پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۹۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
انجمن علمی سازگاری با خشکی و‌خشکسالی در نامه ای به خاوازی، وزیر جهادکشاورزی از ادغام تنها پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور انتقاد کرده و خواستار جلوگیری از این اتفاق شده است.

شعارسال:انجمن علمی سازگاری با خشکی و‌خشکسالی در نامه ای به خاوازی، وزیر جهادکشاورزی از ادغام تنها پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور انتقاد کرده و خواستار جلوگیری از این اتفاق شده است.
 
متن نامه به شرح زیر است:
 
جناب آقای کاظم خاوازی، وزیر محترم جهاد کشاورزی
 
با سلام،  احترام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مهمانی خدا، انتخاب شایسته ­ی جنابعالی به عنوان وزیر جهاد­کشاورزی  و رأی اعتماد بالای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در این انتخاب را تبریک عرض نموده و مزید توفیقات روز افزون شما را از درگاه خداوند منان خواستاریم. در این ابتدای راه فعالیت جنابعالی در هدایت بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور، مصوبه­ی شورای عالی اداری به شماره 30822 مورخه 01/02/1399 مبنی بر ادغام تنها پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و ادغام آن به­ عنوان یکی از زیر مجموعه ­های مؤسسه­ی تحقیقات جنگل­ها و مراتع،  موجب تأسف و دلسردی اعضای انجمن علمی سازگاری با خشکی و خشکسالی کشور شد.
 
با توجه به وقوع خشکسالی­ های پیاپی چند دهه اخیر و ضرورت ارائه راهکارهای مناسب در مقابله و سازگاری با بلایا و حفظ امنیت غذایی، مرکز تحقیقات کم آبی و خشکسالی در منابع طبیعی و کشاورزی تشکیل شد که در ذیل آن پایگاه مدیریت خشکسالی نیز پا به عرصه وجود نهاد. در طی یک مدت کوتاه، فعالیت­های در خور توجهی به­ وسیله محققین و کارشناسان این مجموعه انجام شد که نمونه آن تهیه نقشه­ های پایش خشکسالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در بازه­های زمانی کوتاه مدت و به صورت مداوم بوده است.
 
هنوز زمان زیادی نگذشته که مرکز تحقیقات خشکسالی و کم آبی با تشکیلات مرکز تحقیقات حفاظت خاک و آبخیزداری ادغام و پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با تصویب شورای گسترش وزارت علوم تشکیل شده است و چنانکه این ادغام جدید صورت گیرد عملا دو موسسه منحصر به فرد در بخش کشاورزی و منابع طبیعی که متناسب با شرایط کشور خدمات موثری داشتند تعطیل میشوند.
 
در­حالی که در مجموعه گسترده وزارت جهادکشاورزی موسسات متعدد و تکراری بسیاری به اعتبار برخی نیازهای گذشته تشکیل شده اند، انحلال این پژوهشکده که متکی به نیاز و شرایط عینی روز ایجاد شده و با حداقل هزینه دارای کارایی و اثرگذاری است و  در سطح ملی و استانی کمتر از دو درصد هزینه­ها و  نفرات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را سهم­بری میکند و اصولا خودگردان اداره میشود، و فعالیت­های آن به هیچ وجه به عنوان ساختار سازمانی موازی نبوده و در زمره معدود فعالیت­های مصوب صندوق توسعه­ ملی به اذن مقام­ معظم ­رهبری قرار گرفته است،  و ریاست محترم جمهور هم بحق  دستور داده­اند "اهتمام ویژه دولت در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری به منظور کاهش سیلاب، فرسایش خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی"  صورت گیرد، تضعیف آن با این اقدامات در سال آخر خدمت دولت  و با توجه به تکالیف قانون خاک(به عنوان تنها پژوهشکده حفاظت خاک در کشور) و  و تکالیف قانون بهره­وری کشاورزی و منابع طبیعی در مواد 11 و 27 (به عنوان تنها پژوهشکده در امور آبخیزداری و مدیریت و سازگاری با خشکسالی کشاورزی) و ظرفیت ملی و بین­المللی آن بنیاد واجد توجیه نیست. با حضور فردی دانشمند مانند جنابعالی در مسند وزارت جهادکشاورزی ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻮﻗﻒ مصوبه ﻣﺰﺑﻮر ﻣﻮرد درخواست اﺳﺖ ﺑﻠﻜﻪ زﻣﻴﻨﻪﺳﺎزی ارﺗﻘﺎی ﺳﺎﺧﺘﺎری این پژوهشکده مورد انتظار دوستداران شماست.
 
با احترام، فرود شریفی
 
رییس هیات مدیره انجمن


شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از شبکه اطلاع رسانی راه دانا ،تاریخ انتشار:  13 اردیبهشت   1399،کدخبر: 1605288 ،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
0
0
چند سطر در مورد نویسنده این نامه آقای جهانگیر پر همت که سالیان سال است که تحت عنوان آبخیزداری ردیف بودجه مستقلی برای خود و شرکت های وابستگان خود ایجاد کرده و از بعد انقلاب دارد از سفره انقلاب سواستفاده می کند بنویسم استاد مصنوعی که فکر می کند حوزه ، حوضه است همانطور که در نوشته اش آمده است.. حوضه فرسایش خاک ، یعنی حوزه به آن بزرگی را حوض می بیند. این آدم زمانی که رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی در دوره آقاي احمدی نژاد بود از همه تخلفات علمی و مالی دکتر بهزاد قره ياضی ( همان شخصی که به دروغ بیش از بیست سال بود می گفت گیاهان تراريخته داریم و خودش را به خاطر سواستفاده از ردیف بودجه ای بیوتکنولوژی متخصص تراریخته معرفی می کرد در حالی که دارای مدرک فوق دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس زراعت از گیلان و مدرس بود) چشم پوشی و به قوه قضاییه معرفی نکرد بخاطر اینکه خودش هم سواستفاده مالی داشت. اما در مورد تجمیع ردیف های بودجه هزینه ای و ریخت وپاش باید عرض کنم اساسا وزارت کشاورزی از نود سال پیش همواره به عنوان انگل بیچاره بخش کشاورزی عمل کرده است. هر چه ردیف بودجه ای با مدیریت این آقایان کمتر پول ملت امن تر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین