پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۸۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۹
سفیر کشورمان در پاریس از تاثیر امضای قراردادهای بوئینگ و ایرباس بر رفع نگرانی شرکت‌های بزرگ برای همکاری با ایران خبرداد و سال جاری را برای شکوفایی روابط تهران و پاریس مثبت ارزیابی کرد. وی همچنین تاکید کرد که پس از توافق هسته ای با 1+5 دیالوگ سیاسی بین وزارت امورخارجه ایران و فرانسه نهادینه شده ، اولین هواپیمای ایرباس A321 تحویل و دومی هم تا اواخر فوریه وارد کشورمان خواهد شد.

شعار سال: علاوه بر این نخستین محصول تولیدی پژو- سیتروئن و ایران خودرو هم اواخر سال جاری به بازار عرضه می شود و قطعا سفر وزیر امور خارجه فرانسه و هیات 80 نفره اقتصادی همراه او به تهران هم دستاوردهای مهمی از جمله برگزاری نخستین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه را به دنبال خواهد داشت.

علی آهنی در پاسخ به این سئوال که" باگذشت یک سال از اجرای برجام سطح تعاملات تهران_پاریس چه تغییری داشته و دورنمای تعاملات دو کشور را چطور می‌بینید؟خاطرنشان کرد: پس از توافق و اجرایی شدن برجام ، فصل جدیدی در مناسبات ایران و فرانسه گشوده شده و تبادل هیات‌های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی بین دو کشور در این مدت بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: سفر وزرای خارجه و دیگر وزرا و معاونین رئیس جمهور و مهم تر از همه سفر دکتر روحانی، رئیس جمهور به پاریس در اواخر بهمن ماه سال گذشته که منتهی به امضای 35 سند مهم مانند نقشه راه روابط، یادداشت تفاهم تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی شد و همچنین سفر روسای مجلس ملی و سنای فرانسه و برخی از وزرای فرانسه، همچنین تبادل هیات های اقتصادی مختلف نتایج مفیدی در برداشت و نویدبخش چشم‌انداز مثبتی برای تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور در بخش‌های گوناگون به ویژه انرژی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی، زیر ساخت، محیط زیست بهداشت و دارو است.

دیالوگ‌های سیاسی بین وزارت امور خارجه ایران و فرانسه گامی جهت حل بحران‌های منطقه‌ای

سفیر کشورمان شروع و ادامه دیالوگ سیاسی نهادینه در سطح وزیر و معاونین وزارت امورخارجه ایران و فرانسه که بر اساس سند امضا شده بین وزرای خارجه دو کشور در سفر رئیس جمهور به پاریس انجام شد را از دیگر دستاوردهای مهم دانست که می تواند در راستای کمک به حل بحران‌های منطقه‌ای از اهمیت و کارایی بالایی برخوردار شود.

وی در رابطه با حجم مبادلات اقتصادی و تجاری بین تهران و پاریس گفت: این رقم که از 562 هزار یورو به رقم یک میلیلارد و 900 هزار یورو در سال گذشته ارتقا یافته و قرادادهای امضا شده برای سرمایه گذاری های مشترک به ویژه در صنعت خودرو و بسترهای فراهم شده برای همکاری ها در زمینه انرژی، محیط زیست، زیرساخت و توسعه فرودگاه ها همچنین در بخش کشاورزی و صنعت و بهداشت حائز اهمیت است.

نهایی شدن قرارداد همکاری و سرمایه‌گذاری توتال در آینده نزدیک

آهنی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه "در یک سال گذشته سطح خرید نفت فرانسه از ایران چقدر افزایش یافته و درباره آخرین وضعیت همکاری شرکت های فرانسوی با ایران توضیح دهید، چه مشکلات در این میان وجود دارد؟" توضیح داد: در دوران تحریم، خرید نفت ایران از سوی فرانسه متوقف شده بود. بنابراین همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه خرید نفت از ایران توسط توتال از سر گرفته شد و علاوه بر خرید تک محموله دو میلیون تنی، بر اساس قرارداد امضاء شده از ماه مارس گذشته این شرکت روزانه حدود 180 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند. همچنین بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده بین توتال و طرف ایرانی، قرارداد همکاری و سرمایه گذاری توتال در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی در آینده نزدیک نهایی خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان در رابطه با "سفر ژان ماک ایرو وزیر امور خارجه فرانسه به تهران و اینکه مذاکرات پیرامون چه مسائلی انجام خواهد شد و چه دیدار هایی در دستور کار قرار دارد؟" گفت: هدف اصلی سفر وزیر امور خارجه فرانسه که در راس یک هیات سیاسی و به دعوت رسمی آقای دکتر ظریف به ایران انجام می شود، برگزاری اولین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور است که در تاریخ روابط دو کشور برای اولین بار انجام می شود و می تواند نقش به سزایی در تنظیم مناسبات اقتصادی، صنعتی دو کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: همچنین هیات 80 نفره اقتصادی هم در بخش های حمل و نقل، زیرساخت، انرژی و محیط زیست وی را همراهی می کنند، علاوه بر این ادامه رایزنی های سیاسی سطح عالی در مورد روابط دو جانبه و بحران های منطقه ای و مسائل بین المللی در دستور کار این سفر است.

برگزاری اولین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه در تهران

آهنی همچنین در رابطه با اینکه "آیا در نشست مشترک اقتصادی ایران و فرانسه، در مورد مسائل بانکی و کارشکنی هایی که پس از برجام در حوزه مالی برای ایران ایجاد شد مذاکره خواهد شد؟ و اینکه"سطح همکاری بانک های بزرگ فرانسه با ایران در چه حدی است و آیا در آستانه سفر هیئت فرانسوی به ایران امیدواری برای اعلام همکاری بانک های بزرگ این کشور با تهران وجود دارد یا خیر؟" افزود: همانطور که اشاره کردم کمیسیون مشترک اقتصادی برای اولین بار بین دو کشور برگزار می شود. در این کمیسیون ابعاد مختلف همکاری ها از جمله همکاری های مالی و بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. از زمان اجرای برجام تعاملات بانکی با کشور فرانسه در سطح بانک های کوچک این کشور آغاز شده است؛ بنابراین بانک های بزرگ فرانسه که خصوصی هستند و درمواردی از سوی آمریکا در سال های اخیر مجبور به پرداخت جریمه های سنگینی شده اند، از ترس مجازات های آمریکا هنوز همکاری با ایران را از سرنگرفته اند.

بانک‌های بزرگ فرانسوی تحت فشار دولت و شرکت‌های مهم برای شروع همکاری با ایران

وی افزود: البته این بانک ها تحت فشار و تشویق دولت و شرکت های مهم فرانسه برای شروع همکاری با ایران هستند؛ زیرا شرکت های فرانسوی که به شدت مشتاق همکاری و اجرای پروژه های مهم با ایران هستند به خاطر نبود همکاری بانک های بزرگ فرانسوی در معرض از دست دادن فرصت های مهم همکاری در بازار مهم ایران به نفع دیگر رقبای اروپایی و آسیایی خود هستند که این امر برایشان آزار دهنده و نگران کننده است. البته دولت فرانسه هم در تلاش است تا راهکارهایی را برای رفع این مشکل و فراهم کردن شرایط برای شرکت های فرانسوی پیدا کند.

نخستین محصول تولیدی پژو- سیتروئن و ایران خودرو اواخر سال جاری به بازار عرضه می‌شود

سفیر کشورمان در پاریس در بخش دیگری از این گفت و گو در پاسخ به این سئوال که " آخرین تحولات در زمینه قرار دادهای منعقد شده بین تهران و پاریس از جمله پژو و ایرباس چیست؟" افزود: یادداشت تفاهم اولیه سرمایه گذاری مشترک بین شرکت خودروسازی پژو- سیتروئن و ایران خودرو که یکی از اولین قراردادهای مهم صنعتی بین ایران و فرانسه بود در جریان سفر ریاست محترم جمهوری به فرانسه و بین روسای دو شرکت به امضا رسید.

وی ادامه داد: این یادداشت تفاهم در مراحل بعدی و تا رسیدن به مرحله عقد قرارداد و تبیین ویژگی ها و تعیین چارچوب مسئولیت ها و تعهدات هر یک از طرفین و به دلیل تاکیدات خاص طرف ایرانی بر سرمایه گذاری، انتقال تکنولوژی و صادرات، در چند ماه گذشته نهایی شد و بنابر برنامه توافق شده بین طرفین قرار است نخستین محصول تولیدی شرکت مشترک تا اواخر سال جاری به بازار عرضه شود. در همین زمینه قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین سیتروئن و سایپا هم امضا و وارد مرحله اجرایی شده است؛ همچنین قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین رنو و ایدرو نیز به زودی امضا خواهد شد.

تحویل دومین هواپیمای ایرباس A321 تا اواخر فوریه

آهنی با اشاره به یادداشت تفاهم خرید هواپیماهای مسافربری ایرباس که در جریان سفر روحانی به پاریس به امضا رسید، افزود: مذاکرات بسیار فشرده ای بین تهران و پاریس در یک سال گذشته انجام شد؛ اما از آنجا که قطعات به کار رفته آمریکایی در این هواپیماها بیش از ده درصد است بنابراین طرف فرانسوی با وجود آنکه ملزم بود نسبت به تامین اعتبار خرید اقدام کند همچنین لازم بود تا نسبت به اخذ موافقت اوفک هم اقدام کند که با کارشکنی و بهانه تراشی های زیادی از سوی آمریکا مواجه بودند که در نهایت پس از کسب مجوز از اوفک این قرارداد هم بعد از تبادل هیات های مختلف و رایزنی های فشرده عملیاتی و اولین هواپیمای ایرباس A321 تحویل شد و دومین فروند هم تا اواخر فوریه تحویل خواهد شد.

مرجوعی یعنی ایرباس‌های تحویل شده به ایران سفارش کشور دیگری بودند

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه" شایعات درمورد مرجوعی بودن اولین هواپیمای ایرباس وارد شده به ایران چقدر صحت دارد، گفت: به نظر می رسد پاسخ به این سوال را مقامات مربوط ایران ایر و وزارت راه و شهرسازی به خوبی داده باشند. همانطور که می دانید در صنایعی چون کشتی و هواپیما سازی که معمولا یک فاصله چند ساله بین ثبت سفارش و تحویل محصول وجود دارد این امکان وجود دارد که برخی سفارش دهندگان به دلایلی از خرید محصول سفارش داده شده صرف نظر کنند و یا نیاز نداشته باشند، در این حالت سازنده پس از تفاهم با خریدار اولیه آنها را به مشتری دیگری منتقل می کند. بدین ترتیب مشتری جدید این امکان را پیدا می کند که در فاصله زمانی کوتاه تر نیاز خود را مرتفع سازد.

آهنی در رابطه با اینکه "درصورت بازگشت تحریم ها به هردلیل تکلیف قرارداد ایران با ایرباس و هواپیماهایی که تحویل ایران شده است چه می شود؟" تاکید کرد: در کلیه قراردادهای بین المللی بندهایی وجود دارد که تکلیف هر یک از طرف ها در صورت عدم تعهدات را مشخص کرده است. در رابطه با این قرارداد هم با توجه به اهمیت آن، از همان ابتدا طرف ایرانی در مذاکرات انجام شده دقت های لازم حقوقی به منظور حفظ منافع ملی را در دستور کار قرار داد و پیش بینی های لازم انجام شده است.

تاثیر مثبت امضاء قرار دادهای بوئینگ و ایرباس بر رفع نگرانی شرکت های بزرگ

وی بااشاره به تاثیر مثبت امضا قرارداهای کشورمان با بوئینگ و ایرباس در پاسخ به اینکه" چقدر احتمال می دهید قراردادهای ایران با بوئینگ و ایرباس باعث ایجاد اعتماد شرکت ها و بنگاههای بزرگ برای تعامل با ایران شود؟" افزود: قراردادهای امضاء شده با بوئینگ و ایرباس از این جهت که ساخت آنها در آمریکا و یا فرانسه با استفاده از برخی قطعات ساخت این کشور انجام می شود و فروش آنها بدون مجوز اوفک و خزانه داری آمریکا به هیچ وجه امکان پذیر نیست، مسیر را برای دیگر شرکت های بزرگ در سطح جهان گشود و علامت روشن و مثبتی را به آنها داد که بدون نگرانی ناشی از تحریم های ظالمانه سالهای گذشته علیه ملت ایران، بتوانند وارد همکاری و امضای قرار داد با طرف ها ایرانی خود بشوند و این امر از جنبه روانی و رفع نگرانی برای آنها بسیار مهم بود.

چراغ سبز پاریس پس از سفر فابیوس به تهران

وی در پاسخ به این که سفر لوران فابیوس که مرداد ماه سال پیش انجام شده چه دستاوردهایی داشت و چه سفرهای دیگری بین مسئولان دو کشور در برنامه قرار دارد؟ گفت: آقای فابیوس زمانی که مسئولیت وزارت خارجه را به عهده داشت و تا قبل از سفرش به ایران، سخت ترین موضع را در قبال تعاملات با ایران داشت و به عنوان ترمز همکاری ها با ایران شناخته می شد.

وی ادامه داد: اما پس از سفرش به ایران بعد از توافق هسته ای و مذاکره با مقامات ایرانی و مشاهده واقعیت های جمهوری اسلامی ایران از نزدیک کاملا متحول شد؛ به طوری که بلافاصله پس از بازگشت چراغ برای همکاری سازمان ها و شرکت های فرانسوی با ایران سبز شد و حتی وی نماینده ویژه ای را برای پیگیری همکاری با ایران منصوب کرد و از آن پس شاهد رفت و آمدهای سطح بالا در حوزه های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی بوده ایم و در ماههای آینده هم باوجود اینکه فرانسه وارد فضای انتخاباتی ریاست جمهوری در اردیبهشت خواهد شد چند سفر مهم دیگر پیش بینی شده است.

95 سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه بود

آهنی در پایان تاکید کرد که در مجموع فصل نوینی بعد از توافق هسته‌ای و اجرای برجام در روابط ایران و فرانسه گشوده شده و مناسبات به سطح و جایگاهی مهمی ارتقا یافته است. همانطور که سال قبل پیش بینی و اعلام کرده بودم سال 95 سال شکوفایی روابط ایران و فرانسه بود.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 10 بهمن 1395، کد مطلب: 95111006374، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
0
0
جمع کن کاس کوزتو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
آقای آهنی اگر شعار ندهید ، هیچ کس نمی گوید که شما نیستید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین