پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۷۶۵۲۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
پاداش پایان خدمت فرهنگیانی نیز به مانند حقوق‌شان یکی داستانی است پر آب چشم. بعد از سی سال کار در حالی که وضعیت معیشت‌ان اجازه چیزی به نام پس‎انداز را به آنان نمی‌دهد، چشم به یک مطالبه خود دارند به نام «پاداش پایان خدمت».

شعار سال: پاداش پایان خدمت؛ وجهی که در سال پایانی خدمت این معلمان مهم‌ترین دغدغه آنان محسوب می‌شود؛ چرا که هم مقدار و نحوه پرداخت آن و هم سرگردانی بین پرداختن و نپرداختن، وضعیت آنان را با همه کارمندان دولت در این موقعیت متفاوت کرده است.در ادارات دیگر معمولا همزمان با پایان کار یک مستخدم ضمن برگزاری مراسمی برای کارمند خود در مدت زمان کوتاهی انتقال پاداش پایان خدمت به حسابش واریز شده و بدرقه می‌شود. اما در آموزش و پرورش جدای از مقدار آن، نحوه پرداخت شکل عجیب وغریبی دارد. گاه ماه‌ها پس از پایان خدمت می‌گذرد، اما خبری از پرداخت آن نیست. در زمان پرداخت نیز معمولا آن را به صورت قسطی پرداخت می‌کنند که ارزش ریالی آن را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این روند البته یک استثنا دارد. برخی فرهنگیان که می‌توانند به خدمت خود ادامه دهند، معمولا زمان بازنشستگی خود را به یک انتخابات گره می‌زنند و معتقدند که در این زمان پاداش به طور کامل و سر وقت خود پرداخت می‌شود. اکنون که انتخاباتی در پیش نیست، پاداش فرهنگیانی که در سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند، در روز‌های پایانی دومین ماه از سال ۹۹ همچنان پرداخت نشده است. در حالی که به نظر می‌رسید بخشنامه فروش اموال که توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شد، می‌توانست به این مطالبات به حق فرهنگیان پاسخ دهد، اما گویی تحقق این خواسته چندان از مسیر بخشنامه سازمان برنامه و بودجه میسر نیست. همچنین آن طور که وزیر آموزش و پرورش گفته است هیچ تاریخ مشخصی را نمی‌توان برای پرداخت پاداش‌ها در نظر گرفت. مسئله پرداخت پاداشِ پایانِ خدمت فرهنگیان به مثابه یک مشکل همیشگی گویی همچنان باید برای آموزش و پرورش و البته برای فرهنگیان بازنشسته ادامه داشته باشد. اگر به پای صحبت این بازنشسته‌ها بنشینیم محدوده خواسته‌های آن‌ها به قاعده اکثریت، دو چیز بیشتر نیست، یکی تغییر رو به بهبود دریافتی مستمری‌شان که بتوانند با آن از عهده دخل و خرج این روز‌های گرانی بر بیایند، و دیگری برای آن گروه از بازنشسته‌ها است که اگرچه مدتی است از خدمت فارغ شده‌اند، اما همچنان موفق نشده‌اند پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنند. پاداشی که به درستی وزیر آموزش و پرورش در اواسط شهریور سال گذشته در حالی که به تازگی سکاندار این وزارتخانه شده بود، آن را از اولویت‌های خود معرفی کرد و وعده داد که تا مهرماه همان سال یعنی سال ۹۸، تمامی معوقه مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان پرداخت شود. اگرچه اقداماتی هم در این خصوص صورت گرفت، اما پرداختی‌ها نتوانست همه بازنشسته‌ها به‌ویژه بازنشسته‌های سال ۹۸ را در بر بگیرد. آنچه از اعتراض فرهنگیان بازنشسته مشخص است تمامی کسانی که در سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند تا به امروز نتوانستند پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنند.
پاداش‌ها تا سال ۹۷ و قبل از آن پرداخت شد
حالا برای بسیاری از فرهنگیان که چیزی حدود یک سال یا بیشتر از بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد، دریافت پاداش پایان خدمت دست نیافتنی شده است. اواخر بهمن سال گذشته در حالی که کروناویروس آهسته آهسته داشت خودش را نشان می‌داد، «علی الهیار ترکمن» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد که وزارتخانه توانسته است تمامی معوقه‌های مربوط به پاداش پایان خدمت فرهنگیان را تا پایان سال ۹۷ و قبل از آن پرداخت کند. او درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیانی که در اوایل سال ۹۸ بازنشست شده‌اند، گفت: «متاسفانه به خاطر محدودیت‌های منابع داخلی در آموزش و پرورش و همچنین به علت حجم بزرگ اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت به فرهنگیان بازنشسته، با تاخیر هشت، نه ماهه برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان مواجه هستیم که حتما باید آن را در قانون بودجه سال آینده پیش‌بینی کنیم.» وی درباره تعداد کسانی که در سال ۹۸ بازنشست شده‌اند، گفت: «آن چیزی که ما به طور قطعی تا الان برآورد کرده‌ایم، این است که حدود سه هزار و ۲۰۰ نفر بازنشست شدند و قطعا تا پایان سال این آمار افزایش خواهد یافت. ما پاداش پایان خدمت فرهنگیانی را که در سال ۹۷ بازنشسته شده بودند، در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی کردیم. اکنون نیز پاداش پایان خدمت افرادی را که درسال ۹۸ بازنشست شده‌اند، در بودجه سال ۹۹ پیش‌‎بینی کرده‌ایم و تمام اعتبارات مورد نیازی که لازم است، بازنشسته‌های ۹۸ دریافت کنند مانند ذخیره مرخصی، پیش‌بینی شده است. امیدواریم با ابلاغ قانون در اوایل سال آینده این کار را انجام دهیم تا پیش از این تاخیری صورت نگیرد».
سهم فرهنگیان از فروش اموال «تقریبا هیچ»
البته به نظر می‌رسد آنچه که معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته عنوان کرده بود در سال ۹۹ انجام شد، اما گویی قرار نیست منابع مالی به‌دست آمده توسط این بخشنامه تماما برای پرداخت معوقه‌های پاداش پایان خدمت بازنشستگان استفاده شود. در همین راستا اواسط فروردین امسال یک بخشنامه از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه به همه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی در مورد پرداخت پاداش پایان خدمت ابلاغ شد.
بر اساس این بخشنامه محمدباقر نوبخت عنوان کرد کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی قوای مجریه، مقننه و قضائیه، نیرو‌های مسلح، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی نهاد‌های انقلاب اسلامی به منظور پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان می‌توانند از ردیف‌های درآمدی ۲۱۰۲۱۸ با عنوان «درآمد حاصل از فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دستگاه‌های اجرایی بابت بازخریدی و پاداش پایان خدمت» و ۲۱۰۲۲۱ با عنوان «منابع حاصل از فروش اموال و دارائی‌های منقول و غیرمنقول و مازاد دستگاه‌های اجرایی» و متقابلاً ردیف‌های هزینه‌ای ۲۸- ۵۳۰۰۰۰ با عنوان «اعتبارات بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی و پاداش پایان خدمت بازنشستگان از محل فروش اموال مازاد» و ۵۷-۵۵۰۰۰ با عنوان «مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان» استفاده کنند. با این وجود پرداخت‌هایی که باید انجام می‌شد با نزدیک شدن به سومین ماه از سال ۹۹ همچنان انجام نشده است؛ و حالا سبب شده تعدادی از فرهنگیان بازنشسته برای احقاق حقوق خود با استناد به همین بخشنامه نامه‌ای سرگشاده بنویسند و از حق گرفته نشده و پرداخت نشده خود گلایه کنند.
فروش اموال هم نمی‌تواند مشکل پاداش‌ها را برطرف کند
در بخش‌هایی از نامه فرهنگیان بازنشسته به وزیر آموزش و پرورش به تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۹ آمده است: «ما قاطبه فرهنگیان سال ۹۸ پس از گذشت میانگین ۹ ماه از بازنشستگی خود در این ایام کرونایی با توجه به تورم لگام‌گسیخته حاکم بر جامعه و مواجه شدن با تالمات روحی و روانی در تنگنا‌های مالی فراوان تقاضای تسریع در پرداخت پاداش پایان خدمت خودمان را داریم و لازم به توضیح است طبق بخشنامه ۸۲۳۳ مورخه ۱۷ فرودین سال ۱۳۹۹ در خصوص فروش اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول پیش‌بینی شده تدابیر لازم را انجام داده تا درآمد‌های پیش‌بینی شده محقق شود تا در پرداخت پاداش پایان خدمت آن دستگاه تاخیری ایجاد نشود.»، اما آنچه که از صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش بر می‌آید این است که گویا قرار نیست این فروش اموال و دارایی‌های گفته شده تماما به پرداخت پاداش‌ها تعلق گیرد و مشکل فرهنگیان انگار همچنان باید پابرجا بماند. در این باره ۱۲ اردیبهشت ماه امسال حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حالی که به مناسبت روز معلم در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته بود، در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان که سال ۹۸ بازنشسته شده‌اند عنوان کرد: «تاریخ دقیق این پرداختی مشخص نیست؛ ما برای بازپرداخت این مبلغ طبق قانون باید اموالی را بفروشیم و پاداش را بدهیم که فرایند طولانی است و پیگیر آن هستیم. سال گذشته متعهد بودیم تا قبل مهرماه آن را پرداخت کنیم که انجام شد. امسال هم تلاش می‌کنیم، ولی دقیق نمی‌توانم زمانش را بگویم. ضمن اینکه ما واحد‌های آموزشی داریم که بتوانیم آن‌ها را بفروشیم، اما در عین حال فضای زیادی برای هزینه کردن این مبلغ هم داریم. ۱۸درصد مدارس ما نیازمند نوسازی و ۱۲درصد نیازمند تخریب و ساخت هستند.
فضای آموزش هنوز هم قابل قبول نیست و طبق سند تحول بنیادین باید به ازای هر دانش‌آموز ۸متر و ۳۰سانتیمتر فضای آموزشی باشد که اکنون ۵ متر و سی سانتیمتر است و در ۱۰ استان حتی زیر این مقدار فضای آموزشی داریم.» همانطور که وزیر آموزش و پرورش گفته تاریخ پرداختی‌ها همچنان مشخص نیست، چند روز قبل هم شایعه‌ای در خصوص پرداخت پاداش‌ها تا آخر همین هفته به گوش می‌رسید، اما بلافاصله این شایعه تکذیب شد. از سویی به گفته حاجی میرزایی هزینه‌های بالای آموزش و پرورش به قدری هست که درآمد‌های حاصل از فروش اموال بیشتر درآن مسیر هزینه می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد بار دیگر پرداخت پاداش‌ها به روز‌های نیامده سپرده شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، کد خبر:4111، تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1399، www.hamdelidaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
0
1
فرهنگی ها رو چرا باید ایتقدر اذیت کرد؟ هر روز این بخش از کارمندها از موضوعی ناراضی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
0
1
سلام بنده بعد از سی سال زحمت و تلاش در آموزش و پرورش تمام انرژی و جوانی ام را صرف تعلیم و تربیت فرزندان سرزمینم نمودم و حتی در طول خدمت بارها تا مرز مرگ نیز پیش رفتم و نه ماه پیش بدون هیچگونه مراسم و حتی یک خسته نباشید و تشکر خشک و خالی مانند هزاران فرهنگی مورد ستم دیگر بازنشسته شدم . اکنئن که بیش از نه ماه از تاریخ بازنشستگی ام می گذرد کماکان هیچ خبری از پرداخت پاداش پایان خدمت ناچیزم نیست و هر روز نیز با درایت کم نظیر مسولین ارزش پول ملی کمتر و حقیر تر از پیش می شود و ظاهرا مسئولین بی غم ما حتی گوشه چشمی به بدبختی ها و ظلم وستمی که به ما روا می شود نداشته و ندارند . آیا کسی هست که ما را یاری کند ؟
اصغرنظری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
0
0
درمتن خبربدرستی به قولها ووعدهای مسولین ازبهمن ماه 98تاکنون راجع به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال98اشاره شده بود.این قولها مارایادقصه چوپان دروغگو انداخت البته آنجا یک چوپان دروغگوداشتیم ولی دراینجا باچندین چوپان دروغگو مواجه هستیم که می شودبرای هرکدامشان به تنهابی یک قصه نوشت. باخیال بافی مارا ساده انگاشته اند!؟چرا آقایان نمی گویندعلاوه بردروغگویی به صندوق بازنشستگی نیزدست درازی کرده اند شایداینطوری تحمل این همه سختی ومشقت وحق کشی آسانترباشد.واقعابایدتاسف خوردبرای این مملکت باچنیین مدیرانی .آیا دیگراعتمادی باقی می ماند؟این گونه عملکردچه تاثیری برروی جوانان می گذارد؟به عنوان یک فرهنگی بازنشسته توصیه ورودبه عرصه آموزش وپرورش رابه جوانان نمی کنم چون مارا آیینه خودببینند.دراین شرایط فرزندانی دم بخت.بیماری.و...تکلیف ماچیست برای لحظه ای ازکاخهابیرون آیید وخودراجای مابگذارید!ازخدابترسید.ازقیامت بترسیدازاین بیماری درس عبرت بگیرید حق کشی تاکی ظلم تاکجالحظه لحظه ازارزش این پول کاسته می شود دروغگودشمن خداست وماشمارا به خداواگذار می کنیم چون جای دیگری برای حق ستانی وجودندارد
علی قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
0
وقتی بدبخت میگه اموال آموزش وپروش روبفروشیدخب بفروشیدشماچراناراحت میشدمگه ارث باباشونه..به پروتکل آقای بدبخت گوش کنیدخداروخوش نمیاد بااین همه حمایتی که ازبازنشسته های فرهنگی میکنه.حرفشوزمین بزنید.اگه میگه بفروش پس بفروش اگه میگه آتش بزن خب بزن
جعفر تیموری
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
0
0
در ایران اسلامی ما باید فرهنگیان بازنشسته خودکشی کندو چون تورم ۶۰ درصد را هرسال میبینند و افزایش حقوق صفر درصد را و آقای نوبخت هم خودشو زده به کری و خواب صدای ما را نمیشنوه. روزی به همین زودیها پاسخی خواهند شنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین