پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۳۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
این روزها که کشورهای غربی و به‌اصطلاح توسعه‌یافته همچنان درگیر کرونا و تلفات انسانی و خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن هستند اما در کشور ما خبرهای خوبی از وضعیت بیماران مبتلا به کرونا منتشر می‌شود. بر اساس آخرین اخباری که ظهر دیروز در این‌باره از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان کشور منتشر شد، تاکنون 80 درصد از مبتلایان به کرونا در کشور که در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

شعار سال:این روزها که کشورهای غربی و به‌اصطلاح توسعه‌یافته همچنان درگیر کرونا و تلفات انسانی و خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن هستند اما در کشور ما خبرهای خوبی از وضعیت بیماران مبتلا به کرونا منتشر می‌شود؛ البته همین خبرهای خوب نتیجه تلاش‌های کادر درمانی کشور و نیز رعایت اصول و توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم است. بر اساس آخرین اخباری که ظهر دیروز در این‌باره از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان کشور منتشر شد، تاکنون 80 درصد از مبتلایان به کرونا در کشور که در بیمارستان‌ها بستری بوده‌اند، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

آقای دکتر کیانوش جهانپور ظهر دیروز به روال تمام روزهای گذشته آخرین آمار مربوط به مبتلایان به کرونا در کشور را اعلام کرد که خوشبختانه هر دو آمار مربوط به مبتلایان جدید و نیز فوتی‌ها کاهش یافته بود. بر این اساس از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه 802 مورد جدید کرونا در کشور ثبت شد؛ ضمن اینکه در همین مدت متاسفانه 65 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند که البته نسبت به روزهای پیش‌تر از آن شاهد کم ‌شدن تعداد فوتی‌ها هستیم. بر این اساس تعداد فوتی‌های این بیماری تا ظهر دیروز در مجموع به 6156 نفر رسید. جهانپور درباره تعداد کلی بیماران و بهبودیافتگان نیز گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۹۶۴۴۸ نفر رسید که از این تعداد تاکنون 77350 نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. با این حساب 80 درصد از مبتلایان به کرونا در کشور بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.

چه خبر از دارو و واکسن جدید؟
در دو ماه گذشته داروهای متعددی برای درمان کرونا مطرح شده‌اند؛ البته هیچ‌کدام از این داروها نیز به طور کامل برای درمان کرونا تایید نشده‌اند بلکه داروهایی هستند که دارای تاثیر بهتر و سریع‌تری در درمان این ویروس منحوس بوده‌اند. در ماه‌های گذشته داروهای مختلفی چون هیدورکسی کلرکین، تامی فلو، فاویپیراویر و نیز رمدسیویر مطرح شدند؛ البته این داروی آخر به تازگی توانسته است تایید سازمان غذا‌وداروی آمریکا را به دست آورد. در جدیدترین خبرهای دارویی روز جمعه خبر رسید که سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از داروی رمدسیویر (Remdesivir) را برای موارد اورژانسی و حادِ ابتلا به کروناویروس جدید تایید کرده است. استفن هان، کمیسیونر این سازمان گفته است: رمدسیویر نخستین درمان داروییِ تاییدشده برای کووید ۱۹ در ایالات متحده است. این سازمان با تایید تجویز دارو برای بیمارانِ اورژانسی اعلام کرد: مزایای درمان با رمدسیویر بر عوارض جانبی آن در مبتلایان حاد کووید ۱۹ می‌چربد.
هرچند تایید یک دارو برای موارد اورژانسی به معنای تایید کاملِ سازمان غذا و داروی آمریکا نیست و فقط برای شرایط خاص قابل استفاده است، به همین خاطر در حال حاضر این سازمان تجویز داروی رمدسیویر را فقط برای کودکان و بزرگسالان مشکوک به ابتلا یا با تایید آزمایشگاهیِ ابتلا به کرونا و فقط در شرایط حاد بیماری مجاز می‌داند که شامل افت میزان اکسیژن خون می‌شود و بیمار به اکسیژن‌درمانی، دستگاه تنفس مصنوعی یا هر کمک اضطراری دیگر برای بهبود تنفس نیاز دارد. به گزارش سی‌ان‌ان، عوارض جانبی احتمالی این دارو شامل افزایش آنزیم‌های کبدی که می‌تواند نشانه التهاب یا آسیب سلول‌های کبد باشد و همچنین واکنش‌هایی چون افت فشارخون، تهوع، استفراغ و تعرق هستند. رمدسیویر در اصل به عنوان درمانی برای ویروس ابولا ساخته شد. این یک داروی ضدویروسی است و به آنزیم‌هایی که ویروس برای تکثیر در درون سلول‌های ما به آن نیاز دارد،حمله می‌کند.

امواج دوم و سوم کرونا در راه است
اگرچه خبرهای خوبی از کرونا به گوش می‌رسد اما همه اینها موجب نمی‌شود که مردم نسبت به رعایت اصول بهداشتی و توصیه‌ها بی‌تفاوت شوند. متاسفانه در روزهای اخیر گاهی چنین مواردی دیده شده است. از سوی دیگر رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تولید واکسن کرونا در دنیا گفته است: در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد. دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره بروز موج دوم وسوم ویروس کرونا، گفت: در رخداد این موضوع هیچ شکی نداریم و قطعا رخ می‌دهد. با توجه به پیشگیری و اقدامات و همکاری‌های خوبی که در کشور انجام شد، نگرانی‌هایمان درباره این بیماری در ادامه اردیبهشت و خرداد کاهش یافته است، اما در پاییز و ماه‌های مهر، آبان و آذر نگرانی‌مان بسیار جدی است چراکه در این ایام می‌تواند موج بعدی کرونا رخ دهد؛ بنابراین مهم‌ترین توصیه، رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی بوده که همچنان به عنوان مهم‌ترین ابزار برای کنترل این ویروس مطرح است. وی درباره وضعیت تولید واکسن ویروس کرونا افزود: به دلیل پیچیدگی ماهیت ویروس، ساخت واکسن کرونا به آسانی میسر نیست. بخش مهمی از آنچه در دنیا هم ادعا می‌شود، جنبه تبلیغاتی دارد، آن هم با توجه به مقاطع انتخابات مختلف که در دنیا مورد بحث است.
شانه‌ساز تاکید کرد: هنوز داروی مشخصی برای این بیماری شناخته نشده است. در عین حال واکسنی هم ندارد، اما در کشورهای مختلف از جمله کشور ما روی تولید آن کار و تحقیق می‌شود. وی درباره اقدامات ایران در این حوزه، گفت: ایران جزو رتبه‌های بالا در زمینه تحقیقات در عرصه‌های مختلف کروناست. شانه‌ساز که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، همچنین گفت: به عنوان مثال در سه قلم دارویی که در دنیا به شدت درباره آن صحبت و تبلیغات شد، می‌توانیم همه آن‌ها را تولید کنیم.


۷۲ شهرستان وضعیت قرمز دارند
وضعیت سفید و قرمز شهرها در زمینه ابتلا به کرونا مورد دیگری است که در یک هفته گذشته از سوی مسوولان مطرح شده و سوالات زیادی را برای مردم به وجود آورده است. معاون کل وزارت بهداشت هم دیروز ضمن پیش‌بینی ادامه روند نزولی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور به دنبال رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم و همچنین توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی، در عین حال گفت: به دلیل هزینه‌های بالا و تحمیل هزینه‌های ناشی از پیشگیری، تشخیص و درمان ناشی از بیماری کرونا به حوزه سلامت، ضروری است که هزینه‌کرد در این حوزه افزایش قابل توجهی یابد؛ این موضوعی است که در کوتاه‌مدت و درازمدت باید از سوی سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد. دکتر ایرج حریرچی درباره وضعیت مناطق سفید و بازگشایی اماکن مذهبی در این مناطق گفت: مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری‌ها یا میزان فوت در هر منطقه طبقه‌بندی می‌شوند. تمرکز اصلی ما روی مناطق سفید است که مبنای ما در تعیین این مناطق شهرستانی است، نه استانی. اگر فردا (امروز، یکشنبه) در جلسه ستاد کل مقابله با کرونا تصویب شود، مناطق سفید شهرستان‌هایی خواهند بود که یا در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان، کمتر از یک بستری داشتیم.
وی که در ویدئوکنفرانس با خبرنگاران شرکت داشت، افزود: بنابراین این منطقه از نظر ما سفید تلقی می‌شود و می‌توانیم در این منطقه با رعایت پروتکل‌های مختلف، اماکن ورزشی، آموزشگاه‌های رانندگی، اماکن مذهبی و... را بازگشایی کرده و آن‌ها شروع به فعالیت کنند. در این راستا پروتکل‌هایی تهیه شده که بعد از تصویب، جزییات آن اعلام می‌شود. به عنوان مثال، پیشنهاد اولیه این است که فقط برای نماز جماعت بتوانند به مساجد روند و مهر و جانماز را هم حتما از خانه ببرند و ضمنا با فاصله مناسب نماز خوانده شود. در وضعیت فعلی هنوز مراسم سخنرانی و... را پیشنهاد نداده‌ایم. اگر روند نزولی ادامه یابد، در همه‌جا سهل‌گیری و بازگشایی بیشتری انجام می‌شود. به گفته حریرچی، مناطق قرمز جاهایی هستند که از نظر میزان ابتلا، تعداد بیشتری بیمار دارند که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان، جزو مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو،تاریخ انتشار:14اردیبهشت1399،کد خبر:37576،sobhe-no.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین