پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
ابوالفضل صدقی در خصوص همزمانی سفر ظریف به نیویورک و ملاقات‌های وی با جان کری اظهار داشت: رایزنی‌های ظریف با جان کری برای نجات برجام است؛ دولت در برجام به مشکلات مهمی برخورد کرده است.

شعارسال: ابوالفضل صدقی، کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص برداشت 2 میلیارد دلار از دارایی های ایران توسط آمریکا در شرایطی که تنها سه ماه از اجرای برجام زمان گذشته اظهار داشت: موضوع رابطه ایران و آمریکا موضوع بسیار پیچیده ای است چرا که این دو کشور از ابتدا دشمن یکدیگر تلقی می شدند.

وی با اشاره به نا متعارف بودن روابط ایران و آمریکا طی سال های گذشته خاطر نشان کرد: این رابطه نا متعارف ناشی از دشمنی آمریکا با ایران است؛ چرا که آمریکا به دنبال نابودی ایران است و این برداشت غلطی است که فکر کنیم آنها به دنبال حل اختلافات خود با ایران هستند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای ضمن یادآوری این موضوع که بهانه‌های آمریکا برای ضربه زدن به ایران پایان ناپذیر است، خاطرنشان کرد: آنها هر روز یک مسئله را علم می کنند و این 2 میلیارد دلار از سال ها قبل وجود داشته اما تصمیمی که امروز آمریکا برای آن می گیرد ناشی از تلاش آمریکا برای دشمنی دائم با ایران است.

صدقی افزود: آمریکا با برداشت غیر قانونی این پول به دنبال افزایش فشار بر ایران بوده تا از این راه در ابتدا به دنبال تغییر رفتار ایران و در درجه دوم به دنبال سرنگونی ایران است؛ آمریکا با دهن کجی می خواهد به ایران نشان دهد که مسئله هسته ای را به طریقی حل کرده و اکنون نوبت مذاکره در خصوص مسائل دیگر مانند حقوق بشر،‌ موشکی و ... است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آمریکا با این کار می خواهد قدرت خود را به رخ ایران بکشد که راه های مختلفی برای جلوی ایران را گرفتن در اختیار دارد و پیام بسیار روشنی را به سیاست خارجه کشور و مسئولین آن مخابره کرده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه آمریکا به دنبال حل مشکلات با ایران نیست یادآور شد: مسیر آمریکا با مسیر انقلاب در تعارض است و از این رو این دشمنی ها حاصل می‌شود؛ مسئولین دندان لق تعامل با آمریکا را باید دور بیندازند.

صدقی ضمن اشاره به این نکته که هرچه در مذاکرات جلوتر بریم مشکلات جدید تری از سوی آمریکا برای کشور به وجود می‌آید اذعان داشت: حداقل درسی که از این رفتار آمریکا می توان گرفت این است که با طی کردن 3 سال مسیر مذاکره با آمریکا، مسئولان این کشور حتی یک قدم از دشمنی خود با ایران عقب ننشستند و مشکلات ایران حل نشد.

وی تأکید کرد: امروز اگرچه مذاکرات به سرانجام رسیده و برجام روی کاغذ امضا شده است اما روند و رویه آمریکا تغییری نکرده و حتی اجازه بهره مندی از منافع برجام را به ایران نمی دهد و هیچ دستاورد جدیدی برای ایران به همراه نداشته است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در خصوص همزمانی سفر ظریف به نیویورک و ملاقات های وی با جان کری اظهار داشت: رایزنی های آقای ظریف با جان کری برای نجات برجام است؛ دولت در برجام به مشکلات مهمی برخورد کرده است؛ هرچند بهانه اصلی سفر ظریف به نیویورک مذاکره با کری نبود اما اساسا این سفر برای خارج کردن دولت از نتایج بد برجام در کشور است.

صدقی در خصوص برخی از ادعاهای مطرح شده دولت برای مقصر جلوه دادن دولت قبل در این دزدی غیر قانونی آمریکا گفت: این مسئله ای نیست که دولت بتواند مقصر دیگری برای آن پیدا کند؛ اگر این گونه بود چرا آمریکا ظرف سه سال گذشته و یا در زمان دولت قبلی این دزدی را انجام نداد.

وی با یادآوری اظهارات سیف در آمریکا عنوان کرد: اگر برجام شکست بخورد،‌خط مذاکره با آمریکا و اعتماد به آنها در کشور شکست می‌خورد و این موضوع مورد نگرانی تیم مذاکره کننده و دولت شده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه گفت: در آمریکا جناح قدرتمندی رقیب اوباما شده است که تمایلی به ادامه برجام ندارد و از طرف دیگر شانس رأی آوردن این جناح در انتخابات آتی بسیار بالا است از همین رو احتمال اجرا نشدن برجام بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار بیشتر خواهد بود.

صدقی ضمن بیان این نکته که سفر آقای ظریف به نیویورک و ملاقات جان کری و برخی از اعضای کنگره آمریکا برای نجات برجام بود خاطر نشان کرد: ایران تمام تعهدات خود در برجام را مو به مو انجام داده است اما آمریکا تا کنون قدمی در راستای اجرای برجام بر نداشته است.

وی ضمن بر شمردن وظایف کمیته نظارت بر اجرای برجام، خاطرنشان کرد: برجام یک تفاهم نامه‌ای است که بسته شده و گام به گام آن روی کاغذ آمده است یعنی قرار شد ایران اقداماتی انجام دهد و متقابلا طرف مقابل هم اقدامات دیگری انجام دهد که تا کنون ایران اقدامات خود را انجام داده است اما هنوز آمریکا قدمی در این راستا انجام نداده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود: وظیفه کمیته نظارت بر اجرای برجام این است که موارد تخلف غرب و به ویژه آمریکا را بر اساس برجام اثبات و اعلام کند، فشار پنهانی آمریکا بر اروپا همچنان وجود دارد تا روابط آنها با ایران به سمت عادی شدن پیش نرود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاريخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395، کد خبر: 13950207000165، www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین