پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
روایتی تصویری از نشست رهبران کشورهای صنعتی در گذر زمان

شعارسال: آنچه در ذیل می آید روایتی تصویری از نشست رهبران کشورهای صنعتی در گذر زمان است.


سن خوان

دومین دیدار رهبران کشورهای صنعتی که با پیوستن کانادا گروه هفت یا جی ۷ را به وجود آورد در «پورتوریکو» در دریای کارائیب بود. محل این دیدار در مکانی بود که دیگران برای تفریح به آنجا سفر می‌کردند.

انتخاب شهرهای زیبا

در سال‌های دهه ۱۹۸۰ دیدارهای جی ۷ در شهرهای بزرگ اما زیبا برگزار شد. در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۷ و نیز میزبان رهبران صنعتی بود. «هلموت اشمیت»صدر اعظم وقت آلمان سال ۱۹۸۰ با کت و شلوار تابستانی آبی‌رنگ در تصویر به چشم می‌خورد.‌

دیدارهای بعدی دهه ۸۰ در پایتخت‌هایی مانند لندن، توکیو و دوبار در بن مانند این تصویر از سال ۱۹۸۵ برگزار شد. به نظر می‌رسد «مارگارت تاچر» و «رونالد ریگان» از محل نشست راضی هستند. میزبان، «هلموت کهل» هم در میان آنها ایستاده است. در آن دوران از تظاهرات‌ اعتراضی بزرگ هنوز خبری نبود.

در نشست سال ۲۰۰۱ در شهر «جنوا» در جنوب ایتالیا خشونت بالا گرفت در شدیدترین درگیری مخالف جهانی‌شدن و نیروهای پلیس ایتالیا یک معترض ۲۳ به نام «کارلو جیولانی» کشته شد. این حادثه و پس از آن حوادث یازدهم سپتامبر در آمریکا نقطه عطف تاریخ جی ۷ بود. از آن زمان به بعد مهم حفظ امنیت سیاستمداران تا حد ممکن است.

سال ۲۰۰۲ دیدار رهبران کشورهای صنعتی که با پیوستن روسیه نشست جی ۸ نام گرفت در «کاناناسکیس»، مکانی دورافتاده در دل طبیعت در کانادا برگزار شد. معترضان در شهر «کلگری» در شرق این مکان تجمعی مسالمت‌آمیز داشتند.

سال ۲۰۰۵ «باب گلدوف» خواننده موسیقی راک با به راه انداختن یک کنسرت بزرگ موسیقی راک با نام «لایو ۸» تلاش کرد صدای مردم را به گوش سیاستمداران برساند. او خواستار بخشوده شدن بخشی از بدهی‌های کشورهای آفریقایی شد. ۱۰ کنسرتی که در لندن همزمان با نشست جی ۸ به علاوه آفریقای جنوبی برگزار شد بی‌ثمر نبود و سیاستمداران که در «گلن‌ایگلز» در بریتانیا دیدار داشتند اقداماتی در زمینه اجرای خواسته مطرح شده انجام دادند.

سال ۲۰۰۷ میلادی، «هایلیگندام» یکی از محبوب‌ترین مکان‌های مسافرتی آلمان به منطقه‌ ای غیرقابل دسترس تبدیل شد. با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۵/ ۱۲ میلیون یورو دیواری به طول ۱۲ کیلومتر دور تا دور محل نشست جی ۸ در هایلیگندام کشیده و به مدت یک هفته برگزاری تجمع در اطراف ممنوع شد. این حرکت برای بسیاری از شهروندان آلمان دست‌اندازی به حقوق اولیه آنها بود.

افزایش توجه به محل برگزاری نشست موجب شد که سیاستمداران از این توجه استفاده و تلاش کنند چهره خود را بهبود بخشند. سال ۲۰۰۹ نشست آنها کمی پیش از برگزاری از جزیره ساردین در جنوب ایتالیا به شهر «لاکوییلا» منتقل شد که زلزله‌ی سهمگین بخشی از آن را ویران کرده بود. پیام سیاستمدارن این بود: قربانیان را فراموش نکنید.

محل برگزاری نشست‌های جی ۷ تا آینده نامعلوم همچنان در شمار مناطق تحت حفاظت شدید باقی خواهند بود. سال ۲۰۱۵ هم چنین خواهد بود. اینجا در ارتفاع ۲۳۰۰ متری پلیس آلمان تلاش می‌کند مانع عبور یک صخره‌ نورد مخالف نشست و تروریست‌های احتمالی از مسیر کوه‌های آلپ به قصر المائو شود.

وقتی تجمع در محل نشست رهبران کشورهای صنعتی ممکن نباشد معترضان جای دیگری تجمع می‌کنند.

گردهمایی رهبران کشورهای گروه بیست در هانگژو چین که در حال حاضر در جریان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15شهریور1395، کدخبر: 3761278: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین