پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۶۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
با توجه به آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت،وضعیت چهار استان از نظر شیوع کرونا مناسب نیست.توصیه به هموطنان عزیز این است که توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و پروتکل های بهداشتی کرونا را به کار ببندند.مسئولان اعلام کرده اند که در صورت رعایت اصول بهداشتی می توان کرونا را کنترل کرد وگرنه باید منتظر بازگشت بحران کرونا باشیم.
شعار سال: هشدارهای مسوولان وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که استان‌های خوزستان، لرستان، کرمانشاه و سیستان‌و‌بلوچستان از بابت شیوع بیماری کرونا در وضعیت مناسبی قرار ندارند و هموطنان ساکن در این استان‌ها باید قبل از هر چیز توصیه‌ها و اصول بهداشتی برای مقابله با کرونا را به کار ببندند. اگر این توصیه‌ها از سوی مردم جدی گرفته شود می‌توان امیدوار به ثبات وضعیت در روزهای آینده بود، در غیر این صورت اتفاقات ناگواری روی خواهد داد. این در حالی است که معاون کل وزیر بهداشت نیز گفته است تا پاییز‌1401 باید مناسبت‌مان را تغییر دهیم.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ظهر دیروز به روال تمام روزهای دو ماه گذشته آمار جدید مبتلایان به ویروس کووید19 در کشور را اعلام کرد. آقای کیانوش جهانپور با اشاره به اینکه مجموع مبتلایان کرونا در کشور به بیش از۱۲۰‌هزار نفر رسید، گفت: از ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه ۲۸‌اردیبهشت‌۱۳۹۹ و بر‌اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۰۶‌بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. به گفته وی، از بین مبتلایان جدید، ۳۴۰‌مورد بستری و ۱۴۶۶‌مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. جهانپور به آمار فوتی‌های این بیماری هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در طول 24‌ساعت یاد شده، ۵۱‌بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶‌هزار و ۹۸۸‌نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: خوشبختانه تا کنون ۹۴‌هزار و ۴۶۴‌نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. وی ادامه داد: ۲۷۰۵‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. جهانپور افزود: تاکنون ۶۸۶‌هزار و ۹۳۵‌آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

پیش‌بینی‌ها برای آینده کرونا
معاون کل وزارت بهداشت نیز دیروز در نشست خبری خود با رسانه‌ها درباره وضعیت خوزستان توضیحاتی ارائه کرد. دکتر ایرج حریرچی در این باره گفت: خوزستان دیرتر وارد پیک کرونا شده است و به همین دلیل صعودی است. در عین حال این استان هنوز جزو استان‌های با شیوع کم تا متوسط ما نسبت به میلیون نفر جمعیت است و در حال نزدیک شدن به متوسط است. حال از آنجایی که روند بیماری در خوزستان صعودی است و در عین حال مناسبات خاص اجتماعی هم وجود دارد، ما ترجیح می‌دهیم به میزان متوسط شیوع کرونا هم نرسد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: استان‌هایی که پیک را در اواخر اسفند و اوایل فروردین تجربه کردند، پیک را در ایام تعطیلات کشوری، تعطیلی مدارس، سفرها و کسب‌و‌کارها سپری کردند، اما اکنون پیک در چند استان همزمان با بازگشایی‌هاست و تحمل مردم کم شده است. در خوزستان کمی مشکل داریم، اما اوضاع تحت کنترل است و به روند عمومی کشور باز خواهد گشت. معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه در ۱۸ تا ۲۴‌ماه آینده، به خصوص کشورهایی که در حال حاضر درگیر بیماری کرونا هستند، همچنان با این ویروس درگیر خواهند بود، در عین حال سه پیش‌بینی عمده برای آینده کووید۱۹ را تشریح کرد.


حریرچی تاکید کرد: قطعاً بشر در طولانی مدت خواهد توانست بر ویروس کرونا غلبه کند، اما هم‌اکنون سه پیش‌بینی عمده موجود است؛ یکی اینکه در نیم‌کره شمالی ما در پاییز مجدداً با موج‌هایی مواجه می‌شویم که اگرچه شدت آن از اسفند و فروردین‌ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد. دوم اینکه مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصاً در پاییز و در نیمه کره شمالی شدیدتر باشد و تعطیلات بیشتر و اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد. پیش‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.
وی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که طی ۱۸ تا ۲۴‌ماه آینده بسیاری از رفتارهایمان ر ا باید تغییر دهیم؛ رفتارهای خانوادگی، سفر، ملاقات‌ها و ... بسیار باید کاهش یابد. در عین حال در این مدت باید تلاش کنیم هر چه که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هرچه که اثرات اقتصادی ندارد، اما منجر به انتشار کرونا می‌شود به حداقل برسانیم. ما دست در ‌دست هم می‌توانیم در مقابله با این ویروس موفق باشیم. حریرچی تاکید کرد: درخواست ما این است و به‌طور مشخص می‌گویم در ۱۸‌الی ۲۴‌ماه آینده، یعنی تا پاییز‌۱۴۰۱ باید بسیاری از مناسبات‌مان را تغییر دهیم.

سفر را متوقف کنید
معاون کل وزارت بهداشت همچنین به تعطیلات عید فطر در هفته آینده نیز اشاره کرد و گفت: توصیه ما درباره تعطیلات پیش رو که طولانی هم هست و مردم هم مقداری خسته شده‌اند و می‌دانیم که تمایل دارند به سفر بروند، اما درخواست‌مان به حداقل رساندن سفرهاست. فعل سفر درباره انتقال ویروس کرونا خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری می‌شود و مشخص است. افراد یا با وسایل عمومی مانند هواپیما، قطار و اتوبوس سفر می‌کنند یا با ماشین شخصی که در راه توقف دارند. در عین حال در سفر از اماکن عمومی مانند پمپ بنزین، نمازخانه و دستشویی و ... استفاده می‌کنیم که همه این موارد احتمال انتقال ویروس را بالا می‌برد. در افراد مسن به یک نوع است و در افراد جوان به نوع دیگری احتمال ناقل شدن را بالا می‌برد. اگر در مقصد در جای عمومی می‌خواهید توقف کنید اعم از هتل‌ها، مراکز بوم‌گردی، خانه‌هایی که اجاره داده می‌شوند و... خطر انتقال ویروس را بالا می‌برد و روش‌هایی مانند چادر زدن در فضاهای پارک و عمومی و ... رسماً فاجعه است و مضر است. وی افزود: بعید می‌دانیم که استانداران و فرمانداران چنین امکاناتی را فراهم کنند. برخی افراد که ویلا یا باغی دارند، بین راه هم توقف نمی‌کنند و جای دیگری نمی‌روند و به سفر می‌روند که این اقدام هم دو خطر دارد؛ یکی اینکه ممکن است از جاهای کمتر آلوده به جاهای آلوده‌تر روند و ویروس را برگردانند و هم اینکه ممکن است از مناطق آلوده به مناطق کمتر آلوده روند. در بازدیدهایی که داشتم مکرر دیدم که در ورودی روستاهای خوش آب و هوا و توریستی، برخی جاها طناب کشیدند، سنگ یا خاک ریختند، نیوجرسی گذاشتند و اجازه ورود را نمی‌دهند. حریرچی تاکید کرد: درخواست‌مان این است که در تعطیلات پیش رو سفرها را به حداقل ممکن برسانیم. خصوصاً تجمع در جاهای عمومی، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و حتی خود مسیر می‌تواند ویروس را منتشر کند و مضر باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو،تاریخ انتشار:29اردیبهشت1399،کد خبر:38069،sobhe-no.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین