شعارسال: آغاز سال ۲۰۲۰ برای جهان چندان خوشیمن نبود. همهگیری ویروس کرونا در دنیا باعث شد تا صنعت گردشگری که سهم ۱۰ درصدی از تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد، بهعنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در کنار صنعت نفت و خودرو، با خسارت فراوانی در مدت زمان کوتاهی روبرو شود. سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل (UNWTO) در گزارش اخیر خود اعلام کرده است: «جامعه جهانی با بحران اجتماعی و اقتصادی بی سابقهایروبرو شده است، پیشبینی میشود پنج تا هفت سال رشد صنعت گردشگری بر اثر بحران کرونا از دست خواهد رفت و دوباره به آمارهای بین سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بازمیگردیم.» به تبع سقوط درآمد فعالان صنعت گردشگری از جمله ایرلاینها و هتلها، کسبوکارهای آنلاین گردشگری در دنیا نیز از این بحران متاثر شدند. رهبران این صنعت در دنیا، مانند Airbnb، Expedia و Booking از این بحران ضررهای بزرگی را متحمل شدند و برای بقا و رشد پایدار تصمیمهای مهمی گرفتند تا از این بحران به سلامت عبور کنند.
اما در ایران در سال ۹۸ در حالی که صنعت گردشگری با سرعت به رشد خود ادامه میداد با سد بحران کرونا روبرو شد. علیبابا بهعنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت گردشگری آنلاین ایران بهواسطه ارائه سبد کاملی از خدمات گردشگری در خط مقدم این بحران قرار داشت. مسعود طباطبایی مدیرعامل گروه علیبابا درباره تاثیر همهگیری ویروس کرونا بر فروش خدمات گردشگری توسط علیبابا میگوید: «در سال ۹۸ علیبابا توانست رشد قابل توجهی را تجربه کند و نسبت سال ۹۷ رشد ۱۱۶ درصدی فروش آنلاین خدمات سفر را ثبت کند. اما شیوع ویروس کرونا در زمستان ۹۸ باعث شد تا صنعت گردشگری دنیا بحران بیسابقهای را تجربه کند و علیبابا نیزتنها تا پایان زمستان ۹۸ نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۹۷ افت فروش ۶۴ درصدی را تجربه کرد.»
با شیوع ویروس کرونا، مرزها بسته شدند، پروازها کنسل شد، دنیا به قرنطینه رفت و در نتیجه بازیگران صنعت گردشگری نه فقط در ایران که در دنیا با حجم عمدهای از استرداد وجه خدمات سفر روبرو شدند. طباطبایی درباره چگونگی مدیریت استرداد خدمات سفر مسافران در علیبابا میگوید: «طبق آمار، هرسال بهمن و اسفند؛ دوماه درآمدزا برای صنعت گردشگری کشور بهشمار میرود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا ما هم فروش خدمات سفرهای سیاحتی و تفریحی نوروز را از دست بدهیم و به استرداد خدمات سفری بپردازیم که چند ماه قبل از این فروخته بودیم. در واقع نه تنها درآمد ماههای قبل را از دست دادیم، بلکه درست در دو ماه اوج فروش، اوج لغو سفرها را تجربه کردیم. بر همین اساس علیبابا در پایان سال ۹۸ با افزایش ۷۷ درصدی استرداد خدمات سفر، در مقایسه با سال ۹۷ روبه رو شد. برای پشتیبانی از مشتریانمان در مرکز تماس علیبابا روزانه بهطور متوسط ۱۸هزار تماس پاسخ داده شد و با تشکیل کمیته اطلاعرسانی کرونا اطلاعیهها و دستورالعلهای لازم برای استرداد به موقع خدمات را در وبسایت علیبابا به اطلاع مشتریانمان رساندیم. از سوی دیگر با وجود شرایط خاص و فورس ماژور حاکم بر صنعت گردشگری و بخشنامههای متفاوت تامینکنندگان خدمات سفر درباره استرداد، با تامین کنندگان خارجی و داخلی مذاکرات لازم صورت گرفت تا استرداد وجه مسافران به بهترین نحو ممکن مدیریت شود. امروز میتوانم بگویم با صبوری و همراهی مشتریانمان توانستیم ۹۸% خدمات سفر را استرداد کنیم.»
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1399، کد خبر: 1399278، www.khabaronline.ir