پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
وقتی کشاورزان به اشکال مختلف تشویق، ترغیب، ترویج و یا اجبار، در قالب طرح محوری خودکفایی در دانه های روغنی ناگزیر به کاشت کلزا می شوند، دولت باید قیمتی به کشاورزان پرداخت کند که زیان نکنند. سالاری ساردونی، کشاورزکرمانی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز که امسال 60 هکتار کلزا کاشته است می گوید: دیگر علاقه ای به کاشت این دانه روغنی ندارم زیرا کاشت آن را منطقی نمی دانم.

شعار سال:ایشان در گفتگو با خبرنگار در مورد کاشت کلزا می‌گوید: کاشت این محصول، منهای بهره گیری از تناوب کشت آن با گندم، یک فعالیت تولیدی مقرون به صرفه نیست. وی در تجزیه و تحلیل کاشت، داشت، برداشت و عرضه این دانه روغنی به مراکز خرید می‌گوید: هزینه‌ها بیش از رقمی است که کشاورز در چارچوب خرید تضمینی دریافت می‌کند و ادامه این زیان موجب خواهد شد که سالی دیگر، با این قیمت و دردسر‌های فراوان آن کسی به سمت کشت کلزا نرود. سالاری خاطر نشان می‌سازد: محاسبه قیمت تمام شده تولید هر کیلو از این محصول برای کارشناسان جهاد کشاورزی به سادگی امکان پذیر است و آن‌ها می‌توانند دریابند که کشاورزان سودی از این فعالیت نمی‌برند.


سالاری می‌گوید: اول اینکه ریزکارنده به اندازه کافی وجود ندارد، یعنی در همان مرحله کاشت، کشاورز با مشکل مواجه است. در مراحل رشد محصول نیز، به دلیل ویژگی‌های این گیاه، نیاز به آب بیشتری از گندم دارد و در عین حال، سم پاشی آن به دلیل تراکم و انبوهی و ساقه‌های بلند پر هزینه است که اگر به بازار بی حساب و کتاب کود و سمِ ناشی از گرانی و کمبود و عدم مدیریت صحیح آن توسط شرکت خدمات کشاورزی و بازار سیاه حاکم بر آن طی یک سال اخیر به خصوص در فصل کاشت کنونی نگاه کنیم، با رقمی حداقل بالاتر از یک میلیون تومان برای هر هکتار مواجه خواهیم شد.

سالاری که خود سال جاری درگیر کشت ۶۰ هزار کلزا بوده است می‌گوید: اگر در هر هکتار، یک میلیون تومان بابت بذر و یک میلیون تومان نیز ضایعات برداشت به دلیل کمباین‌های نادقیق منظور کنیم بر فرض که بر اساس بهترین متوسط راندمان تولید یعنی دو تن و نیم در هر هکتار برداشت کنیم رقمی حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو زیان خواهیم دید.

سالاری در توضیح بیشتر قیمت تمام شده می‌گوید: این گیاه برای اینکه بتواند تا هنگام محصول دهی باقی بماند مدام نیاز به سم پاشی، آب دهی و سرکشی دارد، محصول هم که برداشت می‌شود مرکز خرید درست و حسابی ندارد و حاضر نیستند محصولی که الک نشده است را با اعمال افت منطقی تحویل بگیرند، لذا باید خود کشاورز با پرداخت هزینه کارگری بالا آن را الک کند و به مراکز خرید تحویل دهد، به عبارتی تکنولوژی لازم برای مراحل کاشت و برداشت و کاهش ضایعات به اندازه کافی وجود ندارد.

سالاری گفت: وقتی یک طرح ملی اعلام می‌شود می‌بایست اسباب و لوازم دسترسی به اهداف آن طرح نیز مهیا گردد، وگرنه طرح با دست انداز و ناهمواری مواجه و ابتر می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، با محاسبات کاغذی - بدون ارزیابی میدانی و توجه به واقعیت مزرعه و مراحل کاشت و داشت و برداشت و نوسان قیمت نهاده‌ها در بازار- برای محصولات کشاورزی و کشاورزان قیمت تعیین می‌کنند و منطق وزارت جهاد کشاورزی را نیز نمی‌پذیرند، آنان آشکارا اعلام نمی‌کنند که مایل به واردات روغن هستند، اما در عمل به این سو سمت گیری می‌کنند و متاسفانه نظارتی هم بر کیفیت روغن‌های خام وارداتی ندارند.

سالاری با ذکر مصادیقی از ملاقات‌های انجام شده با وزیر و مسئولان کشاورزی وقت و مدیران جهاد کشاورزی در سطح استان کرمان یادآور می‌شود: موانع و مشکلات کاشت کلزا پیشاپیش با آنان در میان گذاشته شده، اما این گفته‌ها و شنیده‌ها و بعضا قبول آنها، خروجی معنی داری نداشته و قیمتی که اعلام می‌شود همچنان با واقعیت‌های تولیدی سنخیتی ندارد.

سالاری می‌گوید: تناقض اینجاست که کشاورزان نه تنها در این مورد، بلکه در موارد بسیار دیگری، برای تهیه کلیه نهاده‌ها و کالا‌های ضروری پیش از تولید تابع قوانین بازار و نرخ تورم هستند، اما هنگام فروش محصول، یک قیمت خرید تضمینی از چندین ماه قبل توسط دولت تعیین و اعلام شده که کشاورزان ناگزیرند به همان گردن بگذارند و چه بسا پولش را نیز چند ماهه دریافت کنند.

سالاری می‌گوید: این معادله اقتصادی به خصوص در مورد محصولات تابعه خرید تضمینی از جمله دانه‌های روغنی و کلزا، کشاورزی کشور را به قهقرا می‌برد و در موقعیت ضعیفی قرار می‌دهد. قیمت‌های خرید تضمینی در شرایط تورم بالای ۱۵ درصد و رشد مداوم آن نمی‌توانند واقعی باشند. دولت خود نیز از این معادله نابرابر خبر دارد، ولی حتی اگر پول کافی هم داشته باشد از انعطاف پذیری لازم برای افزایش نرخ خرید‌های تضمینی، متناسب با نرخ واقعی تورم، در جهت تحقق اهداف ملی و شعار رونق و جهش تولید ندارد.

سالاری به خبرنگار کشاورزی آینده جهان (کاج) می‌گوید: غالب کشاورزان در تمامی نقاط کشور، قانع، متواضع و به خاطر استقلال کشور حاضر به فداکاری هستند، اما برای بقا و تداوم طرح‌ها و تحقق اهداف ملی می‌بایست سیاست‌های اقتصادی دولت هوشمندانه و با درک عمیق از خوداتکایی دنبال شود نه شعاری و بدون توجه به تامین حداقلی سود و سرمایه و صرف منابع نیروی انسانی!
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان (کاج)، تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، www.kajpress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین