پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۰۰۸۸
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۱
وزیر انرژی روسیه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه روابط تهران و مسکو گفت: رشد 69 درصدی در ارزش مبادلات دو کشور، نخستین گام آن است و انتظار داریم در مراحل و زمان‌های بعدی شتاب بیشتری بگیرد.

شعار سال: «الکساندر نوواک» وزیر انرژی روسیه در مذاکره با هیأت ایرانی که به سرپرستی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ برگزار شد، اظهار داشت: اکنون شاهدیم مجموعه برنامه‌ریزی‌های دو سال گذشته برای توسعه روابط دو کشور در حال نتیجه دادن است که رشد 69 درصدی در ارزش مبادلات، نخستین گام آن است و انتظار داریم در مراحل و زمان‌های بعدی شتاب بیشتری بگیرد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تامین اعتبار طرح‌های مورد توافق ایران و روسیه در قالب نقشه راه توسعه روابط دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، نفتی و ریلی با ارزش بیش از 40 میلیارد، گفت: رسیدن به این هدف می‌تواند سطح روابط اقتصادی تهران و مسکو را بسیار افزایش دهد.

نعمت‌زاده وزیر صنعت نیز در این نشست با تاکید بر راهبردی بودن همکاری‌های ایران و روسیه در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی عنوان کرد: تهران در تمام ابعاد از توسعه روابط با مسکو استقبال می‌کند.

وی با اشاره به اعلام نوواک مبنی بر افزایش ارزش روابط اقتصادی اظهار داشت: حرکت خوب کنونی زمینه رشد بیشتری دارد که بخش‌های مختلف باید از آن بهره بگیرند تا سطح همکاری‌های اقتصادی از حد کنونی فراتر رود.

سنایی سفیر ایران در مسکو نیز با اشاره به حرکت انجام گرفته در توسعه روابط ایران و روسیه از آغاز کار دولت یازدهم گفت: تهران و مسکو با نگاه راهبردی به روابط، تحرک در همکاری‌های اقتصادی و صنعتی را ایجاد کرده‌اند و اکنون فرصت پیش رو برای رشد مناسبات در تمام بخش‌ها فراهم شده است که باید بخش‌های خصوصی از آن بهره بگیرند.

همچنین الکسی اولیو کایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه در دیدار جداگانه‌ای با وزیر صنعت ایران، افزایش ارزش مبادلات اقتصادی دو کشور را ارزشمند خواند و گفت: ایران و روسیه پایین‌ترین سطح روابط تجاری را زمان کار دولت دهم در سال 1392 با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند.

در چارچوب برنامه دولت یازدهم برای تحرک بخشی به روابط اقتصادی ایران و روسیه براساس آمارهای انتشار یافته، سال 2014 ارزش مبادلات به حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار افزایش یافت، سال 2015 نیز شاهد حدود 30 درصد رشد بود و براساس اعلام جدید وزیر انرژی روسیه در 6 ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال 2015 افزایش 69 درصدی ثبت شده است.

دو کشور براساس راهبرد اتکا به هم برای تامین نیازها، درصدد استفاده از مزیت‌ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن، زمینه ارتباط بیشتر بخش‌های خصوصی نیز فراهم شود.

تهران و مسکو انتظار دارند با توجه به نقشه راه توسعه روابط که در برگیرنده 40 میلیارد دلار همکاری اقتصادی و صنعتی و همچنین بازرگانی است، ارزش مبادلاتشان در آینده‌ای نزدیک به سالانه 10 میلیار دلار برسد.

نشست بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور 800 هیات دولتی و غیردولتی از کشورهای مختلف جهان که روز پنج‌شنبه با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، امروز پایان می‌یابد.

هیات ایران به سرپرستی نعمت‌زاده وزیر صنعت و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، علاوه بر شرکت در نشست‌های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، دیدار و رایزنی‌های زیادی با مقام‌های اقتصادی و صنعتی روسیه انجام دادند.

در این همایش اقتصادی که نشست اصلی آن با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شد، بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و ده‌ها مقام دولتی روسیه حضور دارند.

گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در این همایش با فرصت بسیار انجام رایزنی‌های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت‌کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

اندكي تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1395، کد مطلب:-:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین