پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
سفیر جمهوری اسلامی ایران در گینه کوناکری، آفریقا را سرزمین فرصت ها می داند و با اعلام امضای 10 سند همکاری اقتصادی در سفر اخیر محمد جواد ظریف به این کشور، گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و گینه کوناکری به زودی تشکیل می شود.

شعار سالوزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در فصل دیگری از فعالیت های دستگاه دیپلماسی، توجه خود را به آفریقا معطوف کرد و در سفری 6 روزه راهی غرب این قاره شد. گینه کوناکری سومین مقصد ظریف در این سفر دوره ای بود.

ظریف در ششم مردادماه وارد کوناکری پایتخت گینه شد. کشوری که با کشورهای مالی ؛ لیبریا؛ سیرالئون؛ سنگال ؛ساحل عاج و گینه بیسائو هم مرز است و رژیم سیاسی آن، جمهوری لائیک. حدود 95 درصد مردم این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند و بین 5 تا 8 درصد مسیحی و بقیه پیرو سایر مذاهب بومی می باشند.

روابط طولانی بین ایران و این کشور و هم چنین شرایط پس از امضای برجام موقعیت جدیدی برای تقویت و گسترش این روابط ایجاد کرده است به گونه ای که سید حمید رضا وحید کیانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گینه ، سفر رییس دستگاه دیپلماسی را آغازگر یک حرکت جدی می داند.

وی معتقد است استقبال کم نظیر، دیدار با رییس جمهوری، رییس مجلس، وزیر امور خارجه و همچنین حضور نخست وزیر و 6 وزیر اقتصادی گینه در نشست اقتصادی دو کشور، نشان دهنده عزم جدی دو طرف در اجرایی شدن همکاری ها است.

سفیر ایران در گینه همچنین با انتقاد از عملکرد برخی رسانه ها در پوشش سفر ظریف و هیات اقتصادی همراه به غرب آفریقا، از رسانه ها می خواهد درباره این قاره سیاه نمایی نکنند و شرایط را برای تقویت همکاری بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران با دولت ها و بخش های خصوصی آفریقا فراهم سازند.

سید حمید رضا وحید کیانی درباره سفر اخیر وزیر امور خارجه ایران به کشور محل ماموریتش و دستاوردهای آن،ظرفیت های همکاری ایران-گینه کوناکری، موانع و راه حل ها و همچنین نقش رسانه ها سخن گفته است که مشروح آن را در زیر می خوانید:

*ارزیابی جنابعالی از سفر وزیر امور خارجه به قاره آفریقا چیست و این که این سفر چه تغییری در نگاه دو طرف ایجاد خواهد کرد؟

امروز در شرایط پساتحریم و آزادی نسبی در فضای اطلاع رسانی کشورهای مختلف در ارائه موقعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، کشورهایی که در قاره فرصت ها قرار دارند خواستار دریافت اطلاعات بیشتری در خصوص فضای اقتصادی و کسب و کار با جمهوری اسلامی ایران هستند.

هم اکنون این فضا و پس از 33 سال رابطه با کشور گینه کوناکری به شکل قابل توجهی گشایش یافت. سفری که با بیش از 70فعال اقتصادی و آن هم نمایندگانی از بزرگترین شرکت های خدمات فناورانه، سدسازی، راه سازی، زیرساخت و ...همراه بود.

در این حرکت جدی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها نمایندگان بزرگترین شرکت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بلکه نمایندگان و مسئولین وزارتخانه های فعال و حتی نهاد محترم ریاست جمهوری، وزیر امور خارجه را در سفر به چهار کشور غرب آفریقا همراهی کردند.

در این سفر نمایندگان بخش های دولتی کشورمان با 14 وزیر گینه ای ملاقات کرده و از سویی نمایندگان بخش های خصوصی جمهوری اسلامی ایران نیز نه تنها با همتایان خود، بلکه با وزرای مربوطه، ملاقات های دوجانبه و چندجانبه ای بعمل آورده اند.

ملاقات و توافقات بخش های دولتی و از سویی بخش های خصوصی با یکدیگر(دولت - دولت و همچنین شرکت ها با دولت) نشان دهنده آن است که این فضای اقتصادی و کسب و کار نه تنها از سوی دولتین حمایت می شود بلکه در این راستا شرکت های خصوصی ایرانی نیز به طرف دولت گینه و بخش خصوصی معرفی می شوند.

طرف گینه ای شاهد حضور مسئولین بخش های اقتصادی دولت و همچنین نمایندگان بزرگترین شرکت های تولیدی، زیرساختی، فناوری، کشاورزی، غذایی، صنایع مبدل ، معدنی و.. از جمهوری اسلامی ایران بوده است و لذا بیشترین استقبال و کم نظیرترین ارتباط را با دکتر ظریف و هیات همراه جهت همکاری های اقتصادی فراهم آورده است.

حضور نخست وزیر و بیش از 6 وزیر اقتصادی دولت گینه در مجمع اقتصادی مشترک شرکت های خصوصی دولت ها و همچنین سخنرانی نخست وزیر گینه و جناب آقای دکتر ظریف، نشانگر عزم جدی جهت اجرایی شدن همکاری ها دارد.

*ظرفیت های همکاری ایران و کشوری که حضرتعالی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را در آن بر عهده دارید چیست و راه های گسترش و تعمیق این ارتباطات چیست؟

الف: جمهوری گینه با میزان تقریبی 5 متر بارندگی در سال، زمین های حاصلخیز و پهناور، امکان کشت فراسرزمینی برای جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرده است. نیروی کار ارزان، آمادگی مسئولین گینه جهت در اختیار گذاردن این زمین ها (که بدلیل عدم داشتن فناوری و اطلاعات کشاورزی هم اکنون بدون استفاده مانده است)در این خصوص نیاز به عزم جدی و تصمیم قاطع مسئولین جهاد کشاورزی در بهره گیری از زمین های مربوطه بعنوان کشت فراسرزمینی دارد.

ب: منابع غنی معدنی این کشور (دومین منابع غنی بوکسیت آلومینیوم جهان، همچنین در رده های نخست معادنی چون الماس، طلا، آهن و ...) قطعا موجب شده که در هیات مربوطه اقتصادی همراه وزیر امور خارجه، شرکت های بزرگ کشورمان نمایندگانی را اعزام نمایند.

رییس جمهوری این کشور نیز تاکید دارد کشوری که دارای منابع غنی زیرزمینی است نباید مردمی فقیر داشته باشد. از سویی طی ماه اخیر، وزیر معدن گینه با هماهنگی سفارت، سفری به تهران داشته و پس از بازدید از دو لابراتوار وزارت معدن، صنعت و تجارت اعلام داشت که قطعا نیاز به همکاری بیشتری با ایران داریم . یکی از لابراتوارهای مربوطه بعنوان سه مرکز بزرگ آزمایشگاهی معادن در دنیا به ثبت رسیده است. این کشور با معادن غنی خود، نیروی کار ارزان، متاسفانه فاقد تخصص، تکنولوژی و .. مربوطه است و قطعا می توان در صدور خدمات فنی و مهندسی و حتی احداث لابراتوارها و آموزش به متخصصین در این خصوص، فعالیت های دوجانبه قابل توجهی بین بخش خصوصی دو کشور و حتی بخش دولتی ایجاد کرد.

ج.اجرای پروژه های زیرساختی مانند سد سازی، راه سازی، شبکه توزیع برق و .. از جمله موضوعاتی است که در این سفر به آن توجه جدی شده است و شرکت های بزرگی مانند صانیر، سابیر و مپنا نمایندگانی را به کوناکری اعزام کرده و ملاقات ها و نتایج قابل توجهی دراین خصوص داشته اند که برخی از آنها به امضای یادداشت تفاهم و یا قرارداد منتج شده است.

کشور گینه بدلیل عقب ماندگی اقتصادی که دلایل متعددی دارد؛ بستر کاملا آماده ای را جهت اجرای پروزه های مختلف دارد که اگر شرکت های ایرانی بتوانند در موضوع فاینانس و تامین اعتبار به شکل های مختلف مانند تهاتر، با طرف گینه ای توافق کنند، قطعا موفق خواهند بود.

د: ساخت خانه های ارزان؛ با توجه به ملاقات های بعمل آمده و توافقنامه هایی که طی ملاقات در گینه از سوی طرفین صورت گرفت، شرایط قابل توجه و تسهیل کننده ای جهت حضور شرکت های ساخت و ساز جمهوری اسلامی ایران در گینه فراهم شده است.

ه: با توجه به عدم امکانات بهداشتی در کشور گینه، معاونت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز ملاقات هایی را با طرف گینه ای انجام داده است. طرف گینه ای آمادگی خود را جهت در اختیار گذاردن فضای مربوطه برای حضور پزشکان ایرانی و ارائه خدمات پزشکی آموزشی و فنی مربوطه اعلام داشته اند.

ضمن آنکه مجوزهای لازم جهت حضور پزشکان ایرانی در بیمارستان ایرانی و تجویز داروهای مربوطه از سوی وزارت بهداشت کشور متوقف فیه، دریافت شده است.

و: صنایع مبدل و کنسانتره دهها نوع میوه مرغوب مانند انبه، آواکادو، اناناس، نارگیل، پاپایا، پرتغال و ...که در نوع خود بی نظیر هستند. به دلیل نیروی کار ارزان و باغات ارزان، بدلیل نداشتن راه مناسب جاده ای و همچنین نبود برق کافی، از بین می رود، با ایجاد کارخانجات صنایع مبدل قطعا این نوع محصولات به بهترین نوع تغییر یافته (کنسرو، آبمیوه و..) و قابلیت صادرات خواهد یافت.

ز: این کشور با دارایی هایی مانند آب و هوای مناسب، دام های خوبی ندارد و در این خصوص در صورت اصلاح نژاد و همچنین ایجاد کارخانجات لبنی، سودی سرشار ونفعی کثیر برای این کشور و تولید کننده خواهد داشت. هم اکنون کشور 12 میلیون نفری گینه تمامی محصولات لبنی خود را وارد می سازد.

ح: دامداری، مرغداری، میوه های گلخانه ای و .. ازجمله فعالیت هایی است که می توان به آن توجه کرد.

*پیش بینی شما از آینده روابط دو کشور و حتی ایران و آفریقا چگونه است؟

حقیقت این است که به فرمایش حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همکاری با آفریقا باید همیشه و پیوسته باشد.

62 کشور در قاره فرصت ها(قاره آفریقا) وجود دارد. یکی از این کشورها گینه است با جمعیت90% مسلمان که در زمان جنگ تحمیلی رهبر فقید آن- احمد سکوتوره- حمایت خود را با سه بار ملاقات با امام راحل به اثبات رساند و خیلی از کمک های مالی کشورهای به ظاهر اسلامی را جهت حمایت از عراق ، نپذیرفت.

کشوری که در زمان تنگنا با ما بوده و از نظام مقدس اسلامی حمایت کرده است، همچنان هم رای ما در سازمان های بین المللی است و این را طی 37 سال انقلاب، به منصه ظهور رسانده است ولی هم اکنون برخی از کشورهایی که در زمان جنگ بدنبال خدعه و رخنه در همکاری های فیمابین جمهوری اسلامی ایران و گینه بوده اند، علاقمند به ادامه این ارتباط نیستند.

حال آنکه امروز با سفر دو روزه وزیر محترم با هیات عالیرتبه به این کشور و ملاقات های جداگانه (با وزیرخارجه، نخست وزیر، رییس جمهوری و رییس پارلمان این کشور )نگاه بر گسترش و تعمیق همکاری های اقتصادی است که هم اکنون با همکاری های سیاسی، فرهنگی و ...عجین شده است.

مقامات این کشور نیز، کاملا موضوع را درک کرده اند و برای این موضوع یک روز، کشور و هیات دولت را به این مهم و سفر تخصیص داده اند. لذا حقیر این همکاری ها و چشم انداز آن را بسیار قابل توجه می دانم و امیدوارم با حضور نمایندگان بخش های خصوصی فضای همکاری های اقتصادی نیز گشایش یابد.

*موانع و مشکلات احتمالی و راه های تقویت این روابط چیست؟

از جمله موانع مربوطه عدم شناخت تجار از یکدیگر است که ظرف 10 ماه اخیر ، بیش از پنج هیات اقتصادی گینه ای با میزبانی طرف ایرانی خود به تهران سفر کرده و قراردادهای متفاوتی به امضاء رسانده اند که در حال مطالعه و اجرای آن در کوناکری هستند.

در صورتی که این ارتباط و آگاهی بیشتر شود زمینه همکاری ها افزایش خواهد یافت. به نظر می رسد اگر به سیاست های چین توجه شود، متوجه خواهیم شد که آفریقا چه بستری حهت همکاری های اقتصادی دارد.

نکته دیگر، ضرورت ایجاد دفتر و حضور شرکت های ا یرانی در محل است. عدم ارتباط مستقیم شرکت ها با طرف های گینه ای موجب خلل در همکاری های اقتصادی خواهد شد.

*نقش رسانه های گروهی و ضرورت های بهسازی افکار عمومی هم در ایران و هم در آفریقا

اینگونه به نظر می رسد که قرار است در خصوص آفریقا و ظرفیت های آن و اطلاع رسانی سیاه نمایی شود. اولین هدف اصلی حرکت های اقتصادی، سیاسی و ...منافع نظام مقدس است. حال آنکه ما در خصوص سفر وزیر محترم به این چهار کشور شاهد کمترین تحرک از سوی رسانه ملی هستیم.

هرگاه شما بخواهید سفری به آفریقا کنید قطعا از همه می شنوید که مواظب باشید و یا مطالبی را می شنوید که وقتی به آفریقا می آیید واقعا برایتان آن مطالب مضحک است.

قطعا قرار نبوده و نیست که ایرانی ها، فناوری ایرانی و فکر ایرانی به قاره افریقا بیاید. اگر قرار بود چنین شود که استعمارگران از سود و منافع سرشارشان در این کشورها بی بهره می ماندند.

به نظرم رسانه ملی باید درخصوص آفریقا بدنبال حرکت جدید، نوین و واقعگرایانه ای باشد. سال گذشته بدلیل کسری بودجه در رسانه ملی ، اولین جایی که پخش شبکه ماهواره ای کانال های ایرانی در آن حذف شد، قاره آفریقا بود.

قاره ای که مسلمانان و مردم محروم آن درحال استفاده از خوراک شبکه های تکفیری و وهابی با بیش از 400 کانال به زبان های بومی و .. .هستند. واقعا رسانه باید نقش خود را بازیابد.

*آیا این سفر منجر به توافق هم شد؟ آیا کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور فعال می شود؟

بیش از 10 سند همکاری و تفاهمنامه اقتصادی بین بخش های خصوصی و دولتی در زمینه استخراج، استحصال نفت، ایجاد ترمینال ، راهسازی، شهرک سازی ارزان، معادن الماس و طلا، همکاری های بهداشتی و آموزشی، امضای یادداشت تفاهم کمیته مشترک سیاسی دوجانبه در حضور نخست وزیر و وزرای گینه ای و همچنین وزیرخارجه به امضای مدیرکل آفریقا و قائم مقام وزیرخارجه گینه رسید.

شایان ذکر است قطعا در آینده نزدیک شاهد فعال سازی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

نکته مهم آن که، سفارت جمهوری اسلامی ایران در دو کشور گینه کوناکری و بیسائو با بسترهای مناسب اقتصادی، خود را خادم نمایندگان بخش های خصوصی جهت فعالیت اقتصادی در زمینه های مرتبط می داند و با توجه به ارتباط قابل توجه با شرکت های گینه ای، آماده هرگونه همکاری و خدمت رسانی است.

در این برهه، وظیفه حقیر است که در همکاری، افزایش و ارتقای همکاری های اقتصادی، فعالیت کنم و این وظیفه از سوی وزیر محترم خارجه کشورمان موکدا تاکید شده که قطعا با سفر ایشان و هیات همراه به کوناکری، وظیفه ما را سنگین تر می سازد.

امید داریم با هماهنگی های مربوطه، بتوانیم خدمتی در راستای آرمان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برداریم.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار: 8 مرداد 1395، کد مطلب: 82168130 (5471282):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین