پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
تفنگ تک‌تیرانداز آرش از تفنگ‌های تک‌تیرانداز بومی و با کیفیتی فراتر از نمونه‌های خارجی است.
شعارسال: این سلاح‌ها به قدری مهم هستند که مسئولان نظامی ارتش‌های جهان به دنبال طراحی و ساخت این گونه تسلیحات هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد که مسئولان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی به سراغ این موضوع رفتند تا در حوزه طراحی و ساخت انواع سلاح‌های بومی به خودکفایی کامل برسند پس آن‌ها رسیدن به خودکفایی را در دستور کار خود قرار دادند. سلاح‌های تک تیرانداز یکی از این تسلیحات هستند که نقش مهمی در نبرد‌های گوناگون دارند.

زمانی که سلاح‌های تک‌تیرانداز وارد خدمت شد، اصلا تصوری مبنی بر این که چنین پیشرفتی در بین نیرو‌های عمل‌کننده داشته باشد وجود نداشت، اما این گونه تجهیزات به سرعت جایگاه خود را پیدا کردند و توانستند به سلاحی راهبردی در نبرد‌ها به خصوص نبرد‌های نامتقارن تبدیل شوند.



تفنگ‌های تک‌تیرانداز علاوه بر واردکردن خسارت جدی می‌توانند جان نیرو‌های خودی را حفظ کنند، چرا که فرد مسلح به تفنگ تک‌تیرانداز توانایی اختفای کامل را دارد. اهمیت این تفنگ‌ها در دوران دفاع مقدس و در نبرد با گروهک تروریستی داعش بسیار مشهود بود چراکه در بسیاری از مقاطع حساس و تاثیرگذار این نبرد‌ها تک‌تیرانداز‌ها بودند که نقش کلیدی در نابودی مهره‌های کلیدی طرف مقابل داشتند. نقش تک‌تیرانداز‌ها البته در سایر نبرد‌ها مانند جنگ‌های جهانی اول و دوم نیز بسیار آشکار بود.
کابوس نیروی پیاده دشمن در دست نیرو‌های مسلح ایران

حفاظت اطلاعات و حراست از اسرار نظامی یکی از اصول مهم در مباحث نظامی است به نحوی که در ارتش‌های جهان نیز معمولا اداره و یا واحدی به نام حفاظت اطلاعات تاسیس و امور اطلاعاتی یکان‌های نظامی را برعهده دارد. یکی از وظایف این سازمان‌ها حفظ اسرار مربوط به تسلیحات نظامی است که نباید به هیچ وجه افشا شود، چون در صورت افشاشدن این اسرار دیگر سلاح‌های طراحی و ساخته شده کارایی نخواهند داشت.



کشورمان به عنوان یکی از مقتدرترین کشور‌های آسیا و خاورمیانه پس از اِعمال شدید‌ترین تحریم‌ها از سوی دشمنان خود مانند آمریکا اجازه خرید هیچ سلاحی از کشور‌های خارجی را ندارد و به همین خاطر پس از پایان جنگ تحمیلی با روش مهندسی معکوس ساخت تسلیحات مورد نیاز را در دستور کار خود قرارداد، اما مدتی بعد توانست تکنولوژی روز را با تجربه ساخت سلاح‌ها ترکیب کند و به سلاح‌های مدرن‌تری دست پیدا کند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین نیاز‌های نیرو‌های مسلح، با دارابودن چندین شرکت و زیرمجموعه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی وارد میدان طراحی و ساخت تجهیزات و تسلیحات نیرو‌های مسلح شد و تا امروز هم به خوبی توانسته تا نیاز‌های دفاعی ما را برآورده کند.

کابوس نیروی پیاده دشمن در دست نیرو‌های مسلح ایران

چند سالی است که متخصصان جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به نیاز موجود در نیرو‌های مسلح مبنی بر مسلح شدن به سلاح‌های انفرادی دست به کار شدند و توانستند انواع سلاح‌ها همچون مصاف، خیبر و اسلحه‌های کمری را طراحی کرده و بسازند، اما یک نیاز مبرم در نیرو‌های مسلح به خصوص ارتش وجود داشت و آن هم پشتیبانی توسط نیرو‌های تک‌تیرانداز بود.



این بی‌نیازی تا زمانی بود که تهدیدات در اطراف کشور تغییر ماهیت داد و جوانان ارتشی دوباره وارد صحنه شدند تا سلاحی پیشرفته‌تر بسازند و این گونه بود که سلاح تک‌تاب با کالیبر ۲۰ میلیمتر ساخته شد و پس از آن هم باهِر که اولین سلاح کالیبر ۲۳ میلیمتری جهان است به تولید انبوه رسید.



نکته مهم این است که تاکنون هیچ کشوری جز جمهوری اسلامی ایران موفق به ساخت سلاح ۲۳ میلیمتری نشده است و علاوه بر این سلاح‌ها نمونه‌های پیشرفته‌تر در کالیبر‌های قبلی، چون حیدر و هویزه هم ساخته شد تا نیرو‌های مسلح ایران بتوانند بر اساس تهدیدات روز به دشمن پاسخ لازم را بدهند.
کابوس نیروی پیاده دشمن در دست نیرو‌های مسلح ایران


این سلاح در سال ۱۳۹۰ با حضور مسئولان دفاعی کشورمان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی و به جهان معرفی شد. سلاح تک‌تیرانداز آرش با هدف شلیک دقیق به اهداف بزرگ مانند سنگرها، زره پوش‌ها، بالگرد‌ها و خودرو‌های دشمن طراحی و ساخته شده است. این سلاح از مهمات ۱۲۰ × ۲۰ میلی‌متر ضدهوایی با مَرمی انفجاری ترکش شونده استفاده می‌کند.



بُرد این اسلحه در حدود ۷ هزار متر برآورد می‌شود، اما بُرد نهایی آن در حدود یک هزار و ۸۰۰ متر ارزیابی می‌شود. این سلاح با طول در حدود ۱۸۰ سانتی‌متری خود وزنی در حدود ۱۸ کیلوگرم که این وزن با خشاب پُر در حدود ۲ کیلوگرم سنگین‌تر یعنی ۲۰ کیلوگرم است. انواع فشنگ ضد هوایی انفجاری ۲۰ میلی‌متری گلوله‌های این تفگ بومی برای نابودی دشمنان هستند.



طبق برخی اطلاعات این سلاح در اختیار نیرو‌های مسلح ایران قرارگرفته است.

مکانیزم این سلاح نیمه خودکار با گلنگدن بسته چرخشی و سیستم بازگشت مستقیم گاز باروت دارای هشت خان از چپ به راست است. این سلاح دوش‌پرتاب بوده و هنگام شلیک روی شانه تیرانداز قرار می‌گیرد.




شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتماد، کد خبر:۴۱۱۲۰۳، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین