پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۷۸۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵
برخی از تحلیل گران احتمال می‌دهند که مشکلات پیش آمده در غیزانیه و شایعات مطرح در خصوص فساد خانواده استاندار، شرایط را برای تغییر او و خداحافظی وی از استانداری فراهم کند. مسئله‌ای که بدون پیش داوری و گمانه زنی‌های سلیقه ای، باید نگریسته شود و مورد تحلیل‌های تکمیلی قرار گیرد.

شعار سال: غیزانیه بزرگترین بخش شهر اهواز در خوزستان، با حدود ۲۵ هزار نفر جمعیت و عموما عرب زبان بوده و علیرغم نزدیکی به مرکز استان و منابع زیاد نفت، از محروم‌ترین مناطق خوزستان و بعنوان نمونه‌ای از توسعه نامتوازن و برنامه ریزی‌های نادرست در سطح استان، محسوب می‌شود.

طی گزارش منتشره از خبرگزاری تسنیم در مرداد ماه ۹۸، روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در غیزانیه تولید می‌گردد. اما این حجم عظیم منابع برای مردمان غیزانیه چیزی جز آلودگی آب و خاک و هوا و البته نابودی کشاورزی و بی آبی به همراه نداشته است. سال‌های متمادیست که مردم غیزانیه از بی آبی رنج می‌برند و پس از درخواست‌های فراوان، شرکت نفت که یکی از مسببین مستقیم مشکلات و مهاجرت‌های روستاییان این منطقه است، تنها متعهد گردیده که روزانه چند تانکر آب برای مردم بفرستد!

غیزانیه یکی از اصلی‌ترین کانون‌های گرد و غبار در جنوب غرب کشور است. کانون‌های داخلی ریزگرد‌ها ناشی از انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، سدسازی، اکتشاف نفت و در نتیجه خشکی تالاب‌ها و رودخانه‌های استان، در این منطقه بشکلی مشهود وجود دارد. از طرف دیگر.


جمعیت ۲۵ هزار نفری غیزانیه فاقد امکانات اولیه بهداشتی و آموزشی هستند. این بخش تا سال ۹۴ با ۲۰ مدرسه کانکسی رتبه اول را در خوزستان دارا بود. احتمالا مدارس کانکسی تا حال به گوشتان نخورده، اما این نوع مدرسه تا سال گذشته بخشی از روند معمول تحصیل برای روستا‌های غیزانیه بود. وضعیت بهداشت نیز در غیزانیه به هیچ وجه مناسب نیست، به طوری که اختصاص یک دستگاه آمبولانس به مردم این منطقه به عنوان یکی از اصلی‌ترین اخبار مربوط به خدمات بهداشتی دولت به شمار می‌رود و به طور کلی کمبود شدید امکانات ابتدایی بهداشتی از جمله خانه‌های بهداشت مورد اعتراف مسوولین است. غم انگیزتر اینکه غیزانیه که روی منابع سرشار نفت و گاز قرار دارد، خود از داشتن گاز محروم است و به همه این‌ها البته باید مشکلات ناشی از سوزاندن زباله، نداشتن جاده مناسب، عدم آنتن دهی تلفن همراه، نبود اینترنت و... را اضافه کنید.

در یکی از فیلم‌های مربوط به اعتراض مردم از آن‌ها می‌خواهند تا به نهاد‌های مربوطه مراجعه کنند و درخواست بدهند، اما جالب است بدانید که بیش از سه سال پیش استاندار خوزستان، غلامرضا شریعتی در اوایل دوران ریاست خود وعده داده بود که سه ماهه مشکل آبرسانی غیزانیه برطرف خواهد شد!

برخی از تحلیل گران احتمال می‌دهند که مشکلات پیش آمده در غیزانیه و شایعات مطرح در خصوص فساد خانواده استاندار، شرایط را برای تغییر او و خداحافظی وی از استانداری فراهم کند. مسئله‌ای که بدون پیش داوری و گمانه زنی‌های سلیقه ای، باید نگریسته شود و مورد تحلیل‌های تکمیلی قرار گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص شهاب الدین نظری

برگرفته از کانال تلگرامی مکتوبات
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین