پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
با اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت، اگر در پاییز کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را همزمان داشته باشیم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت.
شعار سال: وزیر بهداشت در آیین اعلام گسترش کشوری طرح کشوری هر خانه یک پایگاه سلامت که به صورت نشست تصویری با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های کشور و از محل وزارت بهداشت برگزار شد، با تشریح جزییات این طرح به فعالیت ۲۰ میلیون سفیر سلامت از درون خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، اگر در پاییز کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را همزمان داشته باشیم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت.

آقای دکتر سعید نمکی با تشکر از دست‌اندرکاران تشکیل شبکه بهداشت کشور در اوایل انقلاب، درباره ایده شکل‌گیری ”هر خانه یک پایگاه سلامت“ گفت: مدت‌ها و از زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم به این موضوع فکر می‌کردم که نظام شبکه بهداشت و درمان کشور گرچه یکی از کارآمدترین ابزار در ارایه خدمات نظام سلامت در کشور پهناورمان با بیش از ۳۰ استان و اقوام مختلف بوده و تربیت بهورز‌ها نیز نقش بسیار چشمگیری در کاهش مرگ‌ومیر‌ها و ناتوانی‌ها داشته، اما لازم است که نظام ارایه خدمات سلامت جامعه محور شود.
وی افزود: همواره برایم مسجل بود که با ساختار دولتی و بدون جامعه محور کردن نظام ارایه خدمات راه به جایی نخواهیم برد؛ هرچند که بهورز تربیت شده قوم و ایل و نژاد خود است، اما باز هم فردی دولتی تلقی می‌شود و در برهه‌ای دیدیم که به دلیل هجمه‌ای در یک روستا، بهورزمان مجبور به کوچ شد.



مرمت ریل گذاری شبکه سلامت کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای آنکه بخواهیم به صورت جامعه محور به مسایل نگاه کنیم، مجبور بودیم سطحی را قبل از خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت قرار دهیم، ادامه داد: بعد از آنکه برای ریل‌گذاری پرونده الکترونیک سلامت مصمم شدیم و با تلاش سه ماهه این ریل‌گذاری را فراهم کردیم، به فکر افتادیم که ساختار شبکه را نیز مرمت کنیم.
وی در توضیح شکل‌گیری ایده ”هر خانه یک پایگاه سلامت“، افزود: برای رسیدگی به مسایل بهداشتی و درمانی زائر کربلا بودیم و در مسیر نجف و کربلا در مینی‌بوس با دکتر جمشیدی فکر کردیم که چگونه خون تازه‌ای به شبکه بهداشت کشور تزریق کنیم و به این ترتیب به ایده "هرخانه یک پایگاه سلامت" رسیدیم تا به این ترتیب از درون خانواده‌ها فردی را داشته باشیم که بتواند به عنوان رابط اصلی ما میان نظام سلامت و خانواده‌ها عمل کند.

اجرای آزمایشی در سمنان، قزوین وکاشان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" در استان‌های سمنان، قزوین، کاشان و همدان افزود: قرار بود این طرح در ۱۲ اسفندماه در سطح ملی آغاز شود، اما طوفانی به نام کووید-۱۹ آمد.
آقای نمکی با بیان اینکه البته با لطف خدا و همت عزیزان توانستیم موج سنگین این بیماری را آبرومندانه مهار کنیم، افزود: سه ماه شبانه‌روز فکر و اندیشه‌ام درگیر بود. این سه ماه تعویق باعث شد که ۱۲ خردادماه را برای آغاز کشوری این زیرساخت مهم (طرح هر خانه یک پایگاه سلامت) شروع کنیم.
وی افزود: اگر در اوج کرونا این ”هر خانه یک پایگاه سلامت“ را همراه با ۲۰ میلیون سفیر سلامت که خانم‌ها محور حرکت آن هستند را داشتیم، دیگر لازم نبود هر روز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیاید و خواهش کند که مردم به سفر نروید و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید و ...
دکتر نمکی گفت: در مجموع ”هر خانه یک پایگاه سلامت“ را در ماه‌های آینده خواهیم داشت و اگر در پاییز کووید-۱۹ و آنفلوآنزا را با هم داشتیم، ۲۰ میلیون سفیر سلامت هم خواهیم داشت که بسیار کمک کننده است؛ "خانه‌هایی که ز باد و طوفان نیابد گزند". این سفیران سلامت در اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، تغذیه، بازتوانی، افزایش کیفیت زندگی سالمندان و ... بسیار کمک کننده خواهند بود.
وزیر بهداشت همچنین گفت: این طرح را به دلیل آنکه طرح خانواده است و بانوان اصلی‌ترین محور این خدمت هستند را با یاد و نام حضرت فاطمه (س) شروع می‌کنیم و به برکت اسم این بانوی بزرگ امیدواریم که این طرح از طرح‌های با برکت برای جمهوری اسلامی ایران باشد.
در ابتدای این آیین تعدادی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها از مراحل اجرای طرح کشوری ”هر خانه یک پایگاه سلامت“ گزارش ارائه کردند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری صدا و سیما، تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد 1399 ، کدخبر: ۲۷۳۰۳۲۰ ، www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین