شعار سال: بیمه مرکزی در ۲۷ اردیبهشتماه بخشنامهای را مبنی بر حذف بیمهنامه فیزیکی ابلاغ کرد که باعث نگرانی نمایندگیها و شبکه فروش صنعت بیمه شد.
فعالان صنعت بیمه پس از ابلاغ بخشنامهای مبهم، درباره حذف بیمهنامه فیزیکی شخصثالث، نسبت به بیکاری هزاران نفر از شاغلان این صنعت به ویژه نمایندگیها و دفاتر فروش هشدار دادند.
اما بیمه مرکزی با شفافسازی در این باره ضمن رفع نگرانیها، اعلام کرد:
شبکه فروش همچون گذشته، نقش و کارکرد خود را حفظ خواهد کرد.
برخی از فعالان صنعت بیمه اینگونه تصور کردند که طبق این بخشنامه، امتیاز صدور بیمهنامه شخصثالث که برای دفاتر بیمه، سودساز است از آنها سلب خواهد شد.
یکی از نمایندگان دفاتر بیمه ایران در رابطه با حذف بیمهنامه فیزیکی، گفت:بیمه مرکزی ایران در استانها و شهرستانها بیمه شخصثالث را از نمایندگیها میگیرد و عنوان میکند که این کار را فقط دفاتر مرکزی انجام بدهد.
وی با ابرازی نگرانی از ابلاغ این بخشنامه، ادامه داد:شما بروید دنبال بیمههای عمر و آتش سوزی و … در حالی که در ایران این بیمهها عمر و آتش سوزی و بیمه بدنه اصلا جا نیفتاده است.
این فعال صنعت بیمه با اشاره به تاثیر بیمه شخص ثالث بر درآمد نمایندگیهای بیمه، اظهار داشت:بیش از ۷۰درصد درآمد نمایندگیهای بیمه، بیمه شخصثالث است که با ابلاغ بخشنامه حذف بیمهنامه فیزیکی ، بیش از ۲۰ هزار نمایندگی بیمه و شاید هم تا ۳۰هزار دفتر باید تعطیل شوند.
روابط عمومی بیمه مرکزی در ۲۷ اردیبهشت با صدور بخشنامهای، اعلام کرد:کلیه شرکتهای بیمهای از اول خرداد ماه زیر ساختهای لازم را برای دسترسی الکترونیکی بیمه گذاران بیمه شخصثالث به اطلاعات مورد نیاز فراهم آورند.
شرکت بیمه، طبق این بخشنامه به شرکتهای بیمهای تاکید کرده است که کلیه بیمهنامههای شخصثالث خود را پس از دریافت کد یکتا از بیمه مرکزی ایران صادر کنند.
سپس، لینک دریافت نسخه قابل چاپ بیمهنامه را از طریق ارسال پیامک، کد یکتا، آدرس الکترونیکی صفحه استعلام اصالت بیمهنامه از بیمه مرکزی ایران و نیز از آن شرکت را به بیمهگذاران خود اعلام کنند.
در این بخشنامه اعلام شده بود که شرکتهای بیمهای کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت بیمهنامه شخصثالث از جمله فروش و تمدید بیمهنامه، اعمال تخفیف عدم خسارت و رسیدگی و پرداخت خسارت را بدون نیاز به ارائه بیمهنامه فیزیکی انجام دهند.
ابلاغ این بخشنامه باعث نگرانی فعالان صنعت بیمه به ویژه دفاتر نمایندگی در شهرستان ها شد، زیرا به نظر آنها، چرخش مالی آنها خدشهدار می شود.
روابط عمومی بیمه مرکزی، در واکنش به این نگرانیها بود که بیمه مرکزی روز چهارشنبه با انتشار اطلاعیهای، اعلام کرد:تصمیم به ارائه خدمات بیمهای به بیمهگذاران بدون نیاز به نسخه فیزیکی بیمهنامه شخصثالث به مفهوم حذف شبکه فروش از فرآیند عرضه بیمهنامه مذکور نیست.
شبکه فروش همچون گذشته، نقش و کارکرد خود را حفظ خواهد کرد.
در این راستا، با دریافت شماره تلفن همراه از بیمهگذاران و ثبت آن در سیستم صدور، امکان اطلاعرسانی پیامکی وجود دارد.
شرکتهای بیمه علاوه بر اطلاعرسانی الکترونیکی در صورت درخواست بیمهگذاران موظفند نسخه چاپی بیمهنامه را نیز در اختیار آنان بگذارند.
بیمه شخص ثالث بیشترین سهم حق بیمه تولیدی صنعت بیمه را داراست به طوری که بر اساس آمار در سال۹۸ حدود ۳۴ درصد سهم داشته و پس از آن درمان با ۲۳.۸ و زندگی با ۱۴.۶ درصد قرار داشته است.
به همین دلیل دفاتر بیمه به شدت نگرانی کاهش میزان صدور بیمههای شخص ثالث هستند.
بیمه مرکزی در پایان جزئیات افزایش بیمه شخص ثالث را، اعلام کرد:که بر این اساس، حق بیمه ثالث خودروهای کمتر از چهار سیلندر ۱۴ میلیون و ۱۴۲ هزار ریال و خودروهای پیکان، پراید و سپند معادل ۱۶ میلیون و ۷۴۷ هزار ریال تعیین شد.
نرخ حق بیمه ثالث سایر خودروها نیز برابر ۱۹ میلیون و ۶۸۷ هزار ریال و خودروهای سواری بیش از چهار سیلندر معادل ۲۲ میلیون و ۳۲هزار ریال اعلام شد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹، کد خبر:۱۷۷۳۵۵، www.sanayepress.com