پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۴۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
محور اصلی ایجاد نهادها در بخش کشاورزی باید مبتنی بر نیاز و ضرورت ساختاری و نیز مأموریت‎ میدانی تأثیرگذار بر بخش کشاورزی باشد تا نهادی کلیشه‎ای، تکراری، موازی و بدون تعریف درست نقشه راه و مأموریت عملیاتی در طول زنجیره کشاورزی. به بیان‎دیگر، به هنگام نهادسازی باید مأموریت ویژه‎ای برای آن مدنظر قرار گیرد تا خلایی را پوشش دهد نه این که به عدد نهادهای کشاورزی اضافه شود.

شعار سال: نظام صنفی کشاورزی یکی از انواع تشکل‎های جدید در بخش کشاورزی با ماهیت غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است. ضرورت‌های شکل‌گیری این نهاد در بخش کشاورزی عمدتاً به مسائلی مانند پیگیری مطالبات خود در حوزه‎های مختلف اجتماعی و اقتصادی،‎ نقش‎آفرینی و تأثیر‎گذاری بر تصمیم‎گیری‎ها و تصمیم‎سازی‎ها، حفظ حقوق مصرف‌کنندگان و حفظ و حراست از منابع پایه ازجمله آب‌وخاک، استانداردسازی مشاغل و مهارت‎پذیر کردن شاغلین بخش کشاورزی ، آموزش‌ و توانمندسازی کشاورزان و ترویج پذیر کردن آن‌ها و نهایتاً برقراری تعامل لازم بین کشاورزان و بهره‌برداران بخش با دولت بر می گردد (برگرفته از اساسنامه). در حال حاضر ۴۱۱ نظام صنفی شهرستانی، ۳۲ نظام صنفی استانی تشکیل‌شده است و بیش از یک‌میلیون کشاورز و بهره‌بردار بخش کشاورزی در آن عضویت دارند. سؤال مطرح این است که آیا این نظام صنفی با این تشکیلات توانسته است مسائل و مشکلات مربوط به بخش کشاورزی را حل کند؟ نقش این نهاد تاکنون در عرصه تصمیم‎سازی و تصمیم‎گیری چه بوده است و آثار کارکردهای آن‎ها در کدام بخش‎ها ظهور پیداکرده است؟ اقدامات انجام‌شده معطوف به تأمین رفاه بهره‎برداران کشاورزی و حمایت از حقوق واقعی آن‎ها چه بوده است؟ میزان تأثیرگذاری آن‎ها بر بهره‎وری و افزایش تولید کشاورزی چقدر بوده است؟ این نهاد چه جایگاه حقوقی و قانونی برای این کار دارد؟ تفاوت وظایف آن با نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی چیست؟ نقشه راه آن‌ها چیست و تاکنون توانسته‎اند چند درصد نقشه راه را عملیاتی کنند و به انتظارات ترسیم‌شده دست یابد؟ 

شکل‎گیری چنین نهادهایی بدون داشتن کارکردهای مثبت در میان و بلندمدت و نبود تعریف کارکردی در بدنه نهاد اصلی سیاست‎گذاری کشاورزی، فقط سرمایه‎های اجتماعی بخش کشاورزی را تنزل خواهند داد و نگرش کشاورزان و بهره‎برداران کشاورزی را به فلسفه و چرایی شکل‎گیری آن‌ها منفی خواهد کرد؛ بنابراین وجود نقشه راه به همراه ساختار نهادی و تعاملی با نهاد اصلی مسئول بخش کشاورزی برای این‎گونه نهادهای صنفی در بخش کشاورزی از شکل‎گیری آن بسیار بااهمیت‌تر است تا این مجموعه‎ها بتوانند با آن بهتر حرکت نمایند و با حداکثر کارایی به اهداف ترسیم‌شده برای آن دست یابند. چنین رویکردی می‎تواند علاوه بر تقویت سرمایه‎های اجتماعی و اقدام‎های جمعی در محیط کشاورزی، به ارتقای انگیزه‎های تولید کشاورزی و تغییر و تحول در بخش کشاورزان از طریق کشاورزان و بهره‎برداران کشاورزی منجر شود که نتیجه نهایی آن افزایش تولید، به‌روز شدن کشاورزی با فناوری‎های جدید، افزایش سودآوری و ماندگاری در روستا خواهد بود. علاوه بر آن، شرایطی را فراهم می‎آورند تا زنجیره تأمین کشاورزی بهتر مدیریت شود و سیاست‎های دولت در میدان عمل و به‌ویژه در سطح بهره‎برداری‎های کشاورزی نتیجه‎بخش‎تر و اثربخش‎تر باشد. وگرنه کم نیستند نهادهایی که در بخش کشاورزی شکل‌گرفته‌اند ولی کمترین ارتباط را با کشاورزان دارند و عملاً در سطح تصمیم‎گیری‎های کلان بخش کشاورزی نتوانسته‎اند تأثیرگذاری ملموس قابل گزارش به کشاورزان و تأثیرگذار بر بخش کشاورزی داشته باشند. 

امید این که محور اصلی ایجاد نهادها در بخش کشاورزی مبتنی بر نیاز و ضرورت ساختاری و نیز مأموریت‎ میدانی تأثیرگذار بر بخش کشاورزی باشد تا نهادی کلیشه‎ای، تکراری، موازی و بدون تعریف درست نقشه راه و مأموریت عملیاتی در طول زنجیره کشاورزی. به بیان‎دیگر، به هنگام نهادسازی باید مأموریت ویژه‎ای برای آن مدنظر قرار گیرد تا خلایی را پوشش دهد نه این که به عدد نهادهای کشاورزی اضافه شود.

برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین