پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۴۷۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
رییس انجمن آبخیزداری ضمن بیان اینکه ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌تواند به توانمندی‌های پژوهشکده در جهت انجام وظایف خود آسیب بزند، گفت: اگر هدف از چنین اقدامی فقط حذف چندین پست اجرایی و مدیریتی باشد، باید گفت هزینه تمام این‌ها در قبال چندصد تن خاکی که سالانه در کشور ما از دست می‌رود بسیار ناچیز است.
شعارسال: رییس انجمن آبخیزداری ضمن بیان اینکه ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌تواند به توانمندی‌های پژوهشکده در جهت انجام وظایف خود آسیب بزند، گفت: اگر هدف از چنین اقدامی فقط حذف چندین پست اجرایی و مدیریتی باشد، باید گفت هزینه تمام این‌ها در قبال چندصد تن خاکی که سالانه در کشور ما از دست می‌رود بسیار ناچیز است.
 
سیدحمیدرضا صادقی در پاسخ به این پرسش که ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع چه تبعاتی برای ادامه فعالیت پژوهشکده آبخیزداری خواهد داشت، اظهار کرد: در کشورهای در حال توسعه ساختار فیزیکی یک مجموعه، نقشی کلیدی در انجام رسالت‌های آن دارد. این موضوع سبب می‌شود که اگر این پژوهشکده به عنوان بخشی از یک مجموعه دیگر شناخته شود سهم خواهی آن کاهش پیدا کند و به تبع آن توانمندی‌های پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تحت تاثیر قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: گاهی اوقات اگر دو موسسه یا پژوهشکده در کنار یکدیگر قرار گیرند و به مجموعه بزرگتری مثل پژوهشگاه تبدیل شوند، بخش‌های مختلف آن در کنار یکدیگر رشد می‌کنند؛ اما ادغام پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری - که دارای سابقه طولانی و عملکرد خوب است - با موسسه تحقیقات جنگل‌ها نه تنها کمکی به رشد و تکامل این دو مجموعه نمی‌کند بلکه از نظر من می‌تواند به هر دو آسیب وارد کند.
 
رییس انجمن آبخیزداری در ادامه در پاسخ به این پرسش ایسنا که عملکرد پژوهشکده آبخیزداری طی چندین سال اخیر چه طور ارزیابی می‌شود، توضیح داد: اگر بخواهیم کارکرد یک مجموعه را قضاوت کنیم باید ببینیم که چه قدر از آن مجموعه از نظر اقتصادی، مالی و ... حمایت شده است و در مقابل آن چه چیزهایی به دست آورده‌ایم؟ زمانی‌که از پژوهشکده‌ها و موسسات مختلف در مقایسه با برخی دیگر از پیکره‌های دولتی به صورت محدود حمایت می‌شود چه طور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که اقدامات خارق‌العاده‌ای انجام دهند؟
 
این استاد مهندسی حفاظت خاک و آب گروه آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه سال گذشته با دستور مقام معظم رهبری، بیش از ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی توسعه به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص یافت، گفت: پرسش اصلی اینجا است که چه میزان از این مبلغ به پژوهش‌ها و مطالعات مرتبط اختصاص یافته است؟ اما با وجود این موارد عملکرد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری خوب بوده است. برای مثال می‌توان به تدوین «اطلس ملی سیل» و اطلس حوزه‌های آبخیز کشور و تعیین مناطق بحرانی توسط این پژوهشکده اشاره کرد.
 
صادقی با تاکید بر اینکه درحال حاضر حضور پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها و مجموعه‌هایی که متولی آموزش و پژوهش در کشور هستند از هر چیز دیگری ارزشمندتر است، مدعی شد: حدود یک ماه است که بخش عمده ای از پیکره تخصصی پژوهشی و حتی آموزشی و اجرایی آبخیزداری کشور درگیر موضوعات مرتبط با ادغام و مکاتبات و پویش‌های مختلف است. ما به جای آنکه انرژی خود را صرف چگونگی بهره‌برداری بهینه از منابع کنیم، با برخی تصمیمات نادرست به اتلاف وقت دچار می‌شویم.
 
رییس انجمن آبخیزداری با تاکید بر اینکه باید روشن شود که هدف ما از این ادغام چیست و در آینده قرار است که برای آبخیزداری و حفاظت خاک چه اقداماتی صورت گیرد، اظهار کرد: اگر هدف و سیاست ما فقط حذف چندین پست اجرایی و مدیریتی باشد که باید گفت هزینه های چند ساله تمام این‌ها در قبال چند میلیارد تن خاکی که سالانه در کشور ما از دست می‌رود بسیار ناچیز است. از این‌رو ما باید در طرز تفکر و مدیریت نیروهای انسانی خود تجدیدنظر کنیم.
 
به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه شورای عالی اداری قرار شده است که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان اداری و استخدامی کشور، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور ادغام شود و پژوهشکده ای به نام «موسسه تحقیقات جنگل، مراتع و آبخیزداری »شکل گیرد. این موضوع اعتراض تعداد زیادی از استادان این حوزه رو به دنبال داشته است. بیش از ۸۰ تن از فعالان و استادان حوزه حفاظت خاک و آبخیزداری در نامه‌ای به حسن روحانی - رییس جمهوری - مخالفت خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده‌اند. همچنین سید آهنگ کوثر - پدر آبخوان‌داری کشور - در نامه‌ای به کاظم خاوازی - وزیر جهاد کشاورزی-  ضمن اعلام مخالفت خود با حذف تنها پژوهشکده آبخیزداری کشور نوشته است که «بهتر است تصمیم‌ها به بهتر شدن دستاوردها بینجامد نه کمتر شدن ارزش‌ها. ما بر این باوریم که باید آبخوان‌داری در تمام عرصه‌های مستعد آن در سطح کشور گسترش یابد تا زمینه نجات سرزمین ما از بحران منابع آب زیرزمینی فراهم شود و این پژوهشکده به عنوان تنها نهاد تخصصی که خود را وقف مطالعه در این زمینه کرده است باید تقویت شود نه اینکه با یک تصمیم، تمام تلاش‌های پیشینیان بر باد داده شود.»
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری ایسنا   ،تاریخ انتشار: 17  اردیبهشت   1399،کدخبر:   99021712259، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
0
ادغام وزارت کشاورزی و جهاد سازندگی تصمیم بسیار نادرستی بود ولی ادغام موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع و آبخیزداری به نظر تحقیقات منابع طبیعی رو قوی تر میکنه . انشالا به زودی منابع طبیعی از زیر یوق وزارت کشاورزی رها بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین