پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
علی رغم ممنوع اعلام شدن فعالیت پارکبان‌ها از سوی شهرداری و پلیس، باز هم شاهد فعالیت این افراد در سطح خیابان‌های پایتخت هستیم که این موضوع با صحبت‌های مسئولان امر در تضاد است و هیچکس هم نمی‌تواند جلوی فعالیت پارکبان‌ها را بگیرد.در این بین سوالی اذهان عمومی را درگیر خود کرده و آن اینکه آیا نهاد ذی نفعی از قِبَل فعالیت‌های پارکبان‌ها در سطح شهر سود می‌برند که از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمی‌شود یا اصل موضوع چیز دیگری است؟

شعار سال: در حالی که فعالیت پارکبانان از سوی پلیس و شهرداری تهران غیرقانونی اعلام شده است، همچنان شاهد فعالیت آن‌ها هستیم.

 با وجود اینکه فعالیت پارکبان‌ها از سوی پلیس غیر قانونی اعلام شده است، اما همچنان این افراد در حال انجام کار‌های غیر قانونی خود هستند.

این بار برای بررسی چندباره این موضوع به یکی از اماکن شلوغ تهران یعنی خیابان دربند در شمال پایتخت رفتم که حضور حداکثری پارکبان‌ها با لباس‌های شخصی و کادری پارکبانی در نقاط مختلف این خیابان را شاهد بودم.

پس از توقف و پارک خودرو خود قصد پیاده شدن از وسیله نقلیه‌ام را داشتم که یکی از پارکبان‌ها به سمت من آمد و عنوان کرد که برای پارک خودرو در این محل باید مبلغ قبض پارک که نرخ آن ۲۰۰ هزار ریال است را بپردازید تا اجازه پارک خودروتان را به شما بدهم.

پس از شنیدن صحبت‌های پارکبان به او اعلام کردم که فعالیت شما غیر قانونی است و نباید از شهروندان بابت پارک خودروهایشان وجهی را دریافت کنید که با پاسخ تند این پارکبان مواجه شدم و وی در جواب من گفت: «این به شما ربطی نداره که کار ما غیر قانونیه یا قانونیه».

در ادامه پارکبان وقتی دید که پولی بابت پارک خودرو ندارم تا به او بدهم، اقدام به برداشتن شماره پلاک خودرو کرد و به من اعلام کرد که شماره پلاک خودروتان را به پلیس راهنمایی و رانندگی می‌دهم و پول پارک خودرو را نیز از آن‌ها خواهم گرفت که در پاسخ به اقدام او گوشزد کردم که رئیس پلیس پایتخت گفته است فعالیت پارکبانان در سطح شهر غیر قانونی است. در این میان پارکبان حاضر جواب که یک جوان تقریبا ۲۷ ساله بود، گفت: «رئیس پلیس پایتخت دیگر کیست؟ نمیشناسمش و حرف‌هایش برای ما مهم نیست که چه گفته!».
خیابان حق همه مردم و حق عمومی است

چندی پیش الهام فخاری عضو شورای شهر تهران درخصوص پارکبان‌هایی که هنوز در سطح شهر هستند و در قبال پارک خودرو درخواست پول از صاحبان خودرو‌ها می‌کنند، گفت: هدف و فلسفه ایجاد پارکبان‌ها نظم بخشی و مدیریت پارک حاشیه‌ای و زمان توقف بوده است، نه اینکه این موضوع به شغل برخی افراد بدل شود و افراد از این راه امرار معاش کنند.

قلدر‌هایی که نه از پلیس می‌ترسند، نه از شهرداری

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اشتغال این افراد گفت: در این موضوع اشتغال یک مسئله مهم است که مسئولان کشور هم بر آن حساس هستند، شغل تعریف مشخص دارد با تعداد ساعت کار، حقوق، بیمه و دریافت مشخص که در قانون کار ذکر شده است؛ این که ما به رسمیت بشناسیم این نوع خدمات را، عملاً از نیرو بهره کشی کردیم، چون کسی نه جایی پاسخگوست و نه کسی متولی آن است، چگونه می‌توانیم بگوییم که ایجاد شغل شده است؛ به هر حال نهاد‌هایی داریم که در مورد فضا‌های عمومی شهر، مشاعات و موضوعاتی که به حقوق شهروندی بر می‌گردد تصمیم گیری کنند، تصمیم شورای شهر ما این بوده که اجازه انجام این کار را ندهیم و درست هم نیست که از کنار خیابان که حق همه مردم و حق عمومی است، ما بیاییم برای یک عده‌ای اشتغال ایجاد کنیم.


پارکبان‌ها نیروی پلیس محسوب نمی‌شوند

در همین رابطه سردار محمد شرفی رئیس پلیس سابق پیشگیری ناجا درباره اینکه آیا پارکبان‌ها نیروی پلیس یا تحت نظر پلیس محسوب می‌شوند یا خیر؟ گفت: پارکبان‌ها نیروی پلیس محسوب نمی‌شوند و هیچ وابستگی مستقیم یا غیرمسقیمی به نیروی انتظامی ندارند.

وی با بیان اینکه نیرو‌های شهربان یا همان مبارزه با سد معبر نیز نیروی پلیس محسوب نمی‌شوند، گفت: نه پارکبان‌ها و نه شهربان‌ها ارتباطی با یگان حفاظت شهرداری هم ندارند، یگان حفاظت شهرداری تحت نظارت پلیس پیشگیری فعالیت می‌کند، اما همان طور که گفتم افراد فعال در این دو حوزه ربطی به پلیس ندارند.

قلدر‌هایی که نه از پلیس می‌ترسند، نه از شهرداری

رئیس پلیس سابق پیشگیری ناجا درباره اینکه برخی از این افراد در مواجهه با شهروندان ادعای مامور پلیس بودن یا وابستگی به پلیس را می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع صحیح نیست و اگر افرادی چنین ادعایی کنند، می‌توان با آن‌ها برخورد کرد. ماموران پلیس و یگان‌های حفاظت کارت شناسایی مخصوص به خود دارند و قابل شناسایی هستند.


فعالیت پارکبان‌ها در تهران ممنوع است

پیش از این سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در خصوص فعالیت پارکبانان در سطح شهر تهران، گفت: هرگونه فعالیت پارکبان‌ها ممنوع است.

 

وی اظهار کرد: اگر شهروندان به این موضوع برخورد کردند باید به پلیس گزارش دهند تا برخورد قانونی با این‌ افراد صورت گیرد.

سردار رحیمی افزود: از نظر پلیس و شهرداری فعالیت این‌ افراد با عنوان پارکبان ممنوع است.

قلدر‌هایی که نه از پلیس می‌ترسند، نه از شهرداری

با این تفاسیر علی رغم ممنوع اعلام شدن فعالیت پارکبان‌ها از سوی شهرداری و پلیس، باز هم شاهد فعالیت این افراد در سطح خیابان‌های پایتخت هستیم که این موضوع با صحبت‌های مسئولان امر در تضاد است و هیچکس هم نمی‌تواند جلوی فعالیت پارکبان‌ها را بگیرد.

در این بین سوالی اذهان عمومی را درگیر خود کرده و آن اینکه آیا نهاد ذی نفعی از قِبَل فعالیت‌های پارکبان‌ها در سطح شهر سود می‌برند که از فعالیت آن‌ها جلوگیری نمی‌شود یا اصل موضوع چیز دیگری است؟ با این اوصاف باید به طریقی از فعالیت غیر قانونی این افراد جلوگیری شود چرا که مبالغ هنگفتی از شهروندان دریافت می‌شود و مشخص نیست که این مبالغ صرف چه اموری می‌شود و اصطلاح پول به جیب چه کسی ریخته می‌شود؟

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:24اردیبهشت1399،کد خبر:7351983،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین