پرورش درباره آن توضیح دادند. به گفته آنها در امتحانات نهایی ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی که در دوران باز بودن مدارس تدریس شد برای همه دانش‌آموزان مبنا بوده و ۱۶ نمره دارد؛ ۴ نمره هم مربوط به بخش دوم محتوای کتاب‌های درسی است که در اینجا دو نوع سوال طراحی می‌شود؛ ۴ نمره از ۲۰ درصد آموزش‌های غیرحضوری و ۴ نمره هم از ۸۰ درصد قبلی تا دانش‌آموزانی که در آموزش غیرحضوری مشارکت داشتند درصورت تسلط به به سوالات ۲۰ درصد پایانی کتاب‌های درسی پاسخ دهند.
در‏این‏باره رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر دانش‌آموزی که تعداد آنها کم است، به هیچ یک از شیوه‌های آموزش مجازی دسترسی نداشت برای اینکه حقی از او تضییع نشود، ۴ نمره سوال هم از ۸۰ درصد محتوا طرح شده است تا بتوانند آنها را انتخاب کرده و پاسخ دهند.


رایگان شدن اینترنت دانش ‏آموزی
طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، استفاده از شبکه شاد و اینترنت در تمامی کشور برای دانش ‏آموزان رایگان اعلام شده است. در این راستا، یکی از مدیران IT وزارت آموزش و پرورش توضیح داد که رایگان شدن هزینه اینترنت برای استفاده دانش‌آموزان از نرم افزار شاد مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود.
‏مهدی شرفی‏ سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش درباره مشکلات پیش آمده برای دانش‌آموزان و معلمان در اپلیکیشن شاد گفت: یک نسخه آپدیت شده از نرم‌افزار شاد ارائه خواهد شد که با آپدیت کردن نسخه قبلی ایراداتی که از پیش وجود داشته تا حدی برطرف می‌شود.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که برخی از خانواده‌ها توان خرید بسته‌های اینترنتی را ندارند و عملا بخشی از دانش‌آموزان نمی‌توانند از نرم‌افزار شاد استفاده کنند، سرانجام رایگان شدن اینترنت اپلیکیشین شاد به کجا رسید؟ گفت: ما همچنان پیگیر رایگان شدن اینترنت هستیم. وزیر آموزش و پرورش نیز برای این کار به رییس جمهوری و به آقای آذری جهرمی نامه ارسال کردند و امیدواریم این کار هم انجام شود. ما با جدیت پیگیر رایگان شدن اینترنت دانش آموزی هستیم تا سریعتر کار انجام شود. رایگان شدن هزینه اینترنت جهت استفاده از نرم افزار شاد هم مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد و باید انجام شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار،تاریخ انتشار:22اردیبهشت1399،کد خبر:156130،www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین