پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۵۳۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
گاهی تشخیص زودهنگام کرونا دشوار می‌شود. در این مطلب به معرفی برخی از نشانه‌های کمتر دیده شده کرونا می‌پردازیم که می‌تواند در صورت شناسایی زودهنگام بسیار مفید باشد.

شعار سال: با وجود گذشت ماه‌ها از همه گیری کرونا هنوز هم بسیاری از نشانه‌ها و عوارض این بیماری ناشناخته یا کمتر شناخته شده اند. بر این اساس، گاهی تشخیص زودهنگام کرونا دشوار می‌شود. در این مطلب به معرفی برخی از نشانه‌های کمتر دیده شده کرونا می‌پردازیم که می‌تواند در صورت شناسایی زودهنگام بسیار مفید باشد.

 اگر در حال تجربه هر یک از علائم سنتی کرونا ویروس هستید بهتر است هر چه زودتر با پزشک در تماس باشید. افزون بر این در صورت دارا بودن بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا اضافه وزن شددی نیز باید بیش از دیگران مراقب سلامتی خود باشید. اما علائم و عوارض جدیدتر کرونا که اخیرا شناسایی شده اند شامل چه مواردی می‌شوند؟

«سندرم کاوازاکی» در کودکان می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد

لخته شدن خون و سکته‌های مغزی
یکی از علائم مرگبار COVID-۱۹ مربوط به لخته شدن خون غیر طبیعی است. کالبد شکافی بیماران مبتلا به COVID میکرومبولی (لخته‌های کوچک) در اندام‌های مختلف را توضیح می‌دهد که برخی از اختلالات اعضای بدن را در این بیماران توجیه می‌کند. بیماران مبتلا به COVID خطر بیشتری برای تشکیل لخته‌های خون شریانی دارند که می‌توانند بسیار خطرناک باشند. بسته به جایی که لخته تشکیل می‌شود یا به آن مهاجرت می‌کند، می‌تواند تعیین کند که لخته خون چقدر می‌تواند خطرناک باشد. تمام اندام‌های بدن ما برای عملکرد صحیح به خون منتقل شده از طریق سیستم شریانی بستگی دارد. هرگونه قطع خون ممکن است منجر به عواقب شدیدی شود. گزارش‌هایی از لخته شدن در آئورت، شریان‌های کلیوی (ایجاد انفارکتوس کلیوی)، پا‌ها (ایجاد سیاه شدن پا‌ها وقانقاریا) وجود دارد، اما ویران کننده‌ترین آن‌ها لخته‌های رگ‌های خونی مغز است که می‌تواند باعث سکته مغزی شود (حتی در افراد جوان).

«سندرم کاوازاکی» در کودکان می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد

سندرم کاوازاکی
در تاریخ ۶ ماه می، مقامات ایالت نیویورک بیانیه‌ای صادر کردند که توضیح داد ۶۴ کودک در این ایالت با یک شرایط عجیب و غریب در بیمارستان بستری شده اند که پزشکان آن را "سندرم التهابی چندوجهی کودکان" توصیف می‌کنند. توماس موری، پزشک بیماری‌های عفونی اطفال و استاد دانشگاه ییل می‌گوید: اکنون گزارش‌هایی در مورد کودکان مبتلا به سندرم التهابی سیستمیک همراه با COVID-۱۹ وجود دارد که از نظر بالینی شباهت زیادی با روند التهابی دوران کودکی: بیماری کاوازاکی دارد. در توصیه‌های دانشکده پزشکی ییل. نمونه‌هایی از علائمی که والدین باید مراقب آن باشند عبارتند از: تب طولانی، چشم قرمز، بثورات پوستی، درد عضلانی، استفراغ و اسهال. بیماری کاوازاکی بیماری است که باعث التهاب عروق درسراسر بدن می‌شود. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۶۷ درژاپن توضیح داده شد. بعضی از کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی، بدون درمان خود بخود بهتر می‌شوند، درحالی که ۲۵٪-۱۵ دچار صدمه به عروق کرونر می‌گردند. در بیماری کاوازاکی بسیاری از عروق دچار آسیب می‌شوند، اما عروق کرونر بیشتر صدمه می‌بینند که باعث شده بیماری کاوازاکی یکی از علل عمدهٔ بیماری قلبی در دوران کودکی (بعد از تولد) باشد.

«سندرم کاوازاکی» در کودکان می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد

مشکلات گوارشی
تحقیقات جدید ادعا می‌کند که بسیاری از بیماران مبتلا به COVID ممکن است به هیچ وجه دچار علائم تنفسی نشوند و در عوض دچار علائم گوارشی مانند اسهال، حالت تهوع و استفراغ شوند. در حالی که تحقیقات اولیه نشان داد که کمتر از ۴ ٪ بیماران مبتلا به COVID-۱۹ علائم گوارشی دارند، اما مطالعات جدید نشان داده است که این میزان به ۱۱ ٪ نزدیکتر است، در حالی که برخی دیگر ادعا می‌کنند که می‌تواند به ۶۰ ٪ برسد.

«سندرم کاوازاکی» در کودکان می‌تواند نشانه ابتلا به کرونا باشد
ناسازگاری، سردرگمی یا هذیان
خستگی یک علامت شناخته شده COVID-۱۹ است، اما در برخی از افراد افسردگی، بی نظمی و سردرگمی شدید گزارش شده است. در رهنمود‌های بالینی که توسط بیمارستان دانشگاه لوزان در Revue Medicale Suisse منتشر شده است، آن‌ها معتقدند که گیجی و هذیان می‌توانند با تب و مشکلات گوارشی همراه داشته باشند. جوزف آر. برگر، استاد عصب شناسی در بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا، معتقد است که این علائم روانپزشکی می‌تواند به دلیل "هیپوکسی " باشد که به علت کمبود اکسیژن در مغز رخ می‌دهد که این مشکل نیز ناشی از مشکلات فشار خون است. درواقع قتی مغز نمی‌تواند اکسیژن کافی حمل کند، عملکرد مغز نیز مختلف می‌شود.

شعار سال، باد اندکی تخلیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب،تاریخ 21 اردیبهشت  1399، کدخبر:548177،www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین