پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۹۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
وزیر امورخارجه هفته گذشته قبل از آغاز سومین دور ازسفر اروپایی خود به فرانسه و هلند، در احکام جداگانه «حسین جابری انصاری» را به عنوان معاون عربی و آفریقا و «بهرام قاسمی» را به سمت سخنگوی جدید دستگاه دیپلماسی منصوب کرد.

شعار سال: ظریف درحکم دیگری «سیدمحمدکاظم سجادپور» را نیز به سمت رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه منصوب کرد.

بهرام قاسمی پیش ازاین، سفیر ایران در ایرلند، ایتالیا و اسپانیا، رئیس اداره دوم سیاسی، رئیس اداره اول مشترک المنافع، مدیرکل غرب اروپا وزارت امورخارجه و معاون پژوهش های بین المللی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشته است.

حسین جابری انصاری پیش از این سخنگویی سیاست خارجی مسئولیت های مدیر گروه مطالعات خاورمیانه و خلیج فارس، مشاور معاونت عربی و آفریقا، مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقا، سفیرجمهوری اسلامی ایران در لیبی را بر عهده داشته است.

حسین امیرعبداللهیان معاون پیشین عربی و آفریقای وزیرخارجه نیز به عنوان مشاور ظریف منصوب شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مهم ترین رویدادهای عرصه سیاست خارجی هفته گذشته را منتشر می کند تا علاقه مندان با مروری اجمالی درجریان دیدارها، رفت و آمدهای دیپلماتیک و تحولات سیاسی در حوزه بین الملل قرار گیرند.

*دور سوم سفر اروپایی ظریف/ فرانسه و هلند

محمد جواد ظریف در دور سوم سفر اروپایی خود، هفته گذشته به فرانسه و هلند سفر کرد.

وی در این تور اروپایی با مقامات این کشورها در مورد توسعه مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و تشریح فضای ایران پسابرجام گفت و گو کرد.

* سفر به فرانسه / دیدار با اولاند در الیزه

فرانسه یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد و یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت این سازمان است که حق وتو دارد. فرانسه همچنین از اعضای سایر گروه‌های بین‌المللی همچون گروه هشت، گروه بیست، ناتو، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و سازمان تجارت جهانی است. بسیاری از نهادهای بین‌المللی همچون سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، یونسکو، پلیس بین‌الملل، اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها مقر اصلی خود را در خاک فرانسه ایجاد کرده اند.

* نخستین سفر رسمی ظریف به فرانسه

ظریف هفته گذشته به دعوت رسمی سفر «ژان مارک آیرو» وزیر خارجه جدید فرانسه عازم پاریس شد.

دراین سفرظریف با مقامات این کشور درمورد توسعه مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و تشریح فضای ایران در پسا برجام گفت وگو کرد.

لوران فابیوس وزیرخارجه پیشین فرانسه نیز درهفتم مرداد 1394 به ایران آمده بود.

محمدجواد ظریف درنخستین سفر رسمی به فرانسه بردیدار با «ژان مارک ایرو» وزیرخارجه فرانسه با «کلود بارتلونه» رئیس مجلس ملی فرانسه، «ژرار لارشه» رئیس مجلس سنا و «ژان پیر فاران» رئیس کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه میز دیدار و گفت و گو کرد.

بررسی مسائل منطقه و رایزنی درباره راه حل سیاسی بحران های کشورهای منطقه، توسعه روابط دو جانبه ایران و فرانسه از مهمترین محورهای دیدار ظریف با مقامات فرانسه بود.

ظریف همچنین در کاخ الیزه با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توافقات دو جانبه تهران- پاریس در چارچوب سفر سال گذشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه، مسائل اقتصادی و تجاری و بررسی مسائل بحران های منطقه ای از جمله سوریه به گفت و گو پرداخت.

وزیر امور خارجه در ادامه برنامه کاری خود در پاریس، علاوه بر برگزاری نشست با اعضای کمیسیون سیاست خارجی فرانسه، در موسسه ملی کشورداری فرانسه ENA نیز سخنرانی کرد.

رایزنی و تبادل نظر درباره توافقات دو جانبه تهران- پاریس در چارچوب سفر سال گذشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه، مسائل اقتصادی و تجاری و بررسی مسائل بحران های منطقه ای از جمله سوریه از اهم محورهای مهم گفت و گو با اولاند خواهد بود.

محمد جواد ظریف پس از دیدار با اولاند و ایرو، عازم آمستردام پایتخت هلند شد.

*هلند؛ مقصد دوم ظریف / سفر به لاهه

هلند عضو قدیمی اتحادیه اروپا و همچنین عضو پیمان نظامی ناتو است.

هلند همراه با بلژیک و لوکزامبورگ، بنِلوکس (BNL)را تشکیل می‌دهند. این نام یک پیمان همکاری منطقه‌ای بین این سه کشور است و از ترکیب نخستین حروف نام این کشورها ساخته شده‌است. این پیمان پایه و اساس پیمان اروپای یکپارچه ‌است.

محمدجواد ظریف شامگاه چهارشنبه هفته گذشته وارد آمستردام پایتخت هلند شد و با 'خدیجه عریب' رییس مجلس نمایندگان هلند دیدار کرد.

خانم عریب مسلمان و دارای اصلیت مراکشی است.

وی همچنین علاوه بر دیدار با 'برت کویندرس' همتای هلندی خود، با 'مارک روته' نخست وزیر و 'هنک کامپ' وزیر اقتصاد این کشور نیز دیدار و درخصوص گسترش و تعمیق روابط دو جانبه سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت و گو کرد.

ظریف در پایان سفر خود به اروپا از آمستردام راهی تاشکند شد.

* سفر به تاشکند

ظریف همچنین پس ازسفر اروپایی برای شرکت دراجلاس سران سازمان شانگهای به تاشکند پایتخت ازبکستان رفت.

تاشکند پایتخت ازبکستان اواخر هفته گذشته میزبان نشست سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای بود.

سران کشورهای ازبکستان، روسیه، قزاقستان، چین، قرقیزستان و تاجیکستان به عنوان اعضای قدیمی و نخست وزیران هند و پاکستان دو عضو جدید در این نشست شرکت داشتند.

رییس جمهوری افغانستان نیز به عنوان عضو ناظر و رییس جمهوری ترکمنستان هم میهمان ویژه اجلاس تاشکند بود.

بیش از 1000 نفر از مقام های کشورهای عضو رسمی و ناظر سازمان همکاری شانگهای، سازمان های بین المللی و خبرنگاران در نشست دو روزه تاشکند حضور داشتند.

ظریف در حاشیه اجلاس تاشکند با 'سرگیی لاوروف' وزیر خارجه روسیه و 'اشرف غنی' رییس جمهوری افغانستان به صورت جداگانه دیدار و ضمن بررسی روابط دوجانبه با این کشورها درباره مسائل منطقه ای و همکاری ها در قالب سازمان شانگهای گفت و گو کرد.

'همکاری شانگهای' یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی است، سال 1385 تاسیس شد.

این سازمان شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.

با عضویت هند و پاکستان و سپس در آینده ای نزدیک پیوستن ایران، این سازمان به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای در جهان تبدیل می شود که منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان منطقه ای هستند.

*پیام تسلیت ظریف به خانواده های سربازان جانباخته کرمان

هفته گذشته دو دستگاه اتوبوس حامل سربازان مرکز آموزش '05کرمان' درجاده نی ریز واژگون و ۱۹ تن از سربازان نیروی زمینی ارتش جان خود را از دست دادند و شماری نیز زخمی شدند.

وزیرخارجه در تاشکند بود که با صدور پیامی این حادثه تلخ را تسلیت گفت.

ظریف با تسلیت این ضایعه به خانواده های داغدار و به مردم کشورمان به ویژه خانواده بزرگ، غیور و شجاع نیروهای مسلح، از خداوند متعال سلامتی همه حافظان امنیت و ناموس این مرز و بوم را خواستار شد.

*تقدیر از همکاری سوریه و سازمان ملل

غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز هفته گذشته از همکاری های دولت دمشق در کمک رسانی های سازمان ملل در سوریه باتوجه به این که شاهرگ های ارتباطی این کشور در دست گروه های تروریستی قرار گرفته قدردانی و استقبال کرد.

* سفرکمیسرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان به تهران

فیلیپوگرندی کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) و هیات همراه هفته گذشته به منظور انجام سفری دو روزه به ایران آمد.

گرندی دراین سفر با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه،عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور نیز دیدار و گفت گو کرد.

این هیات سازمان ملل متحد همچنین با سفر به قم از نزدیک در جریان مسایل مربوط به پناهندگان ازجمله آموزش قرار گرفتند.

* اعتراض ایران به دولت بحرین

براساس درخواست وزیر دادگستری بحرین، دادگاه اداری این کشور 25 خرداد ماه حکم به توقف فعالیت‌های جمعیت الوفاق و نیز بستن دفترهایش را صادر کرد.

الوفاق بزرگ ترین گروه سیاسی بحرین است که طی پنج سال گذشته به جرم اعتراض علیه سیاست های نظام بحرین و درخواست اصلاحات مدنی و سیاسی با سرکوب دستگاه امنیتی نظام آل خلیفه روبرو بوده است.

ایران از بسته شدن دفاتر و جلوگیری از فعالیت جمعیت الوفاق بحرین ابراز تاسف و اعلام کرد که رویکرد دولت بحرین در رویارویی با اعتراض های مسالمت آمیز مردم موجب پیچیده تر شدن بحران داخلی این کشور می شود.

* فلوجه آزاد شد/ ظریف به همتایش تبریک گفت

فلوجه در ژوئن 2014 شش ماه قبل از سقوط موصل به دست گروه تروریستی داعش سقوط کرد.نیروهای عراقی روز گذشته توانستند فلوجه را از دست گروه تروریستی تکفیری داعش آزاد کنند.

محمدجواد ظریف در پیامی آزاد سازی شهر فلوجه عراق را به ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق تبریک گفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پیامی به «سلیم الجبوری» رئیس مجلس نمایندگان عراق ضمن تبریک آزاد سازی شهر فلوجه، این افتخار را در نتیجه انسجام ملی و توکل بر خداوند علیه نیروهای متخاصم تروریستی و افراطی دانست.

*پایان ماموریت سفیران پاکستان و بلاروس در تهران

نورمحمد جادمانی سفیرجمهوری اسلامی پاکستان در ایران هفته گذشه قبل از ترک تهران با ظریف دیدار کرد.

ظریف در آن دیدار تاکید کرد که تهران و اسلام آباد روابط راهبردی داشته و زمینه همکاری های دو کشور همواره رو به گسترش بوده است.

ویکتور ریباک سفیر بلاروس درتهران نیز هفته گذشته ماموریتش در تهران پایان یافت. وی نیز قبل از ترک تهران با وزیر امور خارجه کشورمان دیدارکرد.

ظریف در آن دیدار رویکرد بلاروس در دوره تحریم ها را نسبت به ایران صادقانه و سازنده بیان کرد.

با اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ايرنا، تاریخ انتشار: 4 تیر 1395، کد مطلب: 82124764 (5403119):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین