پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۵۷۳
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید: پس از شیوع کرونا مصرف مرغ ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و مازاد تولیدات باعث زیان مرغداران شده و آن‌ها خواستار افزایش قیمت مرغ هستند.
شعار سال: تولید کنندگان مرغ معتقدند با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت مرغ باید افزایش یابد. آن‌ها معتقدند شیوع ویروس کرونا نیز باعث زیان مرغداران شده بنابراین افزایش قیمت مرغ امری ضروری است. محمدیاری مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفته «دراسفندماه گذشته ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی شد که متاسفانه به دلیل شیوع کرونا با افت ۳۰ درصدی تقاضا در بازار همراه بود که کاهش قیمت‌ها را در پی داشت.»

البته از هفته گذشته تا کنون، قیمت مرغ افزایش یافته است. روز ۲۵ اردیبهشت، قیمت هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود و امروز پس از چهار روز یعنی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت، قیمت مرغ به ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و طی دو روز ۲ هزار تومان به قیمت‌ها افزوده شد.

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور دلیل افزایش قیمت را افزایش نرخ خرید تضمینی و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا خوانده است؛ این در حالی است که خرید تضمینی مربوط به ماه فروردین و پیش از آغاز ماه رمضان بوده است.

تولیدکنندگان مرغ البته به افزایش هزار تومانی مرغ رضایت نداده‌اند و اتحادیه مرغداران گوشتی اعلام کرده پس از بازگشایی رستوران‌ها بعد از ماه رمضان و ازدیاد تقاضا برای خرید، قیمت مرغ به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار تومان نیز خواهد رسید.

دولت قرار است فعلا برای تولید مازاد اقدام کند و وزارت جهاد در نامه‌ای به واحد‌های استانی دستور خرید تولید مازاد را صادر کرده است. احتمالا نخستین با این حال هنگامی که بحث کمک به تولیدکنندگان مرغ مطرح می‌شود، دولت ابتدا به کسانی که انحصار بازار را در دست دارند، رسیدگی می‌کند. آنگونه که پیش از این رویداد۲۴ در گزارشی درباره انحصار بازار مرغ بررسی کرده بود، ۷۰ درصد هزینه تولید گوشت ناشی از هزینه‌های تامین خوراک است، در این میان قیمت تمام‌شده برای واحد‌های عمده تولید مرغ بسیار پایین‌تر از سایر تولیدکنندگان خواهد بود.


محمد یوسفی رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: در حال حاضر تولیدکنندگان زیانده شده‌اند و در صورتی که نرخ‌ها رشد پیدا نکنند، بسیاری از مرغداری‌ها تعطیل خواهند شد.

یوسفی ادامه می‌دهد: تولیدات امسال و سال گذشته مرغ به قدری زیاد بود که هر چقدر شرکت پشتیبانی امور دام هم خریداری می‌کند باز هم قیمت‌ها متعادل نمی‌شوند این در حالی است که در آینده قیمت مرغ بایدبه گونه‌ای محاسبه شود تا برای تولیدکنندگان مرغ هم صرفه اقتصادی داشته باشد.

او در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای قیمت مرغ چقدر بوده است؟ می‌گوید: پیشنهاد ما برای مصرف کننده هر کیلو ۱۵ هزار تومان بود و ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان هم برای خرید مرغ زنده پیشنهاد داده‌ایم، اما سازمان حمایت باید محاسبه کند که قیمت تمام شده مرغ چقدر افزایش پیدا کند.

یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا با گران شدن قیمت مرغ فکری برای اقشار کم بضاعت که تنها پروتئین مصرفی‌شان گوشت مرغ بوده شده است؟ یا خیر می‌گوید: این راهکار را مرغدار نباید بدهد، زیرا در حال حاضر تولیداتش کم سود شده این سوبسید را دولت باید بدهد باید قیمت تمام شده پایین بیاید و نهاد‌ه‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی به موقع به دست مرغداران برسد. نوسان‌های قیمت نهاده و قیمت جوجه و میزان تلفات و بیماری‌هایی که با آن مواجه می‌شوند و سایر هزینه‌هایی که هر روز افزایش پیدا می‌کند باید دیده شود اگر دو سال پیش قیمت مرغ کیلویی ۱۳ هزار تومان تعیین شده نباید این موضوع ادامه پیدا کند.

یوسفی با تاکید بر اینکه اگر مرغ زنده کمتر از ۱۱ هزار تومان شود صرفه اقتصادی ندارد، ادامه می‌دهد: قیمت تمام شده برای مرغداران بسیار زیاد شده و قیمت نهاد‌ه‌ها به شدت بالا رفته و سهمیه‌ها کم است و شرکت امور پشتیبانی امور دام هم به اندازه‌ای ندارد که مرغدارات را تامین کند.

او در پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات مرغ در حال حاضر چگونه است؟ می‌گوید: ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن مرغ در سال مازاد تولیدات است که اگر ۱۰ هزار تن هم صادرات مرغ صورت بگیرد چندان تاثیری در بازار نخواهد داشت هر چند در حال حاضر صادرات مرغ صورت می‌گیرد، اما قیمت آن ظرف یک ماه گذشته تا ۴۰ درصد افت کرده است.

رییس هیات مدیره انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه صادرات به این شکلی که در کشور ما متداول است نمی‌تواند موفق باشد می‌گوید: تا ۱۵ روز پیش روی صادرات مرغ عوارض صادراتی وضع شده بود هر کیلو ۵ هزار تومان و بعد از آن به ۲۵۰۰ تومان رساندند و پس از آن هم عوارض را برداشتند.

او می‌گوید: کشور‌هایی در صادرات مرغ موفق هستند و صادرات عمده دارند صادرکنندگانشان جایزه صادراتی می‌گیرند مانند برزیل و امریکا و ترکیه، اما اروپایی‌ها کمتر اقدام به صادرات مرغ و تخم مرغ می‌کنند مگر تخم مرغ‌های نطفه‌دار برای جوجه کشی‌ها، اما کلا کشور‌های اروپایی در این زمینه چندان فعال نیستند.

یوسفی می‌گوید: تخم مرغ و مرغ هم از ایران برای افغانستان و عراق صادر می‌شود، اما به قدری این مقدار اندک است که نمی‌تواند مازاد تولیدات را جمع‌آوری کند. در ماه گذشته ۱۱۵ میلیون جوجه تولید و جذب واحد‌های مرغداری گوشتی شده که به تدریج وارد بازار می‌شوند این در حالی است که با توجه به وضعیت کرونا حدود ۹۰ میلیون جوجه داشته باشیم برای ما مناسب است و مقدار بیشتر این تولیدات مازاد است.

او در خصوص مصرف بیشتر مرغ نسبت به ماهی و گوشت قرمز در کشور می‌گوید: این پروتئین ارزان‌تر از سایر محصولات است؛ این در حالی است که چند سال قبل در بخش گوشت سفید ماهی ارزان‌تر از گوشت مرغ بود.

بر اساس این گزارش؛ متن نامه مرتضی رضایی معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خصوص زیان مرغداران به حسن عباسی معروفان مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به شرح زیر است:
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت  1399 ، کدخبر: 214726 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین