پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۷۸۴۹۴
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
آستان قدس یکی از بزرگترین هلدینگهای اقتصادی کشور است که بدون شک می تواند سهم بسزایی در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد. اما با وجود 40 شرکت مالیاتش از عوارض خروج از مرزهای کشور کمتر است .
شعارسال:لیست معافیت های مالیاتی در مورد بسیاری از سازمانها که از بودجه عمومی کشور و بیت المال ارتزاق می کنند کم نیست در حالیکه اگر بنا به محاسبه و اندازه گیری باشد با نگاهی به کشورهای در حال توسعه در می یابیم که این مقدار باید اصلاح شود تا مالیات به عنوان یکی از ارکان اقتصادی پویا باشد.
 
موضوع درآمد مالیاتی و تأثیر آن بر وضعیت اقتصادی کشور برکسی پوشیده نیست در بسیاری از کشورهای دنیا تنها با درآمدهای مالیاتی بخش عمده ای از اقتصاد دارای گردش قابل قبول است. در کشور پدیده ای به نام فرار مالیاتی سالهاست که تیشه به ریشه اقتصاد زده و متأسفانه باید گفت که لیست معافیتهای مالیاتی در مورد بسیاری از سازمانها که از بودجه عمومی کشور و بیت المال ارتزاق می کنند کم نیست در حالیکه اگر بنا به محاسبه و اندازه گیری باشد با نگاهی به کشورهای در حال توسعه در می یابیم که این مقدار باید اصلاح شود تا مالیات به عنوان یکی از ارکان اقتصادی پویا باشد . ضمن اینکه معافیتهای مالیاتی همچنان محل مناقشه بسیاری از اهالی اقتصاد است.
 
سهم مالیات شرکت‌ها از اقتصاد در کشور‌های ژاپن، کره، سنگاپور، مالزی بین ۴.۱ تا ۵.۶ درصد و در اعضای سازمان همکاری توسعه اقتصادی ۳ درصد است، این سهم در ایران ۰.۷ درصد است.

سهم مالیات املاک و ثروت از اقتصاد در ایران کمتر از ۰.۱ میانگین جهانی است. این‌ها همان نسخه‌های نئولیبرالی است که در کشور طراحی شده و اجرا می‌شود.
 
از طرف دیگر به گفته کارشناسان اقتصادی سهم فرار مالیاتی ما بصورت مستقیم و غیرمستقیم در کشور به طور میانگین 500 هزار میلیارد تومان است. در سال گذشته کل درآمدهای مالیات مستقیم و کالاها و خدمات به 141 هزار و 206 میلیارد تومان رسید که در مقابل فرار مالیاتی سهم اندکی از اقتصاد را داشته.
 
تنها نگاهی به لیست برخی از سازمانها و نهادها و میزان بودجه ای که برایشان درسال در نظر گرفته می شود نشان می دهد که باید صورت مسئله را جور دیگر حل کرد.
 
در کنار موضوع معافیتها و فرارهای مالیاتی باید نحوه محاسبه نیز مورد بررسی قرار گیرد. طبق اعلان سازمان امور مالیاتی درآمد عوارض خروج مسافر از کشور در سال گذشته به بیش از 11 هزار و 538 میلیارد ریال در سال 98 می رسد این درحالیست که طبق همین صورتها مالیات شرکتها و مؤسسات وابسته به آستان قدس که 40 شرکت می باشد  به 42 میلیارد و 606 میلیون تومان رسیده. آستان قدس یکی از بزرگترین هلدینگهای اقتصادی کشور است که بدون شک می تواند سهم بسزایی در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد اما می باید روشن کرد که چرا با وجود 40 شرکت مالیاتش از عوارض خروج از مرزهای کشور آنقدر کمتر است که می توان از آن به عنوان تفاوت معنادار نام برد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری نبض بازار  ،تاریخ انتشار:  8 خرداد 1399،کدخبر :  61561 ،www.nabzebaazaar.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین