پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۹۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵
طرح «شفافیت آراء نمایندگان» که از سوی احسان‌ خاندوزی مطرح شده است، ظاهرا به‌جز اسمی زیبا، عملا راه را بیشتر برای مخفی‌کاری فراهم می‌کند.
شعار سال: از اجازه حضور تنها یک خبرنگار در جلسات کمیسیون‌ها که آن هم بر عهده خبرنگار صدا و سیما است گرفته تا تبصره‌ای که به ماده ۱۲۲ آیین‌نامه فعلی مجلس اضافه می‌کند و دست نمایندگان را باز می‌گذارد تا با امضای ۱۵ نفر هر طرح و لایحه‌ای را به‌صورت مخفی رای‌گیری کنند.

سید احسان خاندوزی منتخب تهران در مجلس یازدهم با انتشار صفحه نخست طرح شفافیت آرا نمایندگان در حساب کاربری توئیتری خود نوشت: «عهد کرده بودیم اولویت شفافیت آراء نمایندگان را پیگیری کنیم. با کمک همکاران نماینده، امروز طرح مذکور را رسما امضا کردم. امیدوارم که با سرعت در نوبت بررسی کمیسیون و صحن قرار گیرد. قرار است تحول را از مجلس شروع کنیم.»

متن کامل طرح «شفافیت آرای نمایندگان» به این شرح است:

مقدمه توجیهی:

با عنایت به منطق قانون اساسی بویژه اصل ۶۹ و رویه تصویب اصول آن در مشروح مذاکرات تصویب قانون اساسی در خبرگان سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۶۸ و تجارب موفق جهانی درباره شفافیت و با عنایت به اینکه عملکرد و رای وکیل نمی‌تواند از موکل پنهان باشد و با توجه به مطالبه عمومی مردم و تعهد اکثر نمایندگان مجلس یازدهم به مردم برای پیگیری موضوع و به دلیل نقش مهم شفافیت در مبارزه با فساد و وی‌ژه خواری و نظر به اینکه پیش از استفاده از سیستم الکترونیکی، آرای نمایندگان در جلسات علنی شفاف بوده است ماده واحده ذیل تقدیم مجلس می‌شود:

ماده واحده:

تغییرات ذیل در متن قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعمال می‌شود:

۱- تبصره ذیل در ماده ۵، اضافه می‌شود:

تبصره ۳- نماینده رسانه ملی با رعایت شرایط مندرج در این ماده اجازه حضور و تهیه گزارش از جلسات کمیسیون‌های مجلس را خواهد داشت.

۲- در ماده ۶۴، پس از عبارت "به اطلاع نمایندگان" کلمه "و مردم" اضافه می‌شود.

۳- در ماده ۱۱۹، تبصره ذیل اضافه می‌شود:

تبصره: هیئت رئیسه مجلس موظف است در پایان هر جلسه علنی مجلس شورای اسلامی آرای هریک از نمایندگان را به جز مصادیق بند ۳ ماده ۱۱۸ به تفکیک موافق، مخالف، ممتنع و عدم مشارکت در سامانه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی بطور شفاف اعلام کند به نحوی که مشاهده و داده پردازی آن برای آحاد ملت امکان پذیر باشد.

گزارش حضور، غیاب، تاخیر و نیز ماموریت‌های داخلی و خارجی تمام نمایندگان نیز باید هرماه توسط هیئت رییسه مجلس به طور شفاف در سامانه مذکور اطلاع رسانی شود.

۴- در ماده ۱۲۰ عبارت «هر یک از روش‌های دیگر اخذ رای» جایگزین عبارت «استفاده از دستگاه الکترونیکی یاقیام و قعود» می‌گردد.

۵- بند ۳ در ماده ۱۲۲ حذف می‌شود.

۶- تبصره ذیل در ماده ۱۲۲ اضافه می‌شود:

تبصره: در مواردی که حداقل پانزده نفر از نمایندگان درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه دهند، ابتدا بدون بحث نسبت به درخواست رای گیری می‌شود و در صورت تصویب، در اصل موضوع مورد درخواست رأی‌گیری مخفی با ورقه انجام خواهد شد.
 
تعداد بازدید : 4
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انتخاب، کدخبر: ۵۵۳۱۹۵، تاریخ انتشار: 15 خرداد 1399، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین