پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۷۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸
دکتر جواد نوفرستی اظهار داشت: تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسولان در رابطه با کرونا با روند آمار متناسب نیست، نمی‌خواهم بگویم مشکوک است، ولی ابهام ایجاد می‌کند.
شعارسال:مدیرعامل و عضو هیات مدیره انجمن جامعه ایمن کشور با انتقاد از برخی تصمیمات درباره کرونا گفت: تعداد آمارهای فوت ناشی از کرونا با تعداد مبتلایان که هر روز در حال افزایش است هماهنگی ندارد، آمار بستری های حاد باید کم شود ولی کم نمی شود. به نظر من باید در تصمیمات تجدید نظر شود و صادقانه و شفاف با مردم صحبت کنیم. این ابهام باید توسط رسانه ها بررسی و شفاف سازی شود.
 
دکتر جواد نوفرستی اظهار داشت: تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسولان در رابطه با کرونا با روند آمار متناسب نیست، نمی خواهم بگویم مشکوک است ولی ابهام ایجاد می کند.
 
وی در خصوص اینکه با توجه به بالا رفتن آمارهای مبتلایان به کرونا و توجه به سیاست های مسولان به نظر می رسد تعداد مبتلایان بیشتر خواهد شد، گفت: بله قطعا بیشتر خواهد شد. برخی تصمیمات از ابتدا غلط بود. برخی از تصمیمات در حقیقت تصمیمات شخصی است و باید پاسخگو باشند. چرا تصمیم خوبی که از ۸ فروردین گرفته شد دو هفته زودتر اجرا نشده بود؟!
 
وی تصریح کرد: امروز موضوعی که وجود دارد دو بخش است؛ یکی اینکه تصمیمات و آمارها با هم هماهنگ نیست. خوشبختانه آمار مرگ بسیار پایین آمده است ولی با آمار هایی که هر روز از تعداد مبتلایان گزارش می شود جور نیست. چون آمار بیماران حاد تقریبا ثابت است و مبتلایان بالا می روند. در این شرایط چطور فوت کم می شود؟! مردم در چنین شرایطی نسبت به تصمیمات دولت بی اعتماد می شوند، از نظر مردم مشخص است که ما پیک را رد کرده ایم. چون اگر غیر از این بود محدودیت ها برداشته نمی شد. ولی این تصمیم بر چه اساسی گرفته شده است؟! اگر دو هفته بعد کل کشور مثل خوزستان شد چه باید کرد؟! از چنین رفتاری چه نتیجه ای می توان گرفت؟! اگر من خود را به جای اکثریت جامعه بگذارم می گویم ما پیک را رد کرده ایم و دولت در حال کنترل کردن اوضاع است و خطری وجود ندارد وگرنه محدودیت ها برداشته نمی شد.
 
باید در تصمیمات تجدید نظر شود
 
باید کاری کرد که کادر ما در خط مقدم بهداشت و درمان تقویت شوند
 
دکتر نوفرستی در مورد اینکه اگر آمار ها درست باشد به طور مثال در مورد خوزستان آیا نباید در سیاست ها تجدید نظر کرد؟ گفت: بله ما مرتبا می گوییم و اعلام کرده ایم که در تصمیمات خود تجدید نظر کنید. مدارس می توانند راهکار بهتری ارائه بدهند. با وضعیت خوزستان پرواز ها و رفت و آمد اتوبوس های بین راهی در این استان باید قطع شوند. در هر استانی که وضعیت قرمز است باید چنین شود. از اساس اعلام نقاط سفید اشتباه بود. امروز نیز می گویند و با افتخار از رسیدن به ۲۱۸ نقطه سفید حرف می زنند. این جمله طنز تلخی است که گفته می شود، ما هر روز پایش می کنیم شاید این نقطه سفید فردا دیگر سفید نباشد. وقتی سفر آزاد است حتی اگر چند نقطه زرد داشته باشید ورود یک ناقل می تواند نقاط سفید را بهم بزند. این موارد اشکالاتی است که وجود دارد. به نظر من تعداد مبتلایان در آمار ها بالا می رود و برعکس گذشته اینبار سختگیری می شود و هر تب کم اهمیتی نیز به نام کرونا ثبت می شود. ولی روش قبل و امکانات قبلی متفاوت از امروز است و بیماران امروز نیز با بیماران قبل تفاوت دارند. باید در تصمیمات تجدید نظر شود. بازگشت بیماری در پاییز پیش بینی شده است پس باید کاری کرد که کادر ما در خط مقدم بهداشت و درمان تقویت شوند و استراحت کنند. این تیم ها باید تجدید قوا شوند و زیرساختهایمان را کامل کنیم.
 
چرا ممنوعیت سفر خیلی زود برداشته شد؟
 
صادقانه و شفاف با مردم صحبت کنیم
 
دکتر نوفرستی با بیان اینکه اولا تاکید بر این است که وضعیت در نقاطی که قرمز هستند جدی گرفته شود، گفت: تصمیمات با روند نمی خواند و ما از ابتدا با این مساله درگیر بودیم. برای خود من سوال است که چرا ممنوعیت سفر ها زودتر ایجاد نشد و چرا ممنوعیت سفر خیلی زود برداشته شد و به یکباره اعلام شد که از دو هفته بعد سفر های بین استانی ممکن خواهد بود. در تعطیلات عید فطر نیز سفر ها شروع خواهد شد. چون عده زیادی به سفر خواهند رفت این در حالی است که مازندران تقریبا به وضعیت خوبی رسیده بود. متاسفانه به جای اینکه ابتدای جاده ها بسته شود انتهای جاده ها را می بندیم. وقتی نظاره گر بیرونی به این مساله نگاه کند متوجه خواهد شد که این آمار ها و این تصمیمات غلط است. اگر این چنین باشد باید چاره ای دیگر کرد و یا تصمیمات درست است که نشان می دهد آمار ها نگران کننده نیست. چون وزارت بهداشت دو روز گذشته در آمار های خود اعلام کرده است که از هزار و هفتصد و خورده ای نفر هزارو و دویست و خورده ای فقط خانواده ها بودند و به صورت سرپایی معاینه شدند و از این تعداد فقط ۴۰۰ نفر بستری شده اند. اگر مساله این است مقایسه ۱۷۰۰ امروز با ۱۷۰۰ دو ماه گذشته معنی دار نیست چون دو مساله کاملا متفاوت در حال مقایسه است. چون فوت با این آمار نمی خواند و آمار بستری های حاد باید کم شود ولی کم نمی شود.  باید در تصمیمات تجدید نظر شود و صادقانه و شفاف با مردم صحبت کنیم. این ابهام باید توسط رسانه ها بررسی و شفاف سازی شود. امروز آمار خوزستان و بوشهر و کرمان و خراسان شمالی و کرمانشاه و لرستان قرمز است. وقتی یک استان قرمز است و سفر ها آزاد است فقط کافی است دو پرواز از این استان ها به تهران برسد. البته اینکه شناسایی را بالا برده ایم بسیار خوب است در جهان نیز گفته می شود شناسایی باید با سرعت و دقت انجام بگیرد. ولی احتمال دارد امروز افرادی که کمترین علایم را دارند در آمار ها ثبت شوند. البته این هم درست است و هیچ اشکالی ندارد ولی اگر در ابتدا نیز به همین صورت عمل می کردیم آمار ما بالای سه هزار تا بود و شاید حتی به ده هزار تا می رسید.
 
 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری  شفقنا ،تاریخ انتشار:  30 اردیبهشت   1399،کدخبر: 944703،www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین