پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۸۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهرگفت: سد باغان یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه منابع آب در جنوب این استان است که با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب، آب را در اختیار بخش شرب، صنعت و کشاورزی منطقه قرار می‌دهد.
شعارسال:"باغان" یکی از سدهای دارای فاینانس خارجی در استان بوشهر است که با تکمیل آن ۳۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت ذخیره سازی آب‌های سطحی این استان افزوده و نقشی مهم در جهش تولید منطقه دارد که کشاورزان دشتی سالیان زیادی است چشم انتظار بهره برداری از آن هستند.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بوشهرگفت: سد باغان یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه منابع آب در جنوب این استان است که با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب، آب را در اختیار بخش شرب، صنعت و کشاورزی منطقه قرار می‌دهد.
 
علی محمدی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به آورد مناسب رودخانه باغان در فصل سیلاب، این سد می‌تواند ضمن کنترل روان‌آب‌های فصلی و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، آبی پایدار را به بهره‌برداران برساند.
 
وی اضافه کرد: با وجود تحریم‌های موجود در مسیر تامین مالی این پروژه، پیگیری‌های گسترده‌ای برای به نتیجه رسیدن فاینانس سد باغان انجام شده‌ و امید می‌رود در سال جاری تحقق یابد.
 
محمدی گفت: با تکمیل زیرساخت‌ها، سیستم انحراف و دایک جانبی سد باغان، عملیات بتن‌ریزی بدنه اصلی سد در مهر سال گذشته آغاز شد.
 
وی یادآورشد: حجم کل بتن‌ریزی بدنه اصلی سد ۲۵۰ هزار مترمکعب است و تاکنون بیش از سه هزار مترمکعب بتن ریزی بدنه اصلی انجام شده به این ترتیب پیشرفت فیزیکی پروژه سد باغان ۳۵ درصد برآورد می‌شود و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، طبق برنامه‌ریزی انجام شده در مدت ۲۰ ماه سد به پایان می‌رسد.
 
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر  افزود: خط انتقال ۲۷ کیلومتری این سد، ظرفیت انتقال سالانه ۸.۲ کیلومتر آب را دارد.
 
وی افزود: ۲ ایستگاه پمپاژ با پیشرفت ۵۸ و ۹۰ درصد، یک مخزن به حجم پنج هزار مترمکعب با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد و یک مخزن دیگر به حجم یک هزار متر مکعب با پیشرفت ۲۰ درصد از دیگر تاسیسات مرتبط با این پروژه است.
 
محمدی یادآورشد: پیشرفت فیزیکی پروژه خط انتقال ۵۵ درصد است و در صورت تامین مالی مناسب، در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: تا کنون ۱۰۰ درصد از مراحل حفاری و عملیات خاکی، ۴۵ درصد کانال کنی و ۳۷ درصد از جوشکاری و جاگذاری خط لوله انجام شده است.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهرگفت: باتوجه به اینکه بیشتر کشت منطقه، گوجه فرنگی خارج از فصل (زمستان و پاییز) است و این محصول از نظر ارزش اقتصادی و رونق بازار مقرون به صرفه است احداث و بهره برداری از پروژه‌های آبی در دست اجرا نقش مهمی در تقویت منابع زیرزمینی دارد.
 
 محمدی ادامه داد: با بهره برداری از سد باغان امکان تخصیص آب این سد برای ۷۰۰ هکتار از اراضی پایین دست واقع در شهرستان دشتی فراهم می‌شود.
 
وی اظهارداشت: تامین آب کشاورزی منطقه جنوب استان بوشهر بیشتر از طریق چاه و با اتکا به منابع آب زیرزمینی است و با پایین رفتن سطح آب زیرزمینی، مشکلات زیادی از جمله ممنوعه و ممنوعه بحرانی شدن دشت‌ها، کاهش حجم آبدهی چاه‌ها و افت کیفی منابع آب را به همراه داشته است.
 
وی یادآورشد: افزون براین آب صنعت و آشامیدنی جنوب استان نیز از طریق چاه‌ها تامین می‌شود که مشکلاتی مشابه را تجربه می‌کنند.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر در خصوص تخصیص آب سد باغان گفت: میزان سهم آب کشاورزی از سد باغان حدود پنج میلیون مترمکعب در سال، سهم آشامیدنی ۲.۱ میلیون متر مکعب و سهم صنعت ۶ میلیون مترمکعب در سال است.
 
وی ادامه داد: تمام حجم‌های یاد شده در زمان حاضر از طریق چاه و برداشت از آب‌های زیرزمینی انجام می‌شود و با احداث سد باغان و تامین آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی کاهش یافته و در نتیجه فرصت مناسبی برای احیا دشتریز و باغان فراهم می‌شود.
 
محمدی گفت: ساخت سد باغان موجب کنترل سیلاب‌های مخرب و کاهش خسارت به تاسیسات، جاده‌ها و بناهای پایین دست می‌شود و با کنترل رواناب‌های فصلی، آبی پایدار را در فصل‌های خشک سال در اختیار بهره‌برداران قرار می‌دهد.
 
وی اضافه کرد: با ساخت و توسعه شبکه آبیاری و زهکشی سد باغان، کشاورزی این منطقه به حالت مدرن تبدیل می‌شود و این بخش ضمن برخورداری از آبی به مراتب با کیفیت تر از منابع زیر زمینی، می‌تواند به قطب تولیدات کشاورزی با رویکردهای نوین و محصولات پربازده تر تبدیل شود.
 
محمدی یادآورشد: بهبود شرایط کشاورزی در منطقه موجب رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال مستقیم در بخش کشاورزی، حمل و نقل، تجارت، صنایع تبدیلی و بسته بندی می‌شود.
 
وی گفت: یکی از رویکردهای وزارت نیرو  ایجاد تاسیسات گردشگری در محدوده تاسیسات آبی بوده است به همین منظور توافق نامه‌ای میان وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز منعقد شده است در همین ارتباط سد باغان با حجم مخزن ۳۲ میلیون مترمکعب و دریاچه‌ای به وسعت بیش از ۹ کیلومتر مربع می‌تواندظرفیت میزبانی از گردشگران به ویژه در فصل‌های سرد سال را داشته باشد.
 
محمدی تاکید کرد: بهره‌برداری از سد باغان، گامی بلند در توسعه منابع آب جنوب استان است و این سد علاوه بر ذخیره سازی آب‌های سطحی، به منبعی مطمئن برای تامین آب پایدار بخش آشامیدنی، صنعت و کشاورزی تبدیل می‌شود که بی شک به تبع آن شاهد رشد شاخص‌های صنعتی و کشاورزی در منطقه خواهیم بود.
 
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: ایجاد مشاغل جدید در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته آن، تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر و صیانت از منابع آب از دیگر دستاوردهای احداث سد باغان است.

 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری ایرنا   ،تاریخ انتشار:   11 خرداد 1399،کدخبر : 83805461،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین